משבר הדרכונים ייפתר? אלו ארבע הלשכות הגדולות שייפתחו ללא תור

עפ"י המבצע שהכריזו במשרד הפנים, ארבע הלשכות הגדולות - בירושלים, בת"א, בחיפה ובבאר שבע - ייפתחו במשך כחודש ללא תור • החשש המסתמן הוא מעומס יתר בלשכות, כשאזרחים רבים מדי יפקדו אותן • שר הפנים משה ארבל: "אני מקווה ומאמין שנגיע ליולי-אוגוסט ונפחית באופן דרמטי את המשבר"

שר הפנים משה ארבל ומנכ''ל רשות האוכלוסין אייל סיסו, בתדרוך לעיתונאים על התכנית החדשה / צילום: גלובס
שר הפנים משה ארבל ומנכ''ל רשות האוכלוסין אייל סיסו, בתדרוך לעיתונאים על התכנית החדשה / צילום: גלובס

על פי המבצע שהכריזו במשרד הפנים, ארבע הלשכות הגדולות בירושלים, ת"א, חיפה וב"ש ייפתחו במשך כחודש, בין ה-14.5 ל-15.6, ללא תור. כלומר, אזרחים יגיעו לחדש ולהנפיק דרכון ביומטרי כמו בעבר. הלשכות יהיו פתוחות בין 7:30 בבוקר ל-22:00 בערב, וישמשו אך ורק להנפקת דרכונים ותעודות זהות ביומטריות.

זו התוכנית של משרד הפנים לטיפול במשבר הדרכונים
מי ירוויח מתוכנית "חינוך חינם" של נתניהו - ולמה החרדים עלולים להתנגד?
הרפורמות הגדולות נותרו בחוץ: כך נערך האוצר להעברת התקציב
רשות החדשנות בהודעה חריגה: החקיקה המשפטית הביאה את רוב הסטארט-אפים הישראלים החדשים להירשם בחו"ל

החשש המסתמן הוא מעומס יתר בלשכות, כשאזרחים רבים מדי יפקדו אותן. שר הפנים משה ארבל אמר ש"הבקשה שלי היא שתתאזרו בסבלנות. יהיו תורים ארוכים. הרבה אנשים יגיעו ללשכות. התור עלול לקחת כמה שעות, תבחרו יום שמתאים לכם להגיע, אנחנו נתגבר טכנולוגיות מידע שתיתן את מספר התור שמקבל שירות באתר רשות האוכלוסין. אם אדם מגיע לאחת הלשכות, הוא יוכל לדעת איזה תור מקבל שירות באותו הרגע, וככה לא ייתקע במבנה ויוכל לצאת החוצה ולשתות קפה בחוץ. חצי שעה לפני התור תקבלו הודעה שמתריעה על התור המתקרב".

החשש המרכזי הוא כי כתוצאה מעומס היתר עלולים להתפתח חיכוכים בין אזרחים או אפילו אלימות. המנכ"ל סיסו מספר שהוא פנה למפכ"ל המשטרה כדי שיתגבר כוחות סביב הלשכות, וקרא לאזרחים: "אני מבקש מכל מי שמגיע ללשכות לכבד את האזרחים האחרים שמגיעים"

כדי לתגבר את הלשכות במספיק עובדים לצורך המבצע, שר הפנים ארבל החליט להאריך את תוקפן של 11,000 אשרות של עובדים זרים, ולהשתמש בעובדי האשרות כדי לתגבר את הנפקת הדרכונים. הדבר נובע מכך שרק עובדי רשות האוכלוסין רשאים לטפל בדרכונים, מה שמקשה על גיוס עובדים ממקומות אחרים. בנוסף, גם מתקן האכיפה בבני ברק (אלבר) המשמש כיום לאשרות עובדים זרים ישמש להנפקת דרכונים - עם קביעת תור מראש.

על פי השר ארבל "אני מקווה ומאמין שנגיע ליולי-אוגוסט ונפחית באופן דרמטי את המשבר. הגיע הזמן לחולל שינוי ואני בטוח שיחד עם ההירתמות והמקצועיות של העובדים, השינוי יתבצע". עם זאת, הוא מדגיש "לא מדובר בפתרון המשבר. זו פעולה אחת מיני רבות. נמדוד את עצמנו ברמת התפוקה המלאה של הלשכות, ונשתמש בזה להפקת לקחים משמעותית בהמשך הדרך".

שימוש בדרכונים זמניים לא יהווה פתרון למשבר

השר ארבל פסל את השימוש בדרכונים זמניים כדי לאפשר לאנשים לצאת לחו"ל ללא צורך לחדש דרכון ביומטרי, כפתרון למשבר. הוא אומר ש"מדיניות השרה הקודמת הייתה הרכשת דרכונים זמניים. לטעמנו זה לא עומד בתכליות שיש בחוק - צריך לקדם הרכשה ביומטרית, זה נכון יותר. כעבור שנתיים הזמני פג תוקף וזה לא פותר את התור. באמנות מול מדינות מערביות כנראה לא יהיה ניתן להיכנס עם דרכון שהוא לא ביומטרי. בראייה רחבה, צריך להתאמץ יותר ולקדם את ההזדהות הביומטרית. זה החוק וזה נכון".

בתחילת דבריו, השר ארבל עמד על כך שיש שתי סיבות עיקריות למשבר: הלחץ שנוצר להזמין דרכונים מייד אחרי משבר הקורונה, והמאגר הביומטרי הישראלי שהוא ייחודי מבחינות רבות, ולא מאפשר הזדהות מרחוק והנפקת דרכונים בדואר כפי שמקובל ברוב מדינות המערב.

לשאלת גלובס לגבי פתרונות קבועים יותר, מנכ"ל רשות האוכלוסין אייל סיסו מציין שהמכונות הראשונות להרכשת דרכונים באופן אוטומטי ייפתחו בלשכת הקריות בימים הקרובים. עם זאת, הן יגיעו ללשכות הגדולות בתל אביב ובבאר שבע רק בעוד כחודש, בהינתן שהפיילוט בקריות יעבוד. זאת, כנראה, לאחר סיום המבצע המיוחד בחודשים מאי ויוני. על פי סיסו, עד סוף השנה אנחנו צפויים להגיע ל-50 מכונות כאלה ברחבי הארץ שיאפשרו הנפקה מהירה ויעילה בהרבה של דרכונים.

המבצע מתוכנן להימשך כחודש, אך יוארך או יקוצר בהתאם להצלחתו. על פי השר ארבל "אם המבצע יצליח, נאריך אותו בעוד שבועיים. אם הוא ייכשל טוטאלית, נעצור עוד קודם. נלמד את הדברים תוך כדי תנועה".

המנכ"ל סיסו הוסיף כי "אנחנו אחראים לטפל באירוע. אזרחי ישראל זכאים לחופש תנועה ולטוס מתי שהם רוצים. הכנו גם תכנית ארוכת טווח, והמבצע הזה נועד לעכשיו. הוועד איתנו, ההסתדרות איתנו, נעשה הכי טוב והכי יעיל. מבקשים אורך רוח. נכניס טכנולוגיה ומכשור, ובשנים הקרובות אנחנו רוצים להגיע למצב של הרכשת דרכון ביומטרי מרחוק בלי צורך בהתייצבות בלשכה".

יו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב אשר:
אני מברך את ידידי שר הפנים משה ארבל ואת מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה אייל סיסו, על שיתוף הפעולה ואימוץ ההמלצות שעלו בדיוני המעקב בוועדת הפנים נוכח משבר הדרכונים, ועל חשיבה יצירתית מחוץ לקופסה כדי לפתור את מצב החירום הקיים בישראל בנושא זה. הוועדה תמשיך לעקוב אחר יישום ההמלצות ותסייע בתיקוני חקיקה נדרשים ככל שיידרש.