התיקון לחוק ההסדרים שינחית מכה קשה על העצמאים

חוק ההתייעלות הכלכלית, שיחייב את העצמאים לשלם מסים כבר עם קבלת שומה סופית, נותן סמכות בלתי סבירה לרשות המסים

מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: איל יצהר
מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: איל יצהר

הכותב הוא נשיא לשכת רואי החשבון בישראל

אחד מהסעיפים בחוק ההסדרים שאושר בממשלה, שהובילה רשות המסים במסגרת הטיוטה לחוק, צריך לעורר דאגה בקרב עצמאים, עסקים קטנים ובינוניים ולמעשה כולם. חוק ההתייעלות הכלכלית מציע שינויים מבניים שיחייבו את העצמאים (הנישומים) לשלם מסים כבר עם קבלת שומה סופית. כלומר, גם אם יש מחלוקות בין אותם עצמאים לרשות המסים, הם יידרשו לשלם את מלוא סכום המס, ורק אחר-כך לקיים הליכים משפטיים ולערער על השומה במקרה שיש להם השגות על הסכום שנקבע.

כוח לא סביר

הצעה זו מעניקה לרשות המסים סמכות בלתי סבירה ובלתי מבוקרת על בעלי עסקים תוך פגיעה קשה בתזרים המזומנים שלהם, וככל שהיקף ההכנסות השנתיות של העסק קטן יותר - כך הדרישה לשלם מראש סכום שאולי אינו מוצדק עשויה לפגוע בהם בצורה גדולה יותר.

ברשות המסים מסבירים כי ההצעה מגיעה מכיוון שנעשה שימוש לרעה בהליכים משפטיים כדי לעכב את תשלום המסים. אלא שכבר היום יש סנקציה כלכלית משמעותית כלפי אותם "מעכבים", כאשר דחיית מס שמתבררת כלא מוצדקת מחויבת בהפרשי הצמדה וריבית, שאינה מוכרת כהוצאה לצורכי מס. מעבר לזה בית המשפט יכול לחייב את אותו אדם בקנס גירעון בשיעור של 15% עד 30% מהפרש המס, בעוד שקנס בכיוון ההפוך כמובן לא מוטל על רשות המסים.

אני רוצה להצביע על אחת המניפולציות המופיעות בתזכיר. בדברי ההסבר להצעת המחליטים מצוין כי על קביעת שומות בהשגה הוגשו ערעורים לבית משפט בשיעור של 77%.

הנתון הזה מטעה, מכיוון שתיקים רבים שנפתחו בבית המשפט מגיעים להסדר כבר בשלבים הראשונים של הדיון, ולעתים בסכום נמוך משמעותית ממה שנקבע לנושה, לעומת אלה הנמשכים עד למתן פסק דין במחוזי. רשות המסים מסתירה במכוון את האחוז מסך אותם 77% ערעורים שהגיעו למיצוי משפטי מלא בבית משפט מחוזי. אני יכול לומר מהניסיון שלנו שהרוב המכריע של המקרים בהם מוגש ערעור הם עצמאים נורמטיביים שיש להם מחלוקת של ממש מול רשות המסים.

כפי שקורה רבות בעולם המיסוי, גם הפעם ההצעה לתיקון החוק פוגעת בכל משלמי המסים לטובת התמודדות עם מיעוט קטן, וזה מקומם ולא ראוי.

אין ביקורת

לא ייתכן כי מדינת ישראל תהפוך כל "פירצה" קטנה שבה משתמשים מעטים לשם השתמטות מתשלום מס לחשיפה בלתי סבירה, ותחוקק גזרות אחר גזרות על עסקים קטנים שמנסים להוציא את יומם וכל חייהם פעלו רק לפי החוק.

ההצעה הנוכחית תעניק לרשות המסים כוח לא מידתי שאינו נתון לביקורת שיפוטית בזמן אמת, ובעצם מבקשת להטיל עונש קולקטיבי על עצמאים נורמטיביים. המשמעות העקיפה ברורה - אם החוק יעבור כפי שהוא, בישראל 2023 יהיה קשה יותר לקיים עסק ולהתפרנס מאשר בישראל 2022.