תוכנית רשות האוכלוסין למשבר הדרכונים: מכונות להנפקה עצמית וגיוס עובדים

ועדת הפנים דנה היום במשבר הדרכונים שנמשך כבר למעלה משנה ובדרכים לפתור אותו • מהדיון עלה כי הרחבת התפוקות מתעכבת בשל חוסר הסכמה עם הוועדים בנוגע לתגמול לעובדים • מנכ"ל רשות האוכלוסין, אייל סיסו: "גייסנו 70 עובדים מתוך 156 תקנים; יש תוכנית ללשכה חדשה בעומר או בבאר שבע ובבני ברק וגם בנוף הגליל"

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock
דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

בישיבת ועדת הפנים של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב אשר, דנו בנושא משבר הדרכונים שנמשך כבר למעלה משנה, לרבות גניבות התורים על-ידי בוטים, ובדרכים לפתור אותו.

מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, אייל סיסו, הציג את תוכניתו לפתרון המשבר. "אנחנו שמים כיעד שעד סוף השנה הזאת יהיה חודש מרגע ההזמנה עד רגע הביצוע, ועוד שלושה שבועות עד לקבלת הדרכון בפועל", אמר. "זה מה שאנחנו רואים כיעד ריאלי. קודם כל, נמדוד באופן מדוקדק בכל לשכה כמה אנשים הזמינו וכמה פעולות היו כדי למדוד את התפוקות - כדי להסיט כוח-אדם ומשאבים בהתאם". 

מהמאגר הביומטרי עד גניבת תורים: למה לא מצליחים לפתור את משבר הדרכונים? 
התעלומה הרוסית: מי השתלט על התורים להזמנת דרכון 

בנוסף, סיסו ציין כי קיימת בעיית אי-הגעה לתורים שמוזמנים: "יש 30% של אנשים שלא מגיעים. זה הרבה, וזה מגיע על חשבון מי שרוצה להזמין תור", אמר.

עם זאת, סיסו ציין כי זה לא מעכב את קצב העבודה של הרשות: "בכל הזמנה אנחנו מאפשרים ללשכות להזמין יותר ממה שצריך, כדי שאם מישהו לא יגיע, מישהו אחר ייקח. חיילים, קשישים ודרכונים זמניים מגיעים ללא תור. יש גם הרבה מזדמנים, ואנחנו ב-100% עבודה". 

סוגיית התגמול לעובדים 

לגבי התוכניות בפועל לפתרון המשבר, אמר סיסו: "גייסנו 70 עובדים מתוך 156 תקנים, ואנחנו מקווים שבתוך פרק זמן קצר נגייס את כולם. 31 גמלאים יחזרו לעבוד. אנחנו מתגמלים יחידות ספציפיות. ב-15 במאי פותחים לשכה חדשה מ-8 בבוקר עד 12 בלילה. נפתח עוד לשכות בהמשך. נפתח עוד לשכות אחר-הצהריים, כרגע בימי שני ורביעי, נפתח בראשון עד רביעי. החסמים הם עניין התגמולים לעובדים. הם לא אמורים לעבוד אחר-הצהריים". כלומר, כדי להגביר את התפוקה בהתחשב בשעות העבודה הקצרות יחסית של העובדים, נדרשת תוספת שכר משמעותית בהתאם.

לגבי התגמול לעובדים, סיסו הזכיר ברמז את הכתבה בגלובס מסוף השבוע האחרון, שציינה את הבעיות מול ועדי העובדים, כאחת הסיבות לעיכובים בגיוס כוח-אדם והגברת המשמרות, והדגיש כי העובדים הם מסורים ועובדים קשה וכבר מרחיבים את עבודתם.

בנושא הזה, יפעת פראן מאגף השכר באוצר אמרה: "אנחנו עובדים כתף אל כתף עם רשות האוכלוסין כבר יותר משנה. הוצאנו המון מענקים אחד אחרי השני, לא רק בדרכונים. כל הזמן מעדכנים את סכומי המענקים בהסכמה עם ההסתדרות".

לכך הוסיף אביתר דוק מאגף השכר: "יש דברים שעל השולחן, וככל שהם מתעכבים, אנחנו מוציאים מקדמות. עובד אמור לראות כבר אישור עקרוני וכסף אפילו לפני שהחוזר ייצא בעתיד. החוזרים עוברים ייעוץ משפטי, וזה בין היתר אחד האתגרים שעומדים בפני אגף שכר ורשות האוכלוסין. יש עוד אתגרים לרשות כמו בקרי גבול ותגבורים שם, אז בסוף אנחנו עובדים בתיעדופים של ההנהלה. העובדים מקבלים כבר מענקים על חשבון מה שסוכם".

אבנר סולטני, נציג ועד עובדי המדינה, אמר לעומת זאת כי "הם עובדים טובים שכבר עושים את השעות האלה. זה לא מתעכב בגלל כסף. לנו כנציגי העובדים אין בעיה, המקדמות משולמות, והעובדים מבצעים את תוספת הימים". 

"יש תוכנית ללשכה חדשה" 

סיסו המשיך ואמר כי "לגבי מפעלי ייצור הדרכונים, תגברנו אותם, והם עושים עוד משמרת כל יום. הקצב עלה לייצור של 10,500 דרכונים ביום לפני החג. אתמול הוצאנו כ-10,000 דרכונים. לפני כן היה בין 6,000 ל-7,000. זה מוריד את זמן קבלת הדרכונים".

לדבריו, "יש תוכנית ללשכה חדשה בעומר או בבאר שבע ובבני ברק וגם בנוף הגליל. הם יעבדו אך ורק בהרכשות ביומטריות". אך החלק החשוב ביותר הוא הפריסה של מכונות להנפקה עצמית של דרכונים, שנמצאות כרגע ב"פיילוט וטסטים אחרונים".

אורן אריאב, סמנכ"ל הטכנולוגיה ברשות האוכלוסין, הוסיף כי "הפיילוט יתקדם. אנחנו לקראת סוף שלב הטסטים. אנחנו יכולים להוציא דרכונים, אבל לא דרכונים אמיתיים. בשבוע-שבועיים הקרובים נפיק את הדרכון האמיתי הראשון. נתחיל בלשכה בקריות. המידע הולך למאגר הביומטרי לבדיקה, ואחרי כמה ימים הוא חוזר אלינו, ואנחנו מדפיסים את הדרכון. המכונות מחליפות את המפגש עם הפקיד, למרות שעדיין יהיה פקיד שילווה אותן. המכונות יתנו שירות רק למי שכבר הוציא דרכון ביומטרי".

בעיה נוספת היא שעל-פי החקיקה בישראל, רק עובדי רשות האוכלוסין וההגירה יכולים לטפל בדרכונים. המנכ"ל סיסו אמר כי הם יוזמים שינוי חקיקה שיאפשר הסטת עובדי ממשלה ממשרדים אחרים כדי לתגבר את המערך. "ביקשנו גם שבני ובנות שירות יתעסקו בזה, אבל זה יותר בעייתי", הוסיף. 

בנקודה זו סולטני, נציג ועד עובדי המדינה, התערב ואמר "לא על חשבון עובדים", והזדעק נגד ההצעה, למרות שסיסו הבטיח לו במהלך הדיון שזה הוצג מול הוועד, והם ייכנסו ל-Back office ולא לעבודה הפרונטלית מול קהל. עם זאת, סולטני לא התרצה ואמר כי גם זה עלול להיות על חשבון העובדים.

יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר, שאל לגבי החלפת מערכת זימון התורים, ויוגב שמני מרשות האוכלוסין אמר שזה בתוכנית: "זיהינו את הפער של זימון תורים כבר מזמן. אנחנו מבינים שהחוויה של האזרח היא לא טובה. פיתחנו אתר חדש בשם GoVisit שנותן חוויה טובה יותר למשתמש. כבר לפני חודשיים עלינו לאוויר עם משרד התחבורה, וכל השירותים של משרד התחבורה עוברים דרכו. בעוד חודש נעשה פיילוט עם רשות האוכלוסין. יש שם מנגנונים שנועדו להילחם בבוטים".

סיסו סיכם את עיקרי התוכנית שלו ואמר כי "הטווח הארוך זה שימוש מוגבר בטכנולוגיה ורכש של מכונות גדולות יותר לייצור הדרכונים".

ח"כ אשר סיכם את הדיון ואמר: "אני מצפה בשבוע שבועיים הקרובים לתוכנית המלאה של משרד הפנים, ואנחנו ניתן לזה את כל התמיכה. לקראת סוף המושב נעשה דיון מעקב כדי לראות כמה מהדברים בוצעו. אני מאחל לך ולכל העובדים בהצלחה".