ארגון הבריאות העולמי: הקורונה אינה מוגדרת עוד כמצב חירום עולמי

במסיבת עיתונאים שנערכה היום בז'נבה אמר מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי טדרוס אדהנום ג'ברייסוס כי התפשטות המגפה שפרצה בסוף 2019 ושהביאה למותם של 7 מיליון בני אדם אינה מוגדרת עוד כמצב חירום • עם זאת, הוא ציין כי עדיין קיים סיכון שמוטציה חדשה עלולה להופיע ולגרום לעלייה נוספת במקרי ההידבקות

נגיף הקורונה / צילום: Shutterstock, Corona Borealis Studio
נגיף הקורונה / צילום: Shutterstock, Corona Borealis Studio

התפשטות מגפת הקורונה אינה מוגדרת עוד כמצב חירום עולמי. כך הכריז ארגון הבריאות העולמי. "במשך יותר משנה, המגפה נמצאת במגמת ירידה כשחסינות האוכלוסייה גדלה, התמותה פוחתת והלחץ על מערכות הבריאות יורד", אמר מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי טדרוס אדהנום ג'ברייסוס במסיבת עיתונאים שנערכה היום בז'נבה. "מגמה זו אפשרה לרוב המדינות לחזור לחיים שהיו לפני שפרצה הקורונה", אמר טדרוס. 

כמעט 7 מיליון בני אדם מתו קורונה ברחבי העולם מאז הכריז ארגון הבריאות העולמי על מצב חירום ב-30 בינואר 2020. טדרוס אמר כי מניין המתים האמיתי עומד על לפחות 20 מיליון.

עם זאת הוסיף כי עדיין קיים סיכון שמוטציה חדשה עלולה להופיע ולגרום לעלייה נוספת במקרי ההידבקות, והזהיר ממשלות עדיין לא לפרק את המערכות שהוקמו במטרה להילחם בקורונה. "הנגיף הזה כאן כדי להישאר. זה עדיין הורג וזה עדיין משתנה", אמר. למרות זאת, ציין כי הגיע הזמן שבעולם יעברו ממצב חירום, למצב בו יתייחסו לקורונה כמו למחלות זיהומיות אחרות.

הקורונה התגלתה בווהאן, סין, בדצמבר 2019, כשמספר חולים החלו להראות תסמינים הדומים לאלו של דלקת ריאות. המגפה התפשטה ברחבי העולם בתחילת 2020 והובילה להשבתה עולמית חסרת תקדים של טיסות, נסיעות וסגירת גבולות, בעוד מדינות רבות ניסו למנוע את כניסת והתפשטות הנגיף ללא הצלחה. 

"הקורונה היתה הרבה יותר ממשבר בריאות", אמר טדרוס. "הנגיף גרם לטלטלה כלכלית חמורה, מחק טריליונים מהתמ"ג, שיבש נסיעות ומסחר, ניפץ עסקים והוביל מיליונים לעוני", אמר. "זה גרם לטלטלה חברתית קשה עם סגירת גבולות, הגבלת תנועה, בתי ספר סגורים ומיליוני אנשים שחווים בדידות, בידוד, חרדה ודיכאון", הוסיף. יותר משלוש שנים אחרי גילוי הנגיף, מקורותיו הם עדיין בגדר תעלומה שנויה במחלוקת. מדענים, פקידי ממשל והציבור הרחב ממשיכים להתווכח אם הוא הדביק בני אדם מחיה נגועה, או דלף ממעבדה בסין.