רצועת עזה | סיקור שוטף

הצהרת נתניהו: "אנחנו בעיצומה של מערכה"

בפעילות משותפת של צה"ל ושב"כ הבוקר חוסלו שלושה בכירים בג'יהאד האסלאמי • בפתח ישיבת הקבינט אמר נתניהו: "אני מציע לאויבינו - אל תתעסקו איתנו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

21:17

לאחר ראש הממשלה ושר הביטחון אמר ראש השב"כ רונן בר: "חשפנו בג'נין חוליה שהחלה לייצר רקטות ומשגרים וניסתה לשגר רקטות. אין לנו כוונה להכניס את עפולה לירי תלול מסלול"

20:55

ראש הממשלה בנימין נתניהו נתן הצהרה לציבור לאחר ההסלמה בדרום, ותקיפת צה"ל ברצועת עזה. בהצהרה אמר נתניהו כי: "צה"ל חיסל את בכירי המרצחים. הם היו אחראים על ירי הרקטות בשבוע שעבר וגם על הכוונת פעולות טרור ביו"ש. השמדנו מפעלים נשק, תחמושת ורקטות.

"לפני שבוע, הנחיתי עם שר הביטחון את כוחותינו לפגוע באחראים לירי. פעלנו בקור רוח, תוך מידור קפדני כדי להצליח במשימה. אני מבין את הרצון לפגוע מייד, אבל נאמר בתחבולות תעשה לך מלחמה. תמיד נפעל נגד מבקשי נפשנו, אבל בזמן ובמקום שאנחנו בוחרים. החיסול התאפשר לאחר מאמץ מודיעיני מזהיר. בזכות שיתוף הפעולה בין הגופים השונים הגענו אליהם בו זמנית לפני שהצליחו להוציא לפועל פיגועים נוספים.

"אנחנו עושים מאמץ מירבי למניעת פגיעה בחפים מפשע. אנחנו עושים הכל למניעת פגיעה בחפים מפשע. בעוד אנחנו מצהירים על כל פגיעה באזרחים, הם חוגגים פגיעה באנשים ללא קשר במאמץ מלחמתי. מי שפוגע בנו - אנחנו פוגעים בו. אף מחבל אינו חסין, גם אם הוא בקיני הטרור.

"אנחנו בעיצומה של מערכה, בימים הקרובים כולנו נידרש לאורך רוח ויכולת עמידה. לפני כשבוע שהחלטנו ליזום את המבצע, הנחיתי את צה"ל ומערכת הביטחון להידרש לכל תרחיש של הסלמה ואם יותר מבתרחיש אחד. כל תקיפה מאויבינו תקבל תגובה ניצחת".

גלנט: "אתמול בלילה פעלו צה"ל ושב"כ בדייקנות. המטרות הושגו במלואן"

בהמשך לדברי נתניהו, אמר שר הביטחון יואב גלנט: "לפני שבוע בדיוק הג'יהאד האיסלמי ירה ללא אבחנה לעבר אזרחים ישראלים. זו קריאת תיגר על נוכחותנו בארצנו. כבר באותו יום מערכת הביטחון נערכה לסיכול הנהגת הג'יהאד האסלאמי, שהייתה אחראית על ירי הרקטות ועל שילוח פיגועים רבים ביהודה ושומרון. הם עסקו בייצור מואץ של טרור לכיווננו, אתמול בלילה פעלו צה"ל ושב"כ בדייקנות, בנחישות ובקטלניות. המטרות הושגו במלואן, צמרת הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה חוסלו.

"מי שניסה אותנו, חווה שוב את עוצמתה של מדינת ישראל וכוחה של מערכת הביטחון. הוכחנו לכל מי שהיה צריך תזכורת, שאנחנו מוכנים לפעול נגד כל איום. נעשה זאת גם בעתיד בכל פעם שנידרש לכך. המחיר הכבד שגבינו זו התשובה של מדינת ישראל מול כל גורמי הטרור שטעו טעות חמורה שחשבו שיוכלו לפגוע במדינת ישראל ולישון בשקט.

"אנו עלולים לחוות ירי רקטות אל אזורים קרובים ורחוקים ובעוצמה ניכרת. מערכת הביטחון ערוכה לכל תרחיש, כולל מערכה ממושכת ומשולבת".

19:55

ישיבת הקבינט הביטחוני הסתיימה, ובשעה 20:10 ייתן נתניהו הצהרה לציבור.

19:05

דיווחים פלסטינים: תקיפה אווירית של מוצב ימי של גדודי אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי

18:20

"יצאנו הלילה למבצע 'מגן וחץ' במאמץ משותף צה"ל והשב"כ חיסלו את שלושת בכירי הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה", אמר רה"מ בפתח ישיבת הקבינט, שמתכנסת כעת.

"רבי המרצחים הללו אחראים לירי הרקטות מעזה לשטחינו ולהכוונת טרור מיהודה ושומרון נגד אזרחינו. אנחנו בעיצומה של מערכה, ואנחנו ערוכים לכל אפשרות. אני מציע לאויבינו - אל תתעסקו איתנו".

17:23

כלי טיס של צה"ל תקף לפני זמן קצר חוליית נ"ט בעיר חאן יונס שבדרום רצועת עזה.

על פי דיווחים פלסטינים,  שניים נהרגו.

17:13

רה"מ בנימין נתניהו אמר בוועידת הביטחוניסטים: "נעשה כל מה שביכולתנו למנוע מאיראן להיות גרעינית. אנחנו צריכים למנוע מאיראן להקים לבנון שנייה בסוריה. איראן רוצה מערכה רב-זירתית מולנו ואם נידרש לה נוכל לה".

16:51

ראש הממשלה בנימין נתניהו סיים אחר הצהריים הערכת מצב ביטחונית לקראת התכנסות הקבינט בהמשך היום.

08:28

בפעילות משותפת של צה"ל ושב"כ חוסלו הלילה (ג') במסגרת מבצע "מגן וחץ", מפקד מרחב צפון רצועת עזה של הג'יהאד האסלאמי, האחראי על הירי הרקטי לעוטף בחודש האחרון, בכיר בארגון האחראי על הכוונת פיגועי טרור ביהודה ושומרון מרצועת עזה ומזכיר המועצה הצבאית של הארגון.

השוק הגיב באופן מיידי למתרחש והשקל נחלש אל מול המטבעות הזרים. הדולר כעת נסחר אל מול השקל בעלייה של כ-0.8% לעומת השער היציג ושער החליפין עומד כעת על 3.66 שקלים לדולר אחד. בה בעת, גם האירו מתחזק בכ-0.2% ונסחר סביב 4.02 שקלים למטבע. 

למרות הירידות בשוק המטח כתוצאה מההתחממות בזירה הביטחונית. יש הסוברים כי אנו נראה שינוי בהיחלשות השקל בהמשך. יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו השקעות מוסר לגלובס כי "צמצום פעילותם של המשקיעים הזרים בזירה המקומית מותיר את עיקר הפעילות למוסדיים המקומיים והזרים. החשש מהדרדרות הפעולה המקומית לאירוע כלל זירתי תורם לביקושים לדולר ולפיחות המהיר". פריימן מוסיף שלהערכתו המשך הפיחות יפגוש היצעי מט"ח מצד יצואנים שיבקשו לגדר ברמות שערים גבוהות.

בעקבות ההתפתחויות, פיקוד העורף קבע כי בעוטף עזה, מערב לכיש, מערב הנגב, לכיש, מרכז הנגב, לא יתקיימו פעילויות חינוכיות. מעבר לכך, ניתן לקיים מפגשים בהגבלה של עד 10 אנשים בשטח פתוח ועד 100 אנשים במבנה. החופים סגורים לציבור. מעבר לכך, ניתן לקיים פעילות עבודה במקום שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות.

יעדי החיסול

ראשון המחוסלים הוא חליל בהיתיני, האחראי על הירי הרקטי למרחב עוטף עזה בחודש האחרון. בהיתיני הוא המפקד הבכיר המבצעי בארגון ומפקד מרחב צפון רצועת עזה. נוסף על כך, בהיתיני היה אחראי לאישור וביצוע כלל פעולות הטרור ממרחב צפון הרצועה. בהיתיני עסק בהכוונת ותכנון פיגועים בעורף מדינת ישראל ותכנן ירי לעבר שטח ישראל בעתיד הקרוב.

בהיתיני, בן 44, תושב העיר עזה, החל את פעולתו בארגון הג'יהאד האסלאמי בסוף שנות ה-90 ובמהלך השנים היה מעורב בפעולות טרור רבות כנגד ישראל - לרבות קידום פיגועי התאבדות, מטען, ירי רקטי ואכוונת פעילות טרור באיו"ש. לאחר סיכולו של תייסיר ג'עברי באוגוסט 2022 במסגרת מבצע "עלות השחר", נכנס בהיתיני כמחליפו בתפקיד. בהיתיני חבר במועצה הצבאית של הגא ברצועת עזה ובעל קשר ישיר ופעיל עם גורמים בכירים בלשכה המדינית של הג'יהאד האסלאמי.

בד בבד, מטוסי קרב סיכלו את טארק עז אלדין האחראי על אכוונת פעולות הג'יהאד האסלאמי ביהודה ושומרון מרצועת עזה ובעת הנוכחית, שתכנן וקידם פיגועים נוספים נגד תושבי מדינת ישראל. טארק עז אלדין בן 49 במוצאו מעראבה שבשומרון. במהלך השנים האחרונות, התקדם לדרג הפיקוד של הג'יהאד האסלאמי בעזה. עז אלדין היה אמון על הקשר בין הג'יהאד האסלאמי בעזה לבין שלוחת הטרור ביהודה ושומרון, על העברת כספים, על הסתה ואכוונה לביצוע פעולות טרור בשטחי מדינת ישראל מרצועת עזה.

עז אלדין, היה כלוא בישראל ושפוט למאסר עולם ו-25 שנים, על רקע מעורבתו בפיגוע התאבדות ופיגועי מטענים בתחילת שנות ה-2000. עז אלדין גורש במסגרת עסקת חילופי שבויים ברצועת עזה והשתקע בשכונת רמאל בעיר עזה.

המחוסל השלישי הוא ג'אהד ע'נאם, מזכיר המועצה הצבאית של ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה. ע'אנם בן 62, תושב העיר רפיח, אחד מהפעילים הבכירים והוותיקים ביותר של ארגון הטרור, מילא מספר תפקידי מפתח בארגון הטרור, כדוגמת ראש מרחב דרום. בתפקידו האחרון היה אחראי על התיאום והעברת כספים ואמל"ח בין הג'יהאד האסלאמי לחמאס ועסק רבות בקידום פעולות טרור ברצועת עזה, ביו"ש ובחו"ל.

בחיסולם של שלושת בכירי הג'יהאד האסלאמי היו מעורבים 40 מטוסים, מסוקים וכלי טיס. לצידם, נהרגו בתקיפות בעיר עזה ורפיח 7-6 אנשים. מעבר לכך, צה"ל תקף גם אמצעי לחימה של הג'יהאד האסלאמי. לאחר מכן, משעות הבוקר, כוחות צה"ל פועלים גם ביהודה ושומרון, בקסבה של שכם.

השקט בעוטף עזה לא צפוי להימשך

נזכיר, כי ב-2 במאי שיגרו הג'יהאד האסלאמי 102 רקטות לעבר הדרום. לפי שעה, עדיין שקט בעוטף עזה אך זה לא צפוי להימשך. לאחר הלוויות המחבלים המחוסלים שיתקיימו היום, הג'יהאד האסלאמי צפוי להגיב.

הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס בהמשך היום. לאור תמונת המצב שהוצגה ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, היא מצאה כי בהתאם לחוק אין צורך בכינוס הקבינט כדי לנקוט בפעולה הצבאית.

לכן, שר הביטחון יואב גלנט אישר גיוס מילואים במערכים השונים, בהתאם לצרכי צה"ל. היקף הגיוס צפוי להיות מושפע מהשאלה האם חמאס יצטרף להסלמה, לצד הג'יהאד האסלאמי, או כמו במבצע "חגורה שחורה" שהתרחש לאחר חיסול בהאא' אבו אל-עטא - ארגון הטרור יעדיף להימנע. בינתיים, השר גלנט כבר אישר להפעיל את תוכנית "משב רוח", שמאפשרת לתושבי עוטף עזה לצאת להפוגה בבתי הארחה ברחבי הארץ.

בכל הנוגע לרצועת עזה, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, הודיע הלילה על סגירה מיידית של המעברים ארז וכרם שלום לתנועת עוברים וסחורות מרצועת עזה לישראל - ולהיפך. ההחלטה פעילה עד להודעה חדשה.