לחברות הנפט הגדולות יש 150 מיליארד דולר במזומן והמשקיעים רוצים נתח מזה

תשכחו מקידוחים חדשים: ענקיות האנרגיה משתמשות בהררי הכסף שצברו כדי להגדיל את התשואות שהן מעבירות לבעלי המניות בצורת דיבידנדים ורכישות עצמיות • במקביל הן שמות חלק מהכספים בצד ליום שבו הפריחה תסתיים: "אנחנו יודעים שהזמנים הטובים עוברים בסוף"

תחנת כוח של שברון במיסיסיפי / צילום: Reuters, Jonathan Bachman
תחנת כוח של שברון במיסיסיפי / צילום: Reuters, Jonathan Bachman

חברות הנפט והגז בנו הר של מזומנים שאין לו תקדימים רבים בהיסטוריה של השנים האחרונות. לוול סטריט יש כמה רעיונות איך עליהן להוציא את הכסף - וקידוחים נוספים אפילו לא קרובים לראש הרשימה.

חברות רבות מקצצות עלויות וממטירות מזומנים על משקיעים בתחום כמו וורן באפט מברקשייר הת'אוויי, שמאמין שהצמא של העולם לנפט יימשך עוד שנים, אם לא עשרות שנים.

לאן הולכים השווקים ואיפה כדאי להשקיע: התחזית של בכירי שוק ההון המקומי 
לאן הולכים השווקים ואיפה כדאי להשקיע: התחזית של בכירי שוק ההון המקומי 
לפטר את רואי החשבון בקלות? התוכנית החדשה שמסעירה את הענף 

ההבטחה הטמונה בהחזרי הכספים לבעלי המניות הפכה את מניות אנרגיה לנקודות האור הבודדות ברגעים הקודרים בשווקים בשנה שעברה, בעזרת מחירי הסחורות שהרקיעו שחקים אחרי הפלישה הרוסית לאוקראינה.

 

אפילו בזמן שתחזית כלכלית לא ודאית פגעה במחירי הנפט הגולמי ב-2023, והפכה את תחום האנרגיה למגזר עם הביצועים הגרועים ביותר במדד S&P 500, הכסף המשיך לזרום. חברות שבעבר רדפו אחרי צמיחה והעבירו כסף להשקעות ספקולטיביות בקידוח, מה שהיה למעמסה על המניות שלהן, ניסו במקום זה לפייס את וול סטריט על ידי הגדלת הדיבידנדים וקנייה עצמית של מניות.

הכסף המזומן עזר לפצות על מחירי מניות שלעתים קרובות נעו בחוסר יציבות לצד שוקי סחורות תנודתיים. תשואות קבועות עוזרות גם לתמוך בתעשייה שהתחזית שלה לטווח הארוך לא ברורה, בזמן שהממשלות, השווקים והכלכלה העולמית עוברים בהדרגה לאנרגיה נקייה יותר.

"כעת יש כסף עודף גם מעבר לדיבידנדים"

"הן שילמו דיבידנדים מאז ומתמיד. זה היה סימן היכר", אמר רוב תומל, דירקטור מנהל ב-Tortoise, חברת השקעות באנרגיה. "אבל כעת יש כסף עודף מעבר לדיבידנדים, שמאפשר לבצע רכישות עצמיות".

שש חברות שלעתים קרובות מתוארות כחברות הגדולות בתחום - Eni  האיטלקית, טוטאל  הצרפתית, החברות של  ו-BP  הבריטיות והחברות שברון  ואקסון מוביל  האמריקאיות - דיווחו על כמעט 160 מיליארד דולר במזומנים ומקבילות של מזומנים במאזנים שלהן בסוף הרבעון הראשון. לחברות בבעלויות ממשלתיות ולחברות קטנות יותר יש עשרות מיליארדי דולרים נוספים.

שברון ואקסון מוביל מחזיקות 48.3 מיליארד דולר בנכסים כאלה, עלייה של מיליארד דולר מתחילת השנה, על פי FactSet. לפני צבירת המזומנים של החודשים האחרונים, הפעם הקודמת שבה עברו שתיהן יחד רף של 40 מיליארד דולר הייתה בשבועות האחרונים של נשיאותו של ג'ורג' וו' בוש, כשנפט גולמי אמריקאי התקרב לסוף של נסיגה באורך חודש ממחיר שיא של 145 דולר לחבית.

הרווחים מנפט בשנה שעברה תפחו, לאחר שהמלחמה של רוסיה נגד אוקראינה העלתה מחירים והפכה את הדלק לתזכורת לאנשים בכל מקום שהאינפלציה מתקרבת לשיא של 40 שנה. כשמחירי מוצר הבנצ'מרק הגולמי האמריקאי ירדו השנה ב-11%, ל-71.34 דולר לחבית, חברות נפט גדולות ובינלאומיות, יצרניות דלק אמריקאיות, חברות קידוח עצמאיות, חברות מטקסס וחברות פצלי השמן באפלצ'ים שמרו כמויות גדולות של מזומנים בידיים - בין היתר למקרה שהירידה במחירים תימשך.

"אנחנו יודעים שהזמנים הטובים עוברים בסוף", אמר לאנליסטים מנהל הכספים הראשי בשברון, פייר ברבר.

"מרפדות את כיסיהם של בעלי מניות עשירים"

הנשיא ג'ו ביידן קרא ליצרניות להגביר את התפוקה בניסיון להוריד את מחירי הדלק במשאבה. "דוחות המאזן האלה מבהירים שאין שום דבר שיעצור את חברות הנפט מלהגביר ייצור חוץ מההחלטה שלהן עצמן לרפד את כיסיהם של בעלי מניות עשירים ואז לשבת על כל מה שנשאר להן", אמר סגן דובר הבית הלבן עבדולה חסן.

אבל המשקיעים העדיפו משמעת פיננסית, ומנהלים מקבלים יותר ויותר פיצוי המבוסס על התשואות לבעלי מניות. זה מהווה שינוי כיוון בתעשיית הנפט האמריקאית, שבה חברות רדפו שנים רבות אחרי הגדלת הייצור על ידי קידוח מצבורי נפט גולמי במקומות כמו האגן הפרמי בטקסס ואזור פצלי השמן באקן בצפון דקוטה.

עד יוני 2020, כשהמגפה הביאה חלק מהמדינה לעמוד מלכת, שברון ואקסון מוביל הקדישו שתיהן יחד יותר כסף מזומן להוצאות הון מאשר בתשואה למשקיעים במשך לפחות 28 רבעונים רצופים, על פי FactSet. היחס הזה היה הפוך בכל רבעון מאז, והחברות שילמו 14.8 מיליארד דולר בדיבידנדים וברכישות עצמיות בשלושת החודשים הראשונים של השנה, בהשוואה ל-8.4 מיליארד דולר בהשקעות הון.

ברבר אמר ששברון, חברה שמשרדיה נמצאים בסן רמון, קליפורניה, ויש לה כמעט 15.7 מיליארד דולר במזומנים ומקבילים למזומנים, יכולה להחזיק פעילות גם עם מאזן בגודל שליש מהסכום הזה.

"אנחנו רוצים להחזיר את הכסף לבעלי המניות לאורך המחזור באופן יציב", אמר לאנליסטים.

חברות אמריקאיות אחרות הלכו בעקבות ההובלה של החברות הגדולות לאחרונה. ב-ConocoPhillips וב-48 חברות מונפקות קטנות יותר של גז ונפט, מנהלים העבירו ברבעון הרביעי של 2022 42% מהמזומנים שהשתמשו בהם לתשואות לבעלי המניות, לפי ניתוח של גילויים פיננסיים שעשתה החברה Evaluate Energy. השקעות הון היוו 35% מקרנות כאלה בתקופה זו - ירידה מ-67% ברבעון הראשון של 2020.

"יצרניות נפט וגז אמריקאיות פחות ממוקדות בהוצאת הון ממה שהיו כבר שנים", אמר מארק יאנג, אנליסט בכיר ב-Evaluate Energy.

הצטברות המזומנים חייבת את עצמה גם לגורמים אחרים. חברות רבות סיימו לשלם חוב שצברו כשהיו במצב של צמיחה, כשקדחו חלק גדול מהרמה העליונה בשדות הנפט. בעוד שחלק מהחברות הבטיחו להקדיש סכומי עתק לטכנולוגיות ללכידת פחמן או לייצור מימן, השקעות באנרגיה נקייה הואטו על ידי ציפייה קטנה יותר לתשואה וההמתנה לרגולציה בחבילת האקלים של ביידן, שעוד לא סיימו לנסח את פרטיה.

חברות גדולות כמו אקסון מוביל גם חשבו על רכישות כדי לבלוע חברות קידוח עצמאיות או פרטיות שתפוקת הנפט מפצלי שמן שלהן צומחת במהירות, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל בעבר.

אקסון גימדה חברות אמריקאיות אחרות ברבעון הראשון, עם כמעט 32.7 מיליארד דולר בידיים, עלייה של כ-3 מיליארד דולר מסוף השנה שעברה. כשהתשואות על השקעות לטווח קצר, כמו אג"ח של משרד האוצר, גבוהות ממה שמשלמת אקסון על החוב שלה, "אנחנו לא צוברים עלות שלילית שנגררת על ידי מאזן המזומנים הזה", אמרה לאנליסטים מנהלת הכספים הראשית קתרין מיקלס בשיחת רווחים.

המציאות הפיננסית הזו, שקרתה בין היתר בגלל העלאות ריבית מצד הפדרל ריזרב שנועדו להאט את הכלכלה, משנה את הרעיון של מה נחשב לדוח מאזן אופטימלי לחברת נפט בשוק בלתי צפוי, כך אמר סם מרגולין, אנליסט ב-Wolfe Research.

"זה בהחלט מוריד את הלחץ של לנסות להיפטר מהמזומנים כמה שיותר מהר", אמר.