"קיצוץ" מחירי המינימום והשומה בחצי לא עזר: כישלון שני ברציפות למכרז "דירה להשכיר" בהרצליה

שיווק מוצלח של המכרז בגליל ים בתחילת השבוע, הפיח מעט רוח במפרשי סקטור השכירות ארוכת הטווח, אך רק לרגע קצר: מכרז עבור 238 יח"ד בעיר נותר ללא שום הצעה, גם בניסיון השני לשיווקו

הרצליה / צילום: Shutterstock
הרצליה / צילום: Shutterstock

שני מכרזים לדיור להשכרה, שניהם בהרצליה ושניהם כאלו שנכשלו רק לפני חודשים בודדים, נקבעו להיסגר השבוע בהפרש של כמה ימים. עבור סקטור הדיור להשכרה ארוכת טווח, שחווה ירידה אדירה בפעילות מאז החלה לעלות הריבית במשק בקצב גבוה, אלו היו ימי מבחן חשובים - ואם בתחילת השבוע נדמה היה שהדברים מתחילים להיראות אופטימיים יותר, היום (ד') מתברר שעוד מוקדם מאוד לחגוג.

300 שקל לקרקע לדירה? המכרזים שנסגרו בשפל כמעט חסר תקדים | בדיקת גלובס
חדשות רעות לרוכשי הדירות: מדד תשומות הבנייה חוזר לעלות | ניתוח

רשות מקרקעי ישראל והחברה הממשלתית "דירה להשכיר" הודיעו לפני זמן לא רב כי מכרז הדיור להשכרה עבור 238 דירות, במסגרת תוכנית קריית שחקים, היא תמל/1082, נסגר ללא הצעות. הכישלון של המכרז הוא כפול ומכופל, שכן בסוף ינואר האחרון הוא כבר נכשל פעם אחת ונסגר גם כן ללא הצעות. רמ"י ודירה להשכיר החליטו, בעקבות אותו כישלון בינואר, על חיתוך מחיר המינימום ב־49%, מכ־156 מיליון שקל ל־80 מיליון שקל, והפחיתו בשיעור דומה גם את מחיר השומה על הקרקע - אך למרות זאת נותר המכרז יתום שוב.

נזכיר כי לאחרונה נסגרו כמה וכמה מכרזי "דירה להשכיר" ללא הצעות, כולל מכרזים בהרצליה ובבאר שבע, ומכרזים ששווקו בהצלחה נסגרו במחירים נמוכים במיוחד. בתחילת השבוע דווקא שווק בהצלחה מכרז אחר שיצא ל"סבב שני" בהרצליה, מכרז בשכונת גליל ים עבור 147 יחידות דיור, שבו זכתה קבוצת עזריאלי. למכרז זה הייתה היענות יפה, וניגשו אליו שישה מציעים, כך שייתכן שהיקפו הקטן והסיכון הקטן יותר בעקבותיו הם שמשכו את היזמים - נוסף על רצונה של הזוכה להיכנס לתחום, מה שבסופו של דבר דחף אותה אל הזכייה.

לא תחרות לתשואה מעולם הקניונים

המכרז בקריית שחקים שנכשל בפעם השנייה ברציפות יועד לשכירות ל־20 שנים לפחות, כך שמחצית מהדירות (119) יהיו בשכר דירה מפוקח, והיתר בשכר דירה לפי השוק החופשי. כך הם גם תנאי המכרז ששווק בהצלחה בגליל ים, וזה המקום לומר: מספרי הפרויקט שבו זכתה עזריאלי, אשר העריכה את העלות הכוללת של הפרויקט ב־400 מיליון שקל, אינם מבטיחים גם לה בוננזה משמעותית - ודאי לא בהשוואה לתשואות שמהן היא נהנית בעולם הקניונים.

אמנם בתחום הדיור היציבות גדולה יותר בשל הביקוש הקשיח, אך בהינתן תשואה של 3% ברוטו, כפי שמתקבלת מחישוב בסיסי של נתוני הפרויקט, מדובר במרווח טעות לא גדול - ודאי כל עוד הריבית נותרת ברמתה כיום. ייתכן שמספרים אלו הם שהרחיקו מהמכרז שנכשל שוב בקריית שחקים את היזמים הפוטנציאליים, ודאי כשמדובר בפרויקט בהיקף גדול יותר מזה שבו זכתה עזריאלי בתחילת השבוע.