מסיירת מטכ"ל לאימפריית נדל"ן: הכירו את הבוס החדש של מנכ״ל דיסקונט הפורש

עם היסטוריה של מתכנן מבצעים בסיירת מטכ"ל ובעל עסק לגננות, הפך גיל גבע את תדהר לאחת מקבוצות הנדל"ן המובילות בישראל • את עליית המדרגה הבאה, שאולי תכלול גם הנפקה בבורסה, הוא מתכנן להוציא לפועל עם אורי לוין כמנכ"ל הקבוצה • האדריכל אילן פיבקו, שגם עיצב את ביתו של גבע: "בתחום הנדל"ן, והקבלנות בפרט, תדהר עובדים ברמה של גרמניה"

יו''ר קבוצת תדהר, גיל גבע / צילום: רונן אקרמן
יו''ר קבוצת תדהר, גיל גבע / צילום: רונן אקרמן

לא מעט גבות הורמו השבוע בשוק ההון לאחר שנודע כי מנכ"ל בנק דיסקונט, אורי לוין, עתיד לסיים את תפקידו לאחר קדנציה קצרה יחסית של פחות מארבע שנים, לטובת ניהולה של חברת הנדל"ן הפרטית תדהר.

הדעה הרווחת בשוק היא כי לוין (51) חש כי הגיע ל"תקרת זכוכית" בדיסקונט, שבו מנכ"ל הבנק - תפקיד גדול, משפיע ויוקרתי ככל שיהיה - מוגבל לתגמול בעלות של עד 3.5 מיליון לשנה, בשל חוק שכר הבכירים בפיננסים.

● תגמול הענק שעומד מאחורי הפרישה של אורי לוין מדיסקונט 

לפיכך הוא מצא לעצמו ג'וב בקבוצת נדל"ן צומחת, מהגדולות בישראל, שבה יזכה לשכר גבוה בהרבה, לצד תגמול הוני שמן, שעשוי להבשיל להטבה של עשרות מיליוני שקלים עם הנפקת תדהר בבורסה, ככל שזו תצא לפועל (נכון להיום טוענים בקבוצה כי הנפקה אינה עומדת על הפרק בזמן הקרוב).

אורי לוין, מנכ''ל דיסקונט היוצא / צילום: יח''צ
 אורי לוין, מנכ''ל דיסקונט היוצא / צילום: יח''צ

כך או כך, הצטרפותו הצפויה של לוין כמנכ"ל חברת תדהר מפנה זרקור לחברה, הפועלת בדרך כלל מתחת לרדאר, שהוקמה לפני כ-30 שנה על ידי גיל גבע, הנחשב לרוח החיה בחברה, ושותפיו אריה בכר ומארק וייסמן. מי שיפנה את מקומו לטובת לוין הוא אודי שרביט, שניהל את תדהר בשבע השנים האחרונות.

גיל גבע (58)

אישי: נשוי ואב ל-5 , מתגורר בתל אביב
מקצועי: יו"ר תדהר ומבעלי השליטה בחברה
עוד משהו: שירת כקצין מבצעים בסיירת מטכ"ל

עובדה מעניינת היא שגבע, ששירת כקצין מבצעים בסיירת מטכ"ל, הוא יוצא היחידה השני שלוקח לשורותיו מנכ"ל מבנק דיסקונט. קדם לו ישי דוידי, העומד בראש קרן ההשקעות הגדולה בישראל, פימי, שצירף להנהלת הקרן את לילך אשר טופילסקי, עם סיום כהונתה בבנק.

ניתן להניח כי הגעתו הצפויה של לוין, מנהל בפרופיל גבוה שברקורד שלו ניהול הבנק הרביעי בגודלו בישראל, ואשר לא היסס להתבטא בתקופה האחרונה כנגד הרפורמה במערכת המשפט, גרמה ללא מעט בכירים בתדהר לחשוש משינוי צפוי בד.נ.א של הקבוצה, המתרחקת בדרך כלל מאור הזרקורים.

מי שפעל להרגיע אותם היה גבע, המשמש כיו"ר החברה ומתמקד בשנים האחרונות בפיתוח העסקי וביזמות הקבוצה, שהבהיר כי מטרת המהלך היא צירופו של מנהל מוביל שיידע לבנות את התשתיות לקפיצת המדרגה הבאה של תדהר. סביר להניח כי לוין הובא גם כדי לארגן את נושא המימון הנדרש להרחבת פעילותה היזמית - תחום שבו ללוין יש יתרון יחסי.

גבע ושותפיו בתדהר לא משכו עד היום דיבידנדים מקופת החברה, וככל שנצברו נכסים מניבים וכריות הון בידיה, התאפשר לה לצאת למסעות עסקיים גדולים יותר ויותר. ניתן להניח כי ההתרחבות שחוותה פעילותה היזמית בשנים האחרונות לוותה בעלייה ברמת המינוף. סביר להניח כי עליית הריבית במשק מציבה אתגרים בדרך להוצאתם לפועל של הפרויקטים היזמיים הרבים שלה.

"צבא" של 250 מהנדסים מעניק יתרון תחרותי

תדהר הפכה בשנים האחרונות לענקית נדל"ן מקומית, הנהנית ממוניטין גבוה בתחום הביצוע, לצד חברות מוכרות וציבוריות כמו אשטרום, אלקטרה ושפיר הנדסה.

החברה פועלת לכל אורך "שרשרת הייצור" של הענף, משלב הייזום של פרויקטים גדולים (בדרך כלל לצד שותפים), דרך התכנון, הניהול והביצוע (גם עבור יזמים אחרים) של בתי מגורים, משרדים, מסחר, התחדשות עירונית ומרכזים לוגיסטיים בארץ, לצד פעילויות בחו"ל. היקף ההכנסות של החברה עמד בשנה שעברה על 2 מיליארד שקל.

צבר הפרויקטים של תדהר, גם כאלו שעדיין על הנייר, עומד על עשרות מיליארדי שקלים, וכולל בין היתר בנייה של 25 אלף דירות מגורים (מהן 4,500 מוקמות כבר בפועל) ותוכניות להקמת מעל מיליון מ"ר שטחי תעסוקה (משרדים, מסחר ועוד), בעיקר באזורי הביקוש, מהם 400 אלף מ"ר בבנייה.

בקבוצה מועסקים קרוב ל-1,000 עובדים, ואחת החוזקות שלה היא היכולת ההנדסית. לתדהר יש "צבא" של 250 מהנדסים, המעניקים לה יתרון תחרותי על פני לא מעט חברות אחרות, ששוכרות שירותים אלה מהחוץ.

זיכיון להקמת מלון פאר ענק של סיקס סנסס בת"א

זמן קצר לאחר הקמתה של תדהר ב-1993, תקופת העלייה הגדולה מרוסיה, זכתה החברה במכרז ממשלתי גדול להקמת 320 יחידות דיור בשכונת "גני אביב" בעיר לוד. שנים ספורות לאחר מכן כבר יזמה פרויקטים משלה.

בין הבניינים הבולטים שהקימה עד היום נמצאים גם קומפלקס הייטק פארק ברעננה, פארק עסקים ברמת החייל ומגדל רוגובין-תדהר במתחם הבורסה ברמת גן. בתחומי המלונאות הקימה החברה את מלון ריץ קרלטון בהרצליה, ויש לה נתח בבעלות עליו.

תדהר

עיסוק: בונה נדל"ן למגורים ומשרדים ומחזיקה בנכסים מניבים
היסטוריה: הוקמה בשנת 1993 על ידי גיל גבע, אריה בכר ומארק וייסמן, המחזיקים בשליטה ומשמשים בה בתפקידים בכירים גם כיום
נתונים*: מטה החברה יושב ברעננה והיא מעסיקה כ־1000 עובדים.
מחזיקה בצבר בהיקף 000,25 דירות להקמה, מתוכן מוקמות כיום 500,4 יח"ד.
ב־2022 הכנסותיה היו 2 מיליארד שקל
*הערכות

החברה הקימה לא מעט פרויקטים יוקרתיים, כולל קומפלקס המשרדים של חברת מיקרוסופט בהרצליה פיתוח. מדובר בבניין בסטנדרט שונה בנוף הישראלי, כיאה לענקית טכנולוגיה אמריקאית, שכולל אלמנטים מורכבים, כגון חדרי ישיבות שתלויים באוויר. תדהר מחזיקה בבניין כנכס מניב שמושכר למיקרוסופט למשך שנים רבות קדימה.

מעבר לכך הצליחה החברה לקבל זיכיון להקמת מלון פאר ענקי בתל אביב של אחת מרשתות המלונות היוקרתיות בעולם: סיקס סנסס (Six Senses). הרשת מפעילה כבר ריזורט קטן בנגב, של כמה עשרות חדרים, אך המלון שנבנה בת"א יהווה קפיצת מדרגה משמעותית: הוא יפעל ב-11 הקומות הראשונות של מגדל "רוטשילד 10", שיתנשא לגובה של 42 קומות. במתחם יהיו גם דירות יוקרה שיתוחזקו על ידי המלון, כנהוג בלא מעט ערים מרכזיות בעולם.

תדהר בונה את הבניין יחד עם יזם ההייטק זיו אבירם (מובילאיי), ועלות הקמת המגדל מוערכת במיליארד שקל. אם מישהו מחפש סימבוליות נוספת במעבר של לוין לחברה בראשותו של גבע, הוא יכול למצוא אותה גם במיזם הזה - מגדל דיסקונט, שבו שוכנת כיום הנהלת הבנק, צמוד בגבו לרוטשילד 10.

מגדל רוטשילד 10 בת''א שבונה החברה / הדמיה: סטודיו 84
 מגדל רוטשילד 10 בת''א שבונה החברה / הדמיה: סטודיו 84

 

אומן השותפויות עם קבוצות חזקות במשק

איך הגיעה תדהר להיקפי פעילות כאלה, ללא גיוס הון או איגרות חוב בשוק ההון? בצד הגלוי, הפך גבע לאומן השותפויות עם לא מעט קבוצות חזקות במשק. הוא עשה זאת הודות לבניית חברה שקנתה לעצמה שם ומוניטין, לכזו שאינה עוד קבלן ביצוע, אלא מקפידה על דיוק רב בדרך פעילותה.

כדוגמה בולטת אפשר להביא את שיתוף הפעולה של תדהר עם ענקית הביטוח הראל באמצעות חברת תדהר הראל מניבים, שהוקמה לפני שלוש שנים כדי לעסוק בייזום, בפיתוח ובהרחבה של תיק הנכסים המניבים של שתי החברות.

תדהר הראל מניבים העמידה לה למטרה איתור, הקמה והחזקה משותפת של נכסים בהיקף של כמיליון מ"ר עד סוף העשור. עד היום רכשה השותפות עשרה נכסים, רובם קרקעות ויתרתם נכסים מניבים עם מרכיב קרקע לייזום. על פי הערכת מקורבים לחברה, עלות הרכישות, בתוספת הסכומים שיושקעו בהשלמת פיתוח הנכסים, תגיע ליותר מ-6 מיליארד שקל.

בין היתר רכשה החברה קרקע של שישה דונמים בשכונת נחלת יצחק בת"א, 75% ממגרש בעכו (מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה), שעליו פעל בעבר המפעל המזהם של תעשיות אלקטרוכימיות, קרקע צמודה לנמל בחיפה, קניון קסטרא באותה עיר ונכס מניב הממוקם במתחם התעסוקה והמסחר כורזין בגבעתיים.

יאיר המבורגר, בעל השליטה בהראל, אומר כי "אנחנו עובדים עם גיל כמעט חמש שנים. אני משוחד לגביו, הוא אדם כלבבי. יש לנו את אותו ד.נ.א מבחינה עסקית ואני מוריד את הכובע בפניו על העסק שהוא הקים".

יאיר המבורגר, בעל השליטה בהראל / צילום: אביב חופי
 יאיר המבורגר, בעל השליטה בהראל / צילום: אביב חופי

הקשר עם הראל הוא רק אחד מרשת הקשרים שטווה גבע עם גופים מובילים במגזר העסקי. שיתוף פעולה אחר מתבצע עם חברת יוניון מוטורס, יבואנית רכבי טויוטה של ג'ורג' חורש, שאיתה מקימה תדהר צמד מגדלים בני 80 ו-61 קומות בגבעתיים, בפרויקט שהיקפו נאמד ב-3 מיליארד שקל.

פרויקט ״רוטשילד 10״ / הדמיה: סטודיו 84
 פרויקט ״רוטשילד 10״ / הדמיה: סטודיו 84

מיכאל שטראוס משמש מודל לחיקוי

על אופיו של גבע אומר בכיר במגזר העסקי, שצבר לא מעט שעות משותפות עימו, כי "גיל הוא בן אדם מאוד שונה בנוף העסקי בישראל. הוא יצר מנהיגות עסקית אחרת, הייתי אומר שיותר מחוברת ובגובה העיניים. יש לו יכולת לחלום וגם להגשים במבחן התוצאה. הוא הקים בעשר אצבעות, בתוך 30 שנה, את תדהר".

מודל לחיקוי עבור גבע מהווה ככל הידוע מיכאל שטראוס המנוח, שהוביל ופיתח את המחלבה שהקימו הוריו בנהריה לאימפריית מזון. לדברי אותו גורם, שטראוס היה אחת הדמויות שמהן למד ויישם לצורך פיתוח תדהר.

תחילת הדרך של גבע (58) בעסקים הייתה צנועה: "היו לו חברים מסיירת מטכ"ל, והם היו מקימים גינות. בתחילת שנות ה-90 הוא חבר לאריה בכר והם הקימו את חברת הבנייה", מספר אותו מקורב. "הם עשו את זה על ידי גיוס אנשים שיהיו מחויבים מאוד למטרה, אנשי עבודה וכאלה ששותפים לחזון שלו".

במה שונה תדהר מחברות הנדל"ן האחרות בישראל? לדברי המקורב, "עולם עבודות הקבלנות בישראל הוא לא מהמתקדמים, בלשון המעטה. גבע לקח את העולם הזה והפך אותו להכי מתודולוגי שיש. הם עובדים בחברה שלו באופן שיטתי בכל המובנים".

בסוף 2009 הביאה תדהר טכנולוגיית פרויקטים חדשנית לארץ בשם בים (BIM), ראשי תיבות באנגלית של בניית מודלים מבוססי מידע. טכנולוגיה שמאפשרת תכנון וירטואלי מלא של הבית, לפני שהונחה הלבנה הראשונה.

בזמנו הבכירים בענף לא הבינו למה גבע צריך את כאב הראש של שימוש בטכנולוגיה היקרה הזאת. בהמשך היא הפכה למוצר בסיסי: "יש לו חושים חבל על הזמן, ואחד מהם הוא השימוש בטכנולוגיה", אומר אותו גורם. "הוא פעל באופן משבש כדי לבנות את העסק שלו בצורה מבודלת בענף מסורתי. כשהביא את 'בים', חברים אמרו לי: מה זה הדבר הזה? הוא התחלק על השכל?"

גבע לא היה לוחם בסיירת מטכ"ל, או "היחידה" כפי שהיא מכונה, אלא שימש בה כקצין מבצעים, אך היכולת לתכנן מבצעים חשאיים ומורכבים ביותר הקנתה לו "ארגז כלים" איכותי.

האלוף במיל' טל רוסו, ששימש כסגן מפקד היחידה באמצע שנות ה-80, מעיד על ההיכרות רבת השנים עם גבע. "את גיל הכרתי ביחידה. הייתי אומר שהוא היה מנהל המבצעים והאופרציות הטוב ביותר שהכרתי. כשרצינו להביא קציני מבצעים חדשים, שלחנו אותם אליו כדי ללמוד.

טל רוסו / צילום: כדיה לוי
 טל רוסו / צילום: כדיה לוי

"האיש פשוט עילוי, במיוחד בסגירה של דברים עד לסוף. לתפור מבצע מורכב בסיירת מטכ"ל זה מורכבות גדולה מאוד. צריך לסגור הרבה נושאים מול אגפים שונים ולפעמים רחוקים זה מזה בצבא. לא אחת צריך לעשות תיאומים מול עוד זרועות ביטחון. לא נתקלתי במישהו עם כישורים כמו שלו".

אפשר להניח שזה מה שהוא הביא לעולם העסקי? רוסו סבור שכן. "זה סוג של ד.נ.א שמאמין שהכול אפשרי, שאיפה שתשים את הצלב על המטרה - לשם תגיע. חייב להגיד שגיל עשה את זה בצניעות, מה שהפך את זה לקסם עוד יותר מרתק בעיניי. ראיתי את כל המפקדים המהוללים של היחידה שמקשיבים לו קשב רב".

אדם נוסף שהכיר את גבע סמוך לתחילת פעילותו העסקית הוא איש העסקים קובי רוגובין, המוביל את אחת מחברות הבנייה הוותיקות בארץ: "הכרנו בשנים הראשונות של תדהר, בשנת 1997. גבע היה אז בתחילת דרכו העסקית. נוצרה לנו היכרות משותפת איתו ועם השותף שלו בכר.

"באותו זמן היה לנו פרויקט, שבו קבלן מבצע פשט את הרגל. חיפשנו מישהו שיבוא ויעשה את העבודה במקומו. איך שראיתי את גיל הוא מאוד מצא חן בעיניי, ומאז התחלנו לעשות עסקים ביחד. הוא בחור מאוד מוכשר, שהתחיל ממש מכלום. איש עבודה חד, שמה שמייצג אותו זה החזון שלו".

האדריכל אילן פיבקו, שגם עיצב את ביתו של גבע בת"א, אומר כי "בתחום הנדל"ן, והקבלנות בפרט, תדהר עובדים ברמה של גרמניה, גם מבחינת הדיוק והסדר, אבל מצד שני מכניס יכולות וחדשנות. יש בגיל משהו מאוד יוצא דופן בארצנו הקצת חפיפניקית. הוא אדם חכם שבוחן דברים בלי שיפוט או דעות קדומות. וזו בעיניי תכונה נדירה למדי בנוף הישראלי".