הלקוחות נוטשים ועסקת טאואר תקועה: 3 הערות על ההפסד הגדול בתולדות אינטל

המעסיקה הגדולה ביותר בהייטק הישראלי דיווחה על ההפסד הרבעוני הגדול ביותר מאז הקמתה • בין הסיבות האפשריות: ירידה חדה בהכנסות ממחשבים אישיים ונטישת לקוחות גדולים כמו אמזון ואפל • וגם: איך הסינים מעכבים את העסקה לרכישת טאוור הישראלית

מפעל אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock, Shutterstock
מפעל אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock, Shutterstock

1

הסערה המושלמת בדרך להפסד

כשהציפיות נמוכות והמצב לא קל, כל הישג קטן מתבלט - זוהי תמצית תמונת המצב של אינטל  ברבעון הראשון של השנה, אולי הקשה בתולדותיה. אינטל אומנם עברה כמה משברים, אך נדמה כי הרבעונים האחרונים מורידים אותה לשפל חדש שבו מעולם לא הייתה: בשנה שעברה עברה מרווח להפסד, ואילו ברבעון הראשון של השנה שהסתיים בחודש מרץ, היא רשמה את ההפסד הגדול בתולדותיה: 2.8 מיליארד דולר. לשם השוואה, ברבעון המקביל ב־2022 רשמה רווח נקי של 8.1 מיליארד דולר.

חדשות רעות למעסיקה הגדולה בהייטק: אינטל עם ההפסד הרבעוני הגדול בתולדותיה. מה עומד מאחוריו?
פרויקטים מורכבים שהאמריקאים לא רצו: החברות שהפכו את ישראל למעצמת שבבים

תלות היתר בהכנסות ממחשבים אישיים - אחד מהסגמנטים החלשים ביותר בשנה האחרונה; התחרות הקשוחה ביצרניות של שבבי שרתים כמו AMD ומעבדים גרפים כמו אנבידיה; נטישת חלק מלקוחותיה, כמו אמזון ואפל, ובהמשך אולי אף גוגל ומיקרוסופט לפיתוח על בסיס הטכנולוגיה המתחרה ARM; הנחיתות הטכנולוגית ביחס ליצרנית השבבים הטייואנית TSMC; העיכובים בהשקות המוצרים ואובדן ההובלה הטכנולוגית; ובעיקר: הצורך להשקיע מיליארדי דולרים במפעלים כחלק מהפיבוט - השינוי האסטרטגי אותו עוברת אינטל במטרה להפוך למפעל המייצר גם עבור המתחרים - כל אלה נתנו את אותותיהם ברבעון הראשון של השנה.

2

המכירות ירדו בצורה דרמטית

בכל התחומים רשמה אינטל ירידה דרמטית במכירות - כאשר בתחום השרתים היא רשמה ירידה אפילו גדולה מזו בתחום המחשבים האישיים - לאיחור הניכר בהשקה של שבבי השרתים החדשים שלה, סאפפייר רפידס , ודאי יד ורגל בעניין. על פי אנליסטים, האיחור בהשקה הביא את מיקרוסופט - עד כה לקוחה נאמנה של אינטל - לחפש חלופות בסטארט־אפים אחרים דוגמת אמפר האמריקאית, המנוהלת על ידי יוצאי אינטל. למעשה, המקום היחיד בו הצליחה אינטל לצמוח - מובילאיי שהראתה צמיחה רבעונית של 16% - יצא להנפקה נפרדת והקשר שלו עם חברת האם אינטל רק הולך ומתרופף.

יחד עם זאת, הציפיות הנמוכות איתן הגיעה לשנת 2023 אפשרו לאינטל לעקוף אותן בקלות. גם התחזית שפרסמה לרבעון השני - הכנסות שינועו בין 11.5 מיליארד דולר ל־12.5 מיליארד דולר, דומות בקירוב לאלה שנרשמו ברבעון האחרון - 11.7 מיליארד, והיא מעידה על התייצבות הירידות - בשורה אופטימית שהקפיצה את מניית אינטל ב־7% בסוף השבוע שעבר. מלאי השבבים שהצטבר לקראת השנה הנוכחית, שלפי כל התחזיות של תחילת 2022 הייתה אמורה להיות שנה של צמיחה, הצטמצם, וכעת - שנתיים לאחר שדרוגי המחשבים שנערכו בתקופת הקורונה - בענף חוזרים וצופים צמיחה מתונה בשוק המחשבים האישיים.

3

הרגולטור הסיני מושך זמן

בו בזמן, מחריף הממשל האמריקאי את המאבק שלו בתעשיית השבבים הסינית על מנת למנוע ממנה להשיג עליונות טכנולוגית תוך שימוש בפיתוחים אמריקאים. וככל שהמאבק הבין־גושי הולך ומחריף, כך מתעכבת גם השלמת העסקה המצופה בין אינטל לטאואר הישראלית. הסיבה לכך קשורה לרגולטור הסיני - אינטל מוכרת שבבים במיליארדי דולרים בשוק המקומי, שם מבקשת רשות ההגבלים להיות זו שתגיד את המילה האחרונה לאחר אישור מהרשויות המקבילות בארה״ב, אירופה ובריטניה.

עסקת הרכישה של טאואר סמיקונדקטור, חברה ישראלית־אמריקאית שנרכשה בתמורה ל־5.4 מיליארד דולר, ממתינה על המדף מאז ינואר 2022. בחודש ינואר השנה, כאשר כל הגבות הורמו ונדמה היה שהעסקה עלתה על שרטון, דיווחה אינטל באופן לקוני על דחיית הדד־ליין לסוף יוני 2023. נכון להיום, סימני השאלה באשר לאישור העסקה רק הולכים ומתרבים: אינטל לא התייחסה למיזוג בדוחות, אך המנכ"ל פט גלסינגר סיפק אמירה כללית על המשך השיחות עם הסינים בעקבות הביקור שלו במדינה. כעת, נותרו לאינטל חודשיים בלבד כדי לקבל את האישור הסיני, אלא אם זו תידחה, או אף תבוטל.

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: Reuters, Jonathan Ernst
 פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: Reuters, Jonathan Ernst

בתחילת השנה התקבלו דיווחים לפיהם השהה הרגולטור הסיני את השיחות בחודש דצמבר, שהורידו בין ינואר למרץ השנה את שוויה של טאואר ב־14%. בראשית אפריל נפגשו בכירים באינטל עם בכירי הממשל הסיני לדבר, וגלסינגר אף שוגר לסין כדי לדון עם שר המסחר הסיני, וונג ונטאו, בנושא יציבות שרשרת האספקה בענף השבבים. דיבורים כלליים כנראה לא היו שם כאשר נסגרו הדלתות: הסינים חוששים מכוונת הממשל האמריקאי למנוע מאינטל לספק שבבים ליצרניות סיניות, כמו וואווי; הם מודאגים מהנסיגה המתמשכת בבניית מפעלי יצור שבבים באסיה; ובעיקר זועמים על איסור מכירת מכונות ייצור וטכנולוגיות שמונע מהסינים לייצר שבבים מורכבים ברמה גבוהה - בדיוק כמו אלה שאינטל משווקת.

הסינים גם מבינים היטב את התלות של אינטל בהם: גם בשנה שעברה הייתה סין לשוק הגדול ביותר של יצרנית השבבים האמריקאית - 27% מהכנסותיה, או 21.1 מיליארד דולר. כעת, מתכוונת אינטל לשלם על כך במזומן: במקביל לביקורו של גלסינגר בסין, פרסם אתר דה רג'יסטר הערכה לפיה אינטל תספק לסין מעבדים גרפיים ייעודיים הנמצאים במסגרת ההנחיות של הממשל האמריקאי.

בינתיים המשקיעים אופטימיים: מניית טאואר - עדיין חברה נסחרת, אך כזו שלא מנהלת שיחות משקיעים ולא מפרסמת תחזיות - עלתה בכ־3% לאחר ההתבטאות של גלסינגר על המשך השיחות עם הסינים, ומחיר המנייה שלה מתקרב לזה שנופק לה במועד הרכישה על ידי אינטל לפני יותר משנה. ״אם לשפוט על סמך נסיון העבר, הרי שהסינים נוטים לאשר עסקאות של חברות אמריקאיות, ומצד שני מעולם לא היו שתי המעצמות מסוכסכות כפי שהן היום״, אומר לגלובס שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות. ״אין לי ספק שהם מושכים זמן, במקביל להפגנת שרירים בתחומי טכנולוגיה אחרים - הסינים ביקשו לבחון חולשות כביכול שאותרו במוצרים של מיקרון האמריקאית מוקדם יותר השנה. אבל ההערכה היא שעסקת אינטל־טאואר תאושר״.

בתרחיש סביר פחות שבו תבוטל העסקה, תידרש אינטל לשלם קנס של 353 מיליון דולר ולאבד כמה אחוזים משווייה. אבל האובדן במוניטין עשוי להיות אף גבוה יותר: טאואר היתה לאבן בניין מרכזית באסטרטגיית המיצוב מחדש של אינטל כמפעל הייצור של תעשיית השבבים. ביטול העסקה ידרוש מאינטל לחפש רכישה חדשה בתחום. גם עבור טאואר הישראלית, ביטול העסקה עשוי להיות דרמטי לא פחות: להערכת כרמי, היא עשויה לאבד עד 25% משוויה.