הריבאונד של ענקיות ההייטק מצדיק את ההימור של המשקיעים על מניות צמיחה

תשע מניות של חברות טכנולוגיה גדולות אחראיות בערך לחצי מתיק ההשקעות של סוחר פרטי ממוצע, ולרבע משווי השוק של ה-S&P 500, ודוחפות את המדד למעלה • אבל גם אחרי העליות מתחילת השנה, רוב מניות הסקטור עדיין רחוקות משיאיהן וממשיכות למשוך משקיעים

פתיחת סניף הדגל של אפל במומביי / צילום: Associated Press, Rafiq Maqbool
פתיחת סניף הדגל של אפל במומביי / צילום: Associated Press, Rafiq Maqbool

מניות של חברות טכנולוגיה אמריקאיות גדולות שוב מניעות את השוק כלפי מעלה, ומעלות חייך על פני משקיעים פרטיים רבים, שהימרו בגדול על מניות הצמיחה.

הענן שהפתיע והשבב שאכזב: ארבע הערות על דוחות חברות הביג-טק 
כמעט רבע מיליארד דולר: שכר העתק של מנכ"ל ענקית הטכנולוגיה 

ביחד, מניות AMD, אלפבית (החברה האם של גוגל), אמזון, אפל, מטא, מיקרוסופט, נטפליקס, אנבידיה, וטסלה מרכיבות בערך רבע משווי כל השוק של מדד S&P 500, כך על פי FactSet. המשמעות היא שהשפעתן על הכיוון של מדד המניות המוביל הזה גדולה ממספרן.

בתיק ההשקעות הממוצע של משקיע פרטי יש למניות הטכנולוגיה האלה משקל גדול אף יותר, לרוב כ-50%, כך על פי Vanda Research.

משקיעים רבים בעלי תיקים כאלה נכוו בשנה שעברה, כשמניות הטכנולוגיה קרסו בזמן שהפדרל ריזרב העלה את הריביות באופן אגרסיבי כדי לרסן את האינפלציה. אבל הריבאונד במניות השנה, שהודגש על ידי דוחות חזקים מהמצופה בשבוע שעבר, מנחם את מי שנצמדו למניות המבוססות על צמיחה.

מניות מטא (פייסבוק) , למשל, עלו ב-13% בשבוע שעבר, כשהחברה דיווחה על העלייה הראשונה שלה במכירות זה כמעט שנה; המניה הכפילה את שווייה השנה. מניות מיקרוסופט עלו ב-7.5% בשבוע שעבר, לאחר שהחברה דיווחה על צמיחה מהירה מהמצופה במכירות, מה שהגדיל את התשואה של המניה השנה בינתיים ל-28%.

"אני לא מיליונר ואין לי תיק השקעות עצום", אמר חרונימו אוליבה וולז, מפתח רשת בן 43 מבואנוס איירס. "אני חייב לעשות סיכון מסוים בהשקעות כדי לקבל את הסכומים שאני רוצה".

וולז אומר שהוא משקיע רק במניות, ובערך 35% מהתיק שלו מוקדש למיקרוסופט . יש לו פוזיציות גדולות גם באנבידיה וגם במטא.

דוחות אפל יגבירו את הסיכונים והסיכויים

מבחינת משקיעים פרטיים רבים, הסיכויים והסיכונים יגברו ביום חמישי, כשאפל  תפרסם את דוחותיה. החברה אחראית לכ-19% מתיק ההשקעות הממוצע של משקיע פרטי, על פי Vanda, ולכ-7% משווי השוק של מדד S&P 500, על פי FactSet.

נוסף על כך, כל העיניים יופנו לפגישת המדיניות של הפדרל ריזרב ביום רביעי, והמשקיעים יצפו להחלטת הריבית של הבנק ויחפשו רמזים למועד שבו תסתיים העלאת הריבית. דוחות התעסוקה מאפריל, שצפויים לצאת ביום שישי, יציעו תובנות נוספות על בריאות הכלכלה.

מניות טכנולוגיה טיפסו השנה בין היתר בגלל שמשקיעים מהמרים שהפד יפסיק בקרוב להעלות ריביות, או אולי אפילו יוריד את הריבית בהמשך השנה. בחודש שעבר אפילו היה ראלי במניות בגלל המשבר בתחום הבנקאות, וזה עזר לשמור על שאר השוק גבוה יותר. מדד S&P 500 עלה ב-8% ב-2023, אבל אם מחסירים מזה את התרומה של שמונה מחברות הטכנולוגיה העצומות, הוא היה נמצא כיום בירידה בחישוב שנתי, על פי נתונים של Bianco Research, המעודכנים עד יום רביעי האחרון.

"תאמרו לי לאן הולכות מניות הטכנולוגיה הגדולות, ואומר לכם לאן הולך השוק", אמר סנדי ווילר, מנהל תיקים ב-Villere & Co. ווילר אמר שהחברה שלו כיום מכוונת תיקי לקוחות יותר לעבר מניות צמיחה, אבל מתכננת לקנות גם מניות ערך, מכיוון שהוא צופה שלחצים ממתנים יפגעו בשוק בהמשך השנה.

אפילו עם הרווחים שעשו בינתיים השנה, רוב מניות הטכנולוגיה נמוכות בהרבה מהשיאים שלהן. מניות מטא, למשל, נמוכות ב-37% מהשיא שאליו הגיעו ב-2021. תיק ההשקעות הממוצע של משקיע פרטי השיל כרבע מערכו לעומת השיא של נובמבר 2021, על פי הערכות Vanda המעודכנות לשבוע שעבר.

סכנה שהמניות ייראו יותר מדי יקרות

מחירי מניות גבוהים יותר יוצרים את הסכנה שמניות ייראו יותר מדי יקרות ביחס לרווחי החברות. חברות במדד S&P 500 נסחרות בערך פי 18 מהרווחים הצפויים ל-12 החודשים הבאים, על פי FactSet, גבוה מהמכפיל הממוצע לעשור האחרון, 17.3. מניות מיקרוסופט נסחרות במכפיל של פי 28, מניות טסלה  במכפיל של פי 41 ומניות אנבידיה  במכפיל של פי 55.

אקסל פרז, יועץ ביטחון סייבר מאלצ'ה, ספרד, אמר שהוא מתכנן להוסיף לפוזיציות שלו כמה מהמניות החביבות עליו, כמו מיקרוסופט ואפל, למקרה שתהיה איזו חולשה במחירי המניות בעתיד. מיקרוסופט אחראית לכ-12% מתיק ההשקעות שלו, ואפל אחראית לכ-8%, כך אמר.

"אלה המנצחות במרחב שלהן. המניות האלה הולכות להמשיך לתת ביצועים טובים מאוד בעתיד", אמר פרז, בן 40. "אם תשאל בינינו, המשקיעים הפרטיים, יש לנו הרבה יותר פוטנציאל כי אנחנו יכולים פשוט לבנות את תיק ההשקעות כפי שאנחנו רוצים בלי הלחץ להשיג תשואות מיידיות".

חלק מהסוחרים מימשו במחירים גבוהים

ברכישות נטו של מניות של חברות הטכנולוגיה הגדולות על ידי משקיעים פרטיים נרשמה האטה לעומת קצב הרכישות מוקדם יותר השנה, אבל הן עדיין קרובות לממוצעים של 2022. ההאטה בזרם הכסף הנכנס משקפת מכירות של חלק מהסוחרים, כדי לממש רווחים בזמן שמחירי המניות גבוהים, כפי שעשו ב-2021, כך אומרים ב-Vanda Research.

אנגל דיאז, בן 61, אומר שמכר חלק משמעותי ממניות מיקרוסופט שלו כדי לקבל חלק מהרווחים לאחר שהמניה הגיעה לשיא חדש של 52 שבועות לאחר פרסום הדוחות הרבעוניים על ידי החברה. מיקרוסופט עדיין אחראית לכ-10% מתיק ההשקעות שלו, בעוד שאפל אחראית ל-30% מהתיק ומניות אמזון  מהוות 5% מהתיק.

דיאז, שמתגורר בלובוק, טקסס, ועובד בייצור מכשור רפואי, אמר שהוא מתכנן למכור חלק ממניות אפל אם דוחות ההכנסות של החברה יובילו לראלי במניה. הוא גם מחפש יותר הזדמנויות קנייה אם מניות הטכנולוגיה שהוא אוהב יורדות.

למרות שדיאז אמר שהוא מכיר בסיכונים של ריכוז ההשקעות במניות טכנולוגיה, הוא מאמין שהרווח הפוטנציאלי גדול בהרבה מהחסרונות. "הפסדתי כסף בשוק המניות, אבל הרווחתי הרבה יותר ממה שהפסדתי", אמר.