שתי ענקיות אנרגיה בשיתוף פעולה להטמעת מימן ירוק בישראל. איפה יפתחו התחנות?

סונול ודוראל חתמו על ההסכם במסגרתו יפעלו לקידום שתי תחנות תדלוק לרכבים כבדים בדרום הארץ ואחת נוספת במרכז • בהמשך, ובמידת התפתחות התוכנית, הפרויקט ייתרחב • רק לאחרונה סונול הכריזה על פתיחת מתחם תדלוק במימן הראשון בישראל במחלף יגור שבצפון

מתחם סונול ביגור, תחנת התדלוק במימן המסחרית הראשונה בישראל / צילום: יח''צ
מתחם סונול ביגור, תחנת התדלוק במימן המסחרית הראשונה בישראל / צילום: יח''צ

דוראל וסונול חתמו על הסכם במסגרתו יקימו חברה משותפת, שתעסוק בהקמה ותפעול של תחנות תדלוק מימן ירוק בישראל. הכנסת המימן לשוק נועדה להוות תחליף לדלק עבור התחבורה הכבדה, שנחשבת למקור הזיהום המשמעותי בישראל.

לנסוע על מים: התוכנית של הממשלה לקידום אנרגיית מימן 
המחאה נגד קרן הארנונה: השלטון המקומי הכריז על שביתה 

על פי ההסכם, שיעור האחזקות בחברה המשותפת יתחלקו באופן שווה בין הצדדים (50% דוראל בשרשור ו-50% סונול). את הפעילות בדוראל תוביל חברת הבת של דוראל - Doral hydrogen, שתעסוק בייזום, הקמה והפעלת תחנות חדשות לתדלוק מימן ירוק, בסמוך למיזמי ייצור המימן הירוק של דוראל, וכן בהסבת תחנות תדלוק של סונול לתדלוק מימן ירוק שתייצר דוראל. ההתקשרות מתייחסת לשלוש תחנות תדלוק ראשונות בנוסף על התחנה במחלף יגור: בדימונה, ביטבתה ותחנה נוספת בבמרכז הארץ שמיקומה טרם נקבע. בהמשך, כך לפי ההסכמים, יורחב שיתוף הפעולה בהתאם להתפתחות משק כלי הרכב המימניים.

בנוסף לכך, ההסכם קובע כי דוראל תהיה ספקית בלעדית של המימן הירוק לחברה המשותפת וסונול תעניק את שירותי הניהול לתחנות. כמו כן, מתכננת החברה המשותפת ליזום מיזמים לייצור מימן בתחנות התדלוק באמצעות רכישת "חשמל ירוק" מרחוק (Virtual PPA).

בשורה ירוקה על בסיס מים

מימן ירוק נחשב לבשורה בכל הנוגע לזיהום האוויר, בשל היותו תחליף משמעותי לצורכים אנרגיה שאינה חשמל (דלקי מאובנים, גפ"מ, גז טבעי) - בהן התעשייה כבדה, משאיות, מטוסים וספנות. למעשה, שוק התחבורה הכבדה עושה בימים אלה צעדים משמעותיים להסבת כלי רכב לפעילות על תאי דלק מימניים, אשר מייצרים באמצעות המימן חשמל ופולטים מים בלבד. תאי דלק אלה מחליפים את מנועי הסולר ומספקים מענה יעיל לרכבים שהנעתם באמצעות שימוש בסוללות ליתיום יקרה ובעייתית, עקב משקלן הרב של הסוללות.

המימן מיוצר באמצעות תהליך אלקטרוליזה למים (פירוק המים למימן וחמצן) על ידי חשמל המופק מאנרגיה מתחדשת. כיום, דוראל מקימה את המתקן הראשון בישראל לייצור מימן מאנרגיה סולארית בקיבוץ יטבתה, לאחר זכייתה במימון מלשכת המדען הראשי במשרד האנרגיה להקמת פיילוט ראשון מסוגו בישראל לייצור מימן ירוק מאנרגיה מתחדשת.