הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), בראשות סגנית יו"ר מטה התכנון הלאומי שירה ברנד, החליטה היום (ב') לאשר את התוכנית לחשמול של כ-300 מסופי אוטובוסים בכל רחבי הארץ (תת"ל 130). כעת, עם אישור התוכנית בות"ל, התוכנית תועבר לאישור הממשלה.
● המספרים נחשפים: כמה דירות עומדות למכירה באזור תל אביב, ולאן עברו הקונים?
● טבע מציגה: יותר ממיליארד שקל בעשור לבכירים | בדיקת גלובס
התוכנית מקודמת על-ידי משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי איילון, "כחלק ממהלך שנועד לעודד מעבר לתחבורה ציבורית על-ידי שיפור השירות שלה ובכך לתרום גם לצמצום הפליטות וזיהום האוויר", נמסר מהוועדה.
יעדי הממשלה הם שעד שנת 2026 60% מהאוטובוסים העירוניים יהיו חשמליים, ועד שנת 2035 כל צי האוטובוסים העירוניים יהיה מחושמל.
התוכנית חלה רק על מסופים קיימים או הכלולים בתוכניות שכבר מאושרות, ומטרתה להוסיף את הזכויות ואת השימושים הנדרשים במסופים אלה עבור עמדות טעינה חשמלית ומבני שנאים. לפי הוועדה, אישור התוכנית יאפשר כבר בטווח הקצר את המשך ההצטיידות באוטובוסים חשמליים כדי לעמוד ביעדים.
במקביל, מקודמות תוכניות פרטניות עבור מסופי אוטובוסים וחניונים חדשים בכל רחבי הארץ.
השקעה של כמיליארד שקל
מתכננת הוועדה, נאוה אלינסקי-רדאעי, מסרה כי "הות"ל מקדמת בשנתיים האחרונות פרויקטים רבים שנועדו לשדרג את התחבורה הציבורית ולעודד מעבר לשימוש בה, וזאת כחלק מצו השעה במדינה. בתוכנית זו התגייסה הות"ל לקידום מהיר במיוחד של תוכנית בהיקף חסר תקדים, שתאפשר חשמול מיידי של מאות מסופי אוטובוסים בכל רחבי הארץ, ובכך תהווה תרומה משמעותית לשיפור השירות בתחבורה הציבורית ולשיפור איכות הסביבה".
במשרד התחבורה מעוניינים להעביר 3,000 אוטובוסים עירוניים להנעה בחשמל עד לשנת 2026, כאשר מאז כל אוטובוס עירוני שיירכש אמור להיות חשמלי. בתוכנית הושקעו כמיליארד שקל, וכבר כיום פועלים יותר מ־450 אוטובוסים בישראל. אלא שתוכניות דומות נתקלו בעבר בחסמים רבים, וגם כעת הדרך למימוש התוכנית - שעוברת דרך חיבור לרשת החשמל והרשויות המקומיות - עוד ארוכה.
על-פי התוכנית, במהלך השנה דימונה תעבור להפעלה באמצעות חשמל, ובשנת 2024 גם כרמיאל. אוטובוסים חשמליים יופעלו בין היתר בראש העין, בבני ברק, בראשון לציון ובתל אביב.
קידום התכנית כעת יסיר חסם משמעותי והוא הצורך בחשמול המסופים הקיימים, אך עדיין נותרו חסמים רבים, ובהם חיבור לרשת החשמל והקמת ושדרוג מסופים חרף התנגדויות הרשויות המקומיות.
יו"ר מטה התכנון הלאומי, נתן אלנתן, מסר: "פרויקט חישמול התחבורה הציבורית יתרום רבות לשיפור איכות החיים בעיר. בנוסף ליתרונות התחבורתיים, נרגיש כולנו את השיפור באיכות האוויר ובצמצום מטרדי רעש ברחוב. הפרויקט הוא פועל יוצא של מדיניות מטה התכנון הלאומי לקידום התחבורה הציבורית בישראל, מקריית שמונה ועד אילת".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.