עשרות חסימות כבישים: פעילי אקלים הבטיחו "לשתק את ברלין" מהיום

עשרות רחובות בברלין נחסמו מהבוקר ע"י פעילי "הדור האחרון", הדורשים מהממשלה "צעדים מוחשיים" בהפחתת פליטות גזי חממה, ומאיימים לשבש את החיים בעיר עד שייענו לדרישותיהם

פעילי אקלים של ארגון ''הדור האחרון'' חוסמים כבישים בברלין / צילום: CHRISTIAN MANG
פעילי אקלים של ארגון ''הדור האחרון'' חוסמים כבישים בברלין / צילום: CHRISTIAN MANG

כבר חודשים ארוכים שפעילי אקלים ברחבי גרמניה משבשים את החיים הציבוריים ובעיקר את התנועה בברלין ובערים אחרות. בניסיון להפנות תשומת-לב לצורך להפחית בדרסטיות את פליטות הפחמן הדו-חמצני של גרמניה במטרה למנוע התחממות גלובלית שתצא משליטה, כבישים מהירים נחסמים, פעילים מדביקים את עצמם ב"דבק מהיר" לאספלט במרכזי ערים, אירועים משובשים, חזיתות של חנויות ומשרדי ממשלה מכוסים בצבע, וגם יצירות אמנות (מוגנות מאחורי זכוכית) הפכו ליעד להתקפות סמליות. 

איך השפיעה המלחמה באוקראינה על הוצאות הביטחון ברחבי העולם? 
המסלולים שהניבו תשואות חריגות בפנסיה ובהשתלמות | ניתוח
המספרים נחשפים: כמה דירות עומדות למכירה באזור תל אביב, ולאן עברו הקונים? 

אבל היום (ב') הבטיחו הפעילים - מקואליציה של ארגונים המובלת על-ידי "הדור האחרון" (The Last Generation) - להחריף את הפעולות ו"לשתק את ברלין", כדי לשלוח מסר מהדהד לממשלה הגרמנית בדבר הצורך בפעולה חדה, ולא בפעולות ההדרגתיות שהיא נוקטת.

כבר אתמול (א') פרצו פעילים למסלול תחרות של מכוניות מרוץ חשמליות בשדה התעופה לשעבר בטמפלהוף וניסו להדביק את עצמם אל האספלט. אחרים גם שפכו צבע על חלונות הראווה של חנויות הדגל של רולקס, דולצ'ה וגבאנה ופראדה במערב העיר, וגם חסמו כבישים ורחובות.

כדי להשתתף בפעילות החסימה, המתנדבים הגרמנים עוברים "הכשרה מיוחדת" של כמה ימים כיצד להימנע מעימותים עם אזרחים, כיצד להקשות על המשטרה לפנות אותם בעזרת דבק וכיצד להתמודד עם מעצר.

"הדור האחרון" מסר כי 1,000 מתנדבים יהיו פעילים היום, המשטרה העריכה כי "מאות בני אדם" הגיעו בימים האחרונים לבירת גרמניה כדי להשתתף במחאה.

ואכן, מהבוקר נרשמה החרפה במספר הפעולות. כלי התקשורת המקומיים תיעדו עשרות מקרים של חסימת כבישים ורחובות פנימיים בבירת גרמניה על-ידי פעילים הלבושים בווסטים זרחניים. חלקם ניסו להדביק את עצמם אל האספלט. בכמה מקומות התפתחו עימותים עם נהגים שנתקעו בפקקים, שניסו להזיז את המוחים בכוח מהכביש. המשטרה הזהירה בעבר נהגים ש"לא לקחת את החוק לידיים", ושכל פינוי שלהם צריך להתבצע על-ידי המשטרה. דובר של המשטרה מסר לעיתון מקומי כי מהבוקר ועד לשעה 09:30 (שעון מקומי) נרשמו כבר 30 תקריות של חסימות.  

פעיל אקלים מארגון ''הדור האחרון'' שהדביק את ידו בדבק מהיר לאספלט כביש בברלין / צילום: CHRISTIAN MANG
 פעיל אקלים מארגון ''הדור האחרון'' שהדביק את ידו בדבק מהיר לאספלט כביש בברלין / צילום: CHRISTIAN MANG

יחס מתון למפגינים 

היחס אל המפגינים מצד הרשויות וגם מצד הפוליטיקאים, במיוחד מהצד השמאלי של המפה, היה מתון עד כה. פוליטיקאים ממפלגת "הירוקים" הביעו "הבנה" לסיבות למחאה, אך אמרו כי הן "לא יעילות". המשטרה עצרה את המפגינים והחוסמים במקרים מסוימים לכמה שעות בלבד, ושופטים העניקו גזרי דין רכים יחסית, הכוללים קנס כספי (אותו שילם הארגון) וללא עונשי מאסר. חריג נרשם לפני כשבועיים כששופט שגילה כי שלושה נאשמים בחסימת כבישים שהוא שיחרר יצאו מבית המשפט ופנו לחסום כבישים שוב. הוא הטיל עליהם עונשי מאסר של בין חודשיים לחמישה חודשים.

המשטרה ומשרד הפנים של ברלין הבהירו כי בשלב זה אין להתייחס לפעילות של ארגון "הדור האחרון" במדינת המחוז כאל פעילות של ארגון פלילי. משטרת ברלין הבטיחה להיערך בכוחות מתוגברים כדי "למנוע כל הפרעה לסדר הציבורי" היום.

המוחים דורשים הידברות ישירה עם הממשלה והיענות לדרישותיהם בנוגע לשינויים בתחום התחבורה, בידוד בתים, הפחתה מחייבת בחוק של פליטות פחמן דו-חמצני ועוד. הארגון דורש הקמת "מועצה ציבורית" שתציג תוכניות מעשיות כיצד להפחית את פליטות גזי החממה של גרמניה.

שר התחבורה הגרמני פולקר ויסינג, מהמפלגה הליברלית (FDP), שהביע התנגדות לדרישות המוחים, הבטיח להיפגש אתם בימים הקרובים כדי לשמוע את עמדותיהם.

המשטרה בברלין הודיעה כי היא מגנה על מקומות המיועדים להתקפה, כמו בניין הפרלמנט, בנייני ממשלה שונים, בתי זיקוק ויעדים שהותקפו בעבר באופן סמלי על-ידי המוחים באמצעות צבע או הפגנות. תקרית שתועדה בה שוטר מאיים באלימות על פעיל שחסם שדרות מרכזיות בעיר, נמצאת כעת בחקירה פנימית במשטרה.

אחת הטענות המרכזיות נגד הפעילים היא שחסימת הכבישים מביאה לחסימת הפעילות של האמבולנסים בעיר ולפגיעה בחייהם של מי שדורשים פינוי מהיר לבתי חולים. תקרית שבה רוכבת אופניים מתה מפצעיה, אחרי שרכב חילוץ של מכבי האש של ברלין התעכב בפקק שנגרם מחסימת כביש, נמצאת בחקירה כעת. לפי דיווחי המשטרה, לפחות 15 אמבולנסים נתקעו בפקקים שנוצרו היום בשל החסימות.