סחר חופשי | בלעדי

החשמליות יוזלו ב-2024? נציגי ישראל וסין קיימו מתחת לרדאר פגישה לקידום הסכם הסחר בין המדינות

גורם פנימי מגדיר את הפגישה הרשמית, הראשונה מאז הקורונה, "סגירת קצוות לקראת חתימה" • הסכם סחר עשוי להביא לביטול המכס בגובה 7% על כלי רכב חשמליים מתוצרת סין

כלי רכב חדשים לקראת העמסה למכולות בנמל שנחאי / צילום: Shutterstock, AUUSanAKUL
כלי רכב חדשים לקראת העמסה למכולות בנמל שנחאי / צילום: Shutterstock, AUUSanAKUL

הסכם הסחר החופשי ישראל-סין ממשיך להתקדם בצעדים מואצים. ממשרד החוץ הסיני מדווח כי בסוף מרץ התקיים בתל-אביב סבב שיחות ישיר נוסף בין נציגים של ממשלות סין וישראל לקראת חתימת הסכם הסחר. זהו הסבב השמיני במספר של השיחות מאז 2016 והוא הראשון מאז נובמבר 2019 שמתקיים פנים אל-פנים.

185 אלף שקל וזו רק ההתחלה: האם הרכבים החשמליים יוזלו בקרוב? | ניתוח 
החשמלית החדשה של BYD מנסה לנצח את המתחרות היוקרתיות מאירופה. האם היא עומדת במשימה?
חיתוך המחירים של טסלה: אנליסטים לא פוסלים הוזלה נוספת עוד השנה

על פי ההודעה הסינית "שני הצדדים קיימו התייעצות לעומק בנושאים שונים ובהם העברת סחורות, כללי מקור, הליכי מכס הדדיים, הליכים סניטריים, סחר אלקטרוני, איכות הסביבה, זכויות יוצרים, תחרות, רכש ממשלתי, יישוב מחלוקות, הליכים משפטיים ועוד.

יצוין כי בניגוד להודעה בסין על קיום המפגש, הצד הישראלי נמנע מלפרסם כל הודעה רשמית בנושא. מקור מקורב לשיחות אמר כי "מדובר בשלב מתקדם של "סגירת קצוות" וכי הלכה למעשה ההסכם יכול בין המדינות להיחתם בפועל עוד השנה". עם זאת, על סמך הסכמים דומים מהעבר, כמו הסכם הסחר ישראל-קוריאה שנחתם ב-2021, לאחר החתימה ישנו תהליך אשרור פורמלי שעשוי לארוך יותר משנה.

סין היא שותפת הסחר שנייה בגודלה של ישראל בעולם, וב-2022 היקף הסחר בין המדינות עמד על 24.45 מיליארד דולר, עלייה של 11.6%. בין תחומי הסחר שבהן נרשמה עלייה משמעותית נמצא יבוא של כלי רכב מתוצרת סין לישראל. ברבעון הראשון של השנה תפסו כלי רכב מתוצרת סין את המקום השני ברשימת מקורות יבוא הרכב לישראל, לאחר דרום קוריאה ולפני אירופה ויפן.

ברבעון הראשון נמכרו בישראל כ-18 אלף כלי רכב מתוצרת סין, נתח של כ-17% מהשוק ועלייה של כ-450% לעומת הרבעון הראשון אשתקד. יבואנים רבים בענף הרכב עוקבים אחרי התקדמות השיחות סביב הסכם הסחר בשל האפשרות לביטול המכס בגבוה 7%, שכיום מוטל על יבוא רכב מסין. מכס באותו גובה מוטל גם על כלי רכב חשמליים, שאינם מיוצרים בסין אולם מצוידים בסוללה שמיוצרת בסין. ביטול המכס עשוי לקזז במידה מסוימת את ההשפעה השלילית על המחירים שצפויה בעקבות עליית מס הקנייה על רכב חשמלי.