לנסוע על מים: התוכנית של הממשלה לקידום אנרגיית מימן

השימוש במימן צפוי להתרחב ומשרד האנרגיה כבר נערך • האיוניק 6 של יונדאי כבר בארץ • הקרוס-אובר החשמלי הסיני היוקרתי שנוחת בישראל • השבוע בענף הרכב

משרד האנרגיה יציג אסטרטגיה לאומית לשילוב מימן במשק האנרגיה ובתחבורה / צילום: יח''צ
משרד האנרגיה יציג אסטרטגיה לאומית לשילוב מימן במשק האנרגיה ובתחבורה / צילום: יח''צ

משרד האנרגיה נערך להרחבת השימוש במימן כאמצעי הנעה בישראל. עד כה התמקדה פעילות המשרד בפרויקטים ברמת הפיילוט עם השקעה מצטברת של כ־20 מיליון שקל בשלוש שנים האחרונות. בכללן רכישה של רכבים כבדים עם הנעת מימן, ותמיכה בהקמת תחנות דלק ייעודיות. כמו כן, סכום דומה צפוי להיות מושקע בתקציב החדש לטובת המשך הפרויקט.

במקביל צפוי המשרד לפרסם בקרוב אסטרטגיה רחבה לשילוב השימוש באנרגיה חשמלית על בסיס מימן במשק האנרגיה הישראלי, בין היתר בתחום התחבורה. מהמשרד נמסר בתגובה כי הוא "פועל למאמץ ממשלתי רחב לאיגום תקציבים ממשלתיים לקידום הנושא". יצוין כי השימוש באנרגיה חשמלית על בסיס פירוק מימן מעורר כיום עניין רב בקרב ממשלות ברחבי העולם ומדינות רבות מנהיגות סבסוד עמוק לרכבי מימן. זאת בשל העלות הראשונית של הטכנולוגיה, שהיא גבוהה משמעותית מהנעות חשמליות מקובלות.

השבוע נפתחה לפעילות תחנת התדלוק במימן המסחרית הראשונה בישראל במתחם תחנת הדלק של סונול ביגור. התחנה הוקמה בסיוע תקציבי ממשרד האנרגיה ובמסגרת שותפות של סונול ובז"ן, כשהאחרונה מייצרת את המימן ומתאימה אותו לתחבורה, סונול מפיצה ומשנעת אותו ואילו קבוצת כלמוביל מייבאת משאיות כבדות מונעות מימן מתוצרת יונדאי.

במקביל בוחנת כלמוביל את האפשרות לייבא לישראל אוטובוסים מונעי מימן, כשהאפשרות לייבא לישראל שלדות שהמרכבים שלהם יורכבו בארץ נבחנת גם היא. הכדאיות הכלכלית תלויה בין היתר בקיומן של סובסידיות לרכבים כאלה בישראל.

קרוס־אובר סיני חשמלי, יוקרתי וחדש נוחת בישראל

החודש יגיע לישראל "רכב הדגל" החשמלי של המותג SERES המכונה SERES 5. הרכב, שמשווק בסין תחת שם המותג של HUAWEI מיועד להתחרות בקצה העליון של השוק מול דגמי פרמיום חשמליים מאירופה, קוריאה וסין.

הרכב בעל שתי תצורות הנעה עיקריות. הבכירה כוללת שני מנועים בהספק משולב של 585 כ"ס עם סוללה של 80 או 90 קוט"ש וטווח של עד 500 או 530 ק"מ בתקן WLTP, וגרסת בסיס עם מנוע בודד בהספק 300 כ"ס וסוללה של 80 קילוואט, שמספקת טווח של עד 500 ק"מ ב־WLTP.

לעת עתה, המחירים בישראל עדיין לא ידועים. כיום גרסת הבסיס עולה בגרמניה כ־64 אלף יורו והבכירה עד כ־74 אלף יורו. מדובר במחירים גבוהים בכ־15% מהמחירים של המקבילות של טסלה Y.

SERES 5 / צילום: יח''צ
 SERES 5 / צילום: יח''צ

"תעבורה" מתרחבת באירופה וקיבלה את זיכיון היבוא של צ'רי

חברת GRAND AUTO CENTRAL, זרוע היבוא וההפצה של רכב פרטי במרכז אירופה, מרחיבה את פעילותה ביבוא רכב מסין. החברה חתמה בסוף מרץ על זיכיון היבוא וההפצה של רכבי צ'רי הסינית במספר מדינות ביניהן סרביה, מונטנגרו ועוד. במעמד החתימה נמסר שהיבוא יתמקד בשלב הראשון בדגמי הבנזין של החברה ובהמשך יצטרפו הרכבים החשמליים. לדברי נציג צ'רי "החברה מעריכה כי מבחינתה תנאי השוק מתאימים כרגע לשיווק רכבי בנזין למרות הנטייה של השוק לעבר רכבי חשמל. כלי הרכב שישווקו הם במפרט מקביל לזה שמשוקק בישראל והחברה היא היבואנית הרשמית הראשונה, שקיבלה זיכיון של צ'רי באיחוד האירופי בשנים האחרונות למעט בטורקיה".

גרנד אוטו הפכה בשנים האחרונות לאחת מקבוצות הדילרים לרכב הגדולות במרכז אירופה והיא שולטת במעל 100 סוכנויות רכב, מתוכן כ־25 בבעלותה הישירה. בנוסף, היא משמשת כמפיצה ראשית של ניסאן באזור וכיבואנית ומפיצה של שורה ארוכה של מותגים. היקף מכירותיה השנתיות עומד על כ־50 אלף כלי רכב.

יונדאי איוניק 6 החשמלית הגיעה אל כבישי ישראל

למערך הדגמים החשמליים בישראל הצטרפה השבוע יונדאי איוניק 6, גרסת הסדאן של האיוניק 5, כשכ־250 יחידות כבר הוזמנו עם פתיחת ההשקה. אורכה של המכונית כ־4.85 מ' ובסיס הגלגלים שלה באורך 2.95 מ' ותא המטען בנפח של עד 401 ליטר.

המכונית בעלת פלטפורמה חשמלית התומכת בטעינה מהירה ומאפשרת (תיאורטית) להרחיב את טווח הנסיעה לעד כ־350 ק"מ בתוך 15 דקות. האיוניק משווקת בשלב הראשון בשלוש גרסאות: בסיסית, בעלת הספק של 151 כ"ס, טווח של עד כ־430 ק"מ ומחירה כ־214 אלף שקל, גרסה חד מנועית עם הספק של 228 כ"ס, טווח של עד כ־614 ק"מ ומחירה כ־238 אלף שקל וגרסה בכירה לה שני מנועים בהספק משולב של 325 כ"ס, טווח של עד 583 ק"מ ומחירה כ־285 אלף שקל. כל הגרסאות מצוידת במערך מקיף של עזרי בטיחות ומגיעות עם אחריות מלאה ל־5 שנים.

יונדאי איוניק 6 / צילום: יח''צ
 יונדאי איוניק 6 / צילום: יח''צ

גרסת פלאג־אין הייבריד לקופה "פורמנטור"

השבוע הצטרפה להיצע של המותג קופרה מבית קבוצת פולקסווגן גם גרסת פלאג־אין של רכב הפנאי "פורמנטור". מערכת ההנעה של הרכב משלבת בין מנוע 1.4 ליטר טורבו־בנזין למנוע חשמלי וסוללה נטענת. ההספק המשולב הוא 245 כ"ס והתאוצה ל־100 קמ"ש אורכת 7 שניות.

הסוללה בקיבולת של כ־13 קילוואט מאפשרת נסיעה על חשמל בלבד לטווח של עד 54 ק"מ ושיוט חשמלי במהירות של עד 135 קמ"ש. רמת האבזור גבוהה וכוללת בין היתק חישוקי 19 אינץ', מושב נהג חשמלי ועוד. המחיר עומד על כ־256 אלף שקל.

יצוין כי סיאט ומותג הבן קופרה נמצאים בשלב מתקדם של מעבר לרכב חשמלי. המותגים כבר מחזיקים במספר דגמים חשמליים, דוגמת ההאצ'בק החשמלית BORN, שמשווקים בישראל בערוץ היבוא המקביל ולקראת סוף השנה עשויים להגיע גם מספר דגמים חשמליים של ביבוא סדיר.