כסף בקיר | ראיון

המשקיע שקנה דירה לכל אחד משלושת ילדיו, אבל בפורטוגל

רק עמוק לתוך העשור החמישי בחייו רכש גילי בקר דירה ראשונה עם אשתו ברמת השרון • מאז הם הספיקו לרכוש עוד 3 נכסים בפורטוגל • למה דווקא שם, ואיך זה קשור לתוכנית שלהם לסדר את הילדים דווקא בישראל • כך הם עשו זאת • האזינו

גילי בקר / צילום: תמונה פרטית
גילי בקר / צילום: תמונה פרטית

עד לפני שלוש שנים, לבני הזוג גילי וקרן בקר מרמת השרון לא הייתה אפילו דירה אחת. כיום יש להם ארבע דירות: אחת ברמת השרון ועוד שלושה נכסים על הנייר בפורטוגל. את גילי פגשנו במסגרת "כסף בקיר", פודקאסט השקעות הנדל"ן של גלובס, וניסינו להבין כיצד רק עמוק לתוך העשור החמישי בחייו, הוא החל לפתח "תחביב" חדש - השקעות בנדל"ן.

מי שהשקיע אצלו הפך למיליונר: הכירו את קן גריפין - האיש ששבר השנה כל שיא אפשרי
חובבי התחדשות עירונית בצפון תל אביב: ההעדפות של הייטקיסטים נחשפות
השבוע בנדל"ן: האם יהיו קופצים על בית מלון בקריית שמונה?

"לפני חמש שנים החלטנו לקנות דירה. הצלחנו לצבור הון עצמי קטן, וראינו שמחירי הנדל"ן עולים בכל שנה. הבנו שחייבים לתפוס יוזמה ופשוט לקפוץ למים - כי היו פחדים. גדלתי בבית שהכניסו לי בו פחד שלקנות בית זה דבר קשה מאוד, כמעט לא אפשרי. ההורים שלי חיו בבית של עמידר, וכשהם רצו לרכוש את הדירה מעמידר הם היו צריכים לקחת הלוואות וזה היה מפחיד. אבל אשתי אמרה 'יאללה, לך על זה - אל תפחד, בוא ננסה', אז הפעם נכנסנו לזה ברצינות".

הבחירה ברמת השרון: מכירים את השטח

גילי ואשתו התחילו לחפש דירה. בעוד שאצל רבים סוגיית המיקום גוררת דיונים ארוכים, כאן ההחלטה התקבלה פה אחד ומהר מאוד: רק קרוב לבית, ברמת השרון. זה אולי יקר, אבל יש להם היכרות טובה עם השטח. אחרי תקופת חיפושים ארוכה יחסית, הזוג מצא דירת 60 מ"ר במתחם שמיועד לפינוי בינוי בשכונת יוספטל בעיר.

גילי בקר 

אישי: בן 50, נשוי + 3 מרמת השרון
מקצועי: בעל חברה להפקות אירועים
עוד משהו: אוהב ים, אופנועי ים וטיולים

"זו דירה מאוד ישנה, קומה שלישית מתוך ארבע, כמעט אי אפשר לגור בה", אומר בקר ומספר שהיא נרכשה לפני כשנתיים וחצי תמורת 2.1 מיליון שקל. לאחר שיפוץ שנאמד בכ־50 אלף שקל, היא הושכרה לשני סטודנטים בכ-5,000 שקל לחודש. לדבריו, "בקרבת מקום נמצא בית ספר רימון שמושך הרבה סטודנטים".

הבשורות הטובות באמת הגיעו מכיוון היזמים שמקדמים את הפרויקט. "היזם מוכר דירות דומות לאלה שאנחנו אמורים לקבל בכ־3.8 מיליון שקל", בקר מספר. כמה חודשים לאחר הרכישה, חשבו הוא ואשתו לרכוש דירה נוספת בארץ בפרויקט התחדשות עירונית, אלא שלא מצאו דירה אטרקטיבית, ולכן החלו להתעניין בדירות מעבר לים.

מאיפה היה לכם כסף?
"2021 הייתה שנה טובה מאוד. אשתי ואני עצמאים ועשינו יותר כסף מבכל שנה אחרת, והחלטנו לשים בצד כמה שיותר כסף. אמרנו שכל אחד יביא 100 אלף שקל מהעסק שלו וביחד יהיה לנו 200 אלף, וזו תהיה התחלה". לדבריו, התוכנית בתוספת הצטמצמויות שביצעו העמידו את ההון שלהם על כמה מאות אלפי שקלים.

לברר פרטים עם גורמים בלתי תלויים | אריק מירובסקי, פרשנות

לדעתי נראה יותר ויותר ישראלים שעוברים להשקיע בחו"ל. אלא אם כן הממשלה תבין שהיא צריכה לשנות ב־180 מעלות את המדיניות.

לא רק שלא למסות אותם במיסוי יתר כפי שקורה היום, אלא להפחית את המיסוי משום שהמשקיעים בורחים, מחירי השכירות עולים ובעקבותיהם גם האינפלציה. רשות המסים כבר הצביעה בדוח שלה על כך שההכנסות ממיסוי המקרקעין פחתו ברבעון הראשון של השנה ב־53% לעומת הרבעון הראשון של 2022. באוצר צריכים להבין את המשמעות של משקיעים שמוציאים את הכספים מישראל ותורמים לעליית האינפלציה עקב זה שהם מוכרים יותר דירות מאשר קונים.

על מה צריך להסתכל כשאנחנו פוגשים חברה שמשווקת לנו נכסים בחו"ל? צריך לברר כמה שיותר פרטי רקע על החברה. מיהי, מהי, מה המוניטין שלה? כשמנסים לשווק לנו נכס מסוים, צריך לבדוק ספציפית מה קורה באזור הזה של הנכס, באמצעות גורמים בלתי תלויים. למשל לקחת שמאי מקומי או אפילו להתייעץ עם מתווך מקומי ולומר שאתה שוקל לקנות שם דירה. זו בדיקה פשוטה יחסית.

אהבתי את זה שגילי לא הסתפק בבדיקה מרחוק אלא נסע בעצמו והחליט לוותר על ליסבון ולא לרכוש בפורטו. ברור שדבר כזה עושה מי שלמד את השוק, וזה דבר חיובי.

הבחירה בפורטוגל: "רף כניסה יחסית נמוך"

חמוש בהון עצמי ראשוני החל בקר לבצע בדיקות לגבי כמה יעדים ולבסוף התמקד בפורטוגל מפני שלדבריו, "רף הכניסה שלה יחסית נמוך". בני הזוג בקר גם הבינו שהם מעדיפים נכס חדש: "בארץ אני יודע לשפץ ולתחזק דירה, בחו"ל זה שונה".

בשלב הבא הוא נפגש עם נציגי חברת "יורופה נדל"ן" הישראלית שמשווקת נכסים בפורטוגל. לדבריו הוא אמנם התרשם מהמצגות וההסברים, אך בשונה מישראלים רבים אחרים שמשקיעים בחו"ל, הוא החליט לטוס בעצמו לפורטוגל ולבדוק את הדברים במו עיניו וערך מחקר משלו בכדי לבדוק פרטים כמו עליות, מחירי שכירויות ועוד.

"מראש החלטתי שבליסבון אני לא הולך לקנות, כי ליסבון זה תל אביב ופורטו אולי קצת יותר קטנה, אבל מגיעים לשם 13 מיליון תיירים בשנה", הוא מסביר.

לפיכך החליט לרכוש שלושה נכסים בעיר גאיה בפרויקט שבנייתו טרם החלה, באמצעות החברה הישראלית. הוא רכש, על הנייר, שתי דירות שלושה חדרים בעלות של 200 אלף אירו כל אחת, ודירה נוספת של שני חדרים בשווי 150 אלף אירו. לצורך ביצוע העסקה והעמדת ההון הראשוני הוא שילם כחצי מיליון שקל ליזם הפורטוגלי, ויתרת הסכום תשולם בהמשך. את מרביתו ההון הביא מהבית, וחלקו הקטן מהלוואה שבני הזוג לקחו.

יצוין כי בחודשים האחרונים ממשלת פורטוגל שינתה את המדיניות שלה ומשקיעי נדל"ן במדינה לא נהנים יותר מקבלת ויזה שמאפשרת להם להתגורר במדינה.

למה לקנות שלושה נכסים ולא אחד?
"יש לנו שני בנים ובת ואנחנו רוצים לדאוג להם לעתיד ונדל"ן זו הדרך הטובה ביותר לדעתי. בארץ לא אוכל לעשות את זה. תכננתי לקנות עכשיו דירות בהון עצמי שיש לי, ובעתיד להכפיל את הכסף, כי לדעתי זה מה שיקרה למחירי הדירות שם. ואולי כשזה יקרה, אז נמכור שם ונוכל לקנות דירות לילדים בארץ".

נשמע שהתוכנית שלך מאורגנת. מה בכל זאת יכול לפגוע בתכנון?
"בפורטוגל אין ליווי בנקאי מלא. בארץ אתה קונה מקבלן ויש לך ביטחונות, גם אם הוא פושט את הרגל.

"בפורטוגל זה עובד אחרת - הקבלן קונה את המגרש בהון עצמי שלו, ואם קורה שם משהו הבנק לא ממש נכנס בנעליו. החכמה היא לבחור את הקבלן לפי גודלו והניסיון שלו וכך להקטין את אלמנט הסיכון, וזה משהו שעשינו. הסיכון השני הוא משבר האשראי בעולם".

בקר, שמתכוון בעתיד לקחת משכנתה מבנק בפורטוגל, מסביר שנכון לעכשיו הריבית בפורטוגל נמוכה משמעותית מזו של ישראל, אך אין לדעת מה יקרה בהמשך. "כשאני מסתכל על התזרים שלנו, לדעתי גם אם הריבית תעלה אנחנו עדיין ב'סייף סייד". אם הריבית תשתולל שם בעוד כשנתיים, אז נמכור, ולדעתי אפילו נרוויח מעליית המחיר של שווי הדירה העתידי", הוא מסביר.