הסיפור מאחורי גושי הבטון העקומים בקריית גת

המבנה הייחודי שיבטא את האבל הכבד על חללי צה"ל גם באמצעות המראה החיצוני שלו • איזו עמותה גייסה כספים עם הנסיך אדוארד, הדוכס מאדינבורו • ההשקעה החדשה של דנונה בישראל • וגם חדשות טובות • אירועים ומינויים 

יד לבנים, קריית גת / צילום: ערן תורגמן, אדריכלות דן והילה ישראלביץ
יד לבנים, קריית גת / צילום: ערן תורגמן, אדריכלות דן והילה ישראלביץ

סמל לשבר, לאובדן, לגעגוע: בית יד לבנים החדש בקריית גת נחנך לאחרונה, בהשקעה של 4 מיליון שקל. מדובר במבנה ייחודי המבטא את האבל הכבד לא רק באמצעות מה שיציע בין כתליו, אלא גם באמצעות המראה החיצוני שלו, האלמנטים האדריכליים וקונסטרוקציית הבטון הייחודית.

המבנה תוכנן על ידי אדריכל דן ישראלביץ, מבעלי "ישראלביץ אדריכלים", והוא כולל שני אלמנטים מרכזיים המסמלים את הכאב בעקבות האובדן: פרגולת ברזל המחפה את אזור הכינוס החיצוני, ובה גאומטריית מגן דוד אשר משנה את צורתה לאורך היום, בהתאם למיקום השמש בשמיים; והשני, ואולי העוצמתי יותר - מעטפת המבנה, קונסטרוקציה המורכבת מגושי בטון שנראים כאילו הם נופלים מטה, ומהווים סמל לשבר הגדול.

יד לבנים, קרית גת / צילום: ערן תורגמן, אדריכלות דן והילה ישראלביץ
 יד לבנים, קרית גת / צילום: ערן תורגמן, אדריכלות דן והילה ישראלביץ

"פרט לאספקט הציבורי, מהות הבניין נוגעת בי לכל אורך התהליך, עקב ההקשר המשפחתי שלי, שלצערי שזור בשכול", מספר ישראלביץ. "גושי הבטון העקומים והנוטים ליפול מסמלים את השבר האישי בעקבות האובדן, השבר האישי בנפש; גיאומטריית מגן הדוד מתעוותת, משתנה ומתעקמת במשך היום. כל אלו יוצרים דינמיקה ומסמלים את העצב ואת האובדן, ובהתאמה את הזיכרון המשתנה, שאינו נעלם או מתגמד עם השנים. רק צורתו ותחושתו הם המשתנים".

בניית המבנה החלה עוד בשנת 2017, והסתיימה רק לאחרונה. על פי התכנון, אל המבנה תהיה גישה מלאה לאורך כל ימות השנה.

יובל ניסני

מגייסים עם הנסיך אדוארד

עמותת "האות הבינלאומי לנוער ולצעירים-ישראל" ערכה אירוע בלונדון במעמד הנסיך אדוארד, הדוכס מאדינבורו, שמכהן כיו"ר הארגון העולמי. מטרת האירוע הייתה להציג למעגל התורמים החדשים את עבודת התוכנית - ובמהלכו נאספו כ-250 אלף ליש"ט.

התוכנית נוסדה בבריטניה ב־1956 על ידי הנסיך פיליפ שהיה אז הדוכס מאדינבורו, מתוך מטרה להקנות לבני נוער ולצעירים כלים אישיים ומעשיים לצמיחה והתבגרות מיטבית, ללא קשר למוצאם, דתם או הרקע ממנו באו. היא פועלת ב-130 מדינות ברחבי העולם, ותומכת ביותר ממיליון בני נוער וצעירים מדי שנה.

בפעילות העמותה בישראל - המתמקדת ביישובי הפריפריה - לוקחים חלק אלפי בני נוער וצעירים יהודים וערבים, חילונים, דתיים ועולים חדשים. במסגרת הפעילות צוברים הנערים והנערות חוויות, עומדים באתגרים ומחזקים את ביטחונם העצמי, על מנת שהכניסה לחייהם הבוגרים תתבסס על אמונה ביכולתם ובכישוריהם לעשות טוב לעצמם ולסביבה.

אורח הכבוד היה ד"ר סאמר חאג' יחיא, יו"ר בנק לאומי, והגיעו אליו גם חברי הועד המנהל, ובהם עו"ד אמיר עמר, שותף מייסד וראש פירמת עוה"ד AYR עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ ושות', המשמש יו"ר משותף; יוסי פרידמן, מנכ"ל העמותה; שרון פליישר, מנכ"ל פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות וליאור ורונה, מייסד ומנכ"ל סילקרואד גרופ.

מימין: שרון פליישר, ליאור ורונה, מייסא אסף, אמיר עמר, הנסיך אדוארד, יוסי פרידמן, ריה יניב / צילום: IYA
 מימין: שרון פליישר, ליאור ורונה, מייסא אסף, אמיר עמר, הנסיך אדוארד, יוסי פרידמן, ריה יניב / צילום: IYA

ההשקעה החדשה של דנונה בישראל

פחות מחודש אחרי שדנונה הובילה השקעה של 3.5 מיליון דולר בחברת הפודטק הישראלית WILK, המפתחת רכיבי חלב פרה וחלב אם מתורבתים, ענקית מוצרי החלב הצרפתית משקיעה סכום דומה בחברה פודטק ישראלית נוספת - אימג'נדרי.

המוצר של אימג'ינדרי / צילום: יניב קופל
 המוצר של אימג'ינדרי / צילום: יניב קופל

אימג'נדרי, שפועלת בשיתוף-פעולה ארוך טווח עם שטראוס, מפתחת ומייצרת חלבוני חלב אמיתיים, שיכולים לשמש להכנת מגוון מוצרי חלב, בתהליך שאינו מערב כלל בעלי חיים. באמצעות החלבונים שמפתחת החברה ניתן לייצר מגוון מוצרי חלב ללא כולסטרול, ללא לקטוז וללא הורמונים, אך בעלי טעם, מרקם, פונקציונליות וערכים תזונתיים הזהים לאלו מהחי. בנוסף, מוצרים אלו מיוצרים ללא הפגיעה הסביבתית שמקושרת לגידול בעלי חיים כיום.

החברה הוקמה בשנת 2020 על ידי ד"ר אייל אפרגן, ד"ר אריה אבו ופרופ' תמיר טולר, ומעסיקה כ-30 עובדים ביקנעם. עד כה גויסו 28 מיליון דולר (לא כולל דנונה).

שירה ספיר

חדשות טובות

לרגל יום העצמאות ה-75, קבוצת עזריאלי והחברה להגנת הטבע מחלקות 25 אלף ערכות פיקניק רב פעמיות וידידותיות לסביבה. במהלך הושקעו כ-3 מיליון שקל, והוא כולל קמפיין הסברתי על הפחתת השימוש בפלסטיק חד פעמי, וכלים שימושיים לפיקניק ידידותי לסביבה.