IBM הודיעה על השהיית גיוס עובדים. הסיבה: הבינה המלאכותית

ארווינד קרישנה, מנכ"ל IBM הודיע לאחרונה כי החברה צפויה להשהות גיוס עובדים במשרות "בק-אופיס", כמו משאבי אנוש והנהלת כספים • החברה מעסיקה כיום כ-260 אלף עובדים ברחבי העולם, ולטענתו 30% מעובדי ה"בק-אופיס" יוחלפו בבינה מלאכותית בתוך 5 שנים

מטה IBM בקנדה / צילום: Shutterstock
מטה IBM בקנדה / צילום: Shutterstock

שיגעון הבינה המלאכותית משפיע גם על שוק העבודה. כך, מנכ"ל IBM ארווינד קרישנה אמר כי החברה צפויה להשהות את גיוס העובדים לתפקידים שלדעתה יהיה אפשרי להחליף בבינה מלאכותית בשנים הקרובות.

בריון לבלומברג אמר קרישנה כי גיוס עובדים במשרות "בק-אופיס", כמו משאבי אנוש והנהלת כספים, יושעו או יואטו. לדבריו, היקף העובדים בתפקידים כאלה מגיעים לכ-26 אלף, ו-"30% מזה יכולים בקלות להיות מוחלפים על-ידי בינה מלאכותית בתוך תקופה של חמש שנים". המשמעות היא שכ-7,800 משרות יוקפאו.

ענקיות הטק מסתערות על ה־AI, והעובדים משלמים את המחיר
הריבאונד של ענקיות ההייטק מצדיק את ההימור של המשקיעים על מניות צמיחה
אחרי שנפלה ב-85% מהשיא: חברת הביומד קיבלה אישור FDA למוצר רנטגן וזינקה בוול סטריט

כבר כיום כלי בינה מלאכותית שונים יכולים לכתוב טקסטים ארוכים, ליצור קוד ואף לתפקד כשירות לקוחות אוטומטי - ולכן הם יכולים להחליף פעולות פנים-ארגוניות מסוימות. לדברי קרישנה, משימות פשוטות כמו מתן מכתבי אימות תעסוקה או העברת עובדים בין מחלקות יהיו אוטומטיות לחלוטין. מול זאת, פונקציות אחרות כמו הערכת כוח-האדם והפרודקטיביות כנראה לא יוחלפו בעשור הקרוב.

IBM מעסיקה כ-260 אלף עובדים ברחבי העולם וממשיכה לגייס לתפקידי פיתוח תוכנה ותפקידי שירות לקוחות. קרישנה מסביר כי למצוא כוח-אדם טוב הרבה יותר קל מאשר לפני שנה.

IBM הודיעה על קיצוצים מוקדם יותר השנה, שעשויים להסתכם בכ-5,000 עובדים בתום הסבב. צעדי ההתייעלות של החברה צפויים להניב חיסכון של 2 מיליארד דולר בשנה עד סוף 2024, כך לפי סמנכ"ל הכספים בחברה. לצד זאת, IBM גייסה כ-7,000 עובדים חדשים ברבעון הראשון של השנה.