רשות המסים תאשר בזמן אמת כל חשבונית מעל 25 אלף שקל. כך זה יעבוד

ועדת הכספים אישרה לקריאה שנייה ושלישית את התוכנית לצמצום השימוש בחשבוניות פיקטיביות - תוכנית הדגל של מנהל הרשות היוצא ערן יעקב • מדובר במתווה יורד, כך שבעוד 5 שנים תאושר כל חשבונית מעל סכום של 5,000 שקל

מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: איל יצהר
מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: איל יצהר

"המודל הצ'יליאני" למאבק בחשבוניות הפיקטיביות אומץ לתוך החקיקה הישראלית, בנוסח מרוכך: ועדת הכספים של הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית את התוכנית לצמצום השימוש בחשבוניות פיקטיביות, המקודמת על-ידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ורשות המסים במסגרת התוכנית הכלכלית לשנים 2023-2024. 

המועמד המקושר מבחוץ, המועמדת המפתיעה או הבכירים מתוך רשות המסים: מי יהיה מנהל רשות המסים הבא? 
רפורמת המס החדשה שתהפוך את החיים של העוסקים הזעירים לקלים יותר
איך מתמודדים עם משפחות הפשע, והבעיה הגדולה בשוק השכירות: מנהל רשות המסים בראיון 

במסגרת התוכנית תפעיל רשות המסים מערך בקרה דיגיטלי על עסקאות בין עוסקים בזמן אמת, באמצעות הקצאת מספרי אישור לחשבוניות במועד הוצאתן. התוכנית מאמצת את "המודל הצ'יליאני" למאבק בחשבוניות הפיקטיביות, שכולל קשר ישיר בין רשות המסים לעסקים בזמן אמת. 

מדובר באחת התוכניות המרכזיות שקידמה רשות המסים בשנים האחרונות למאבק בהון השחור, ואשר מהווה תוכנית דגל עבור מנהל רשות המסים, ערן יעקב, וחלק מהמורשת שהוא ביקש להותיר אחריו לאחר שיסיים את תפקידו (בחודש יוני השנה, אם לא תוארך כהונתו).

השימוש בחשבוניות פיקטיביות נתפס ברשות המסים כמכת מדינה וכיעד מרכזי במאבק בהון השחור. על-פי ההערכות, מיליארדים רבים של שקלים מועלמים מקופת המדינה מדי שנה באמצעות שיטה זו - הנתפסת כשיטת העלמה פשוטה ליישום וקשה יחסית לאיתור.

על הרקע הזה גובשה התוכנית למעקב אחר חשבוניות בין עוסקים בזמן אמת. בתחילת דרכה של החקיקה דרשה הרשות לחייב כל בעל עסק שמוציא חשבונית בסכום של מעל 5,000 שקל עבור עוסק אחר, לקבל אישור מיידי אונליין בזמן ביצוע העסקה - או שלא ניתן יהיה לקזז את המע"מ בגינה. ואולם בנוסח החקיקה שאושר על-ידי ועדת הכספים נקבע כי הדיווח המיידי יחול כאמור על עסקאות בהיקף 25 אלף שקל ומעלה.

ב-2028 הדיווח יעמוד על 5,000 שקל

על-פי התוכנית שאושרה, החל ב-1 בינואר 2024 רשות המסים תקצה באופן מקוון מספר ייחודי לחשבוניות מס שערכן עולה על 25 אלף שקל, במתווה יורד על פני חמש שנים, כך שבתאריך 1 בינואר 2028 הסכום יעמוד על 5,000 שקל. מראשית יישום התוכנית תחול חובה לקבל מספר הקצאה מרשות המסים לחשבוניות בסכומים שנקבעו, וחשבונית מס ללא אישור הקצאה לא תותר בניכוי מס התשומות.

לאחר תום תקופת מעבר בת שנה עד שנתיים (פיילוט), באישור שר האוצר וועדת הכספים של הכנסת, מנהל רשות המסים יהיה רשאי, בהתאם לשיקולים המפורטים בחוק, לסרב לבקשה להקצות מספר ייחודי לחשבוניות, בטרם הוצאת החשבונית ושליחתה ללקוח, ובכך למנוע את קיזוז מס התשומות בגין חשבוניות אלה.

מטרת רשות המסים היא להיות נוכחת בהעברות כספים בין עסקים ולמנוע חשבוניות פיקטיביות. התוכנית, המכונה "חשבוניות לישראל" וגובשה עוד טרם ימי הקורונה על-ידי רשות המסים, נחשפה לראשונה בגלובס בפברואר 2020.

התוכנית ספגה ביקורת משמעותית ממומחי מס ומהלשכות המקצועיות (לשכת יועצי המס, לשכת רואי החשבון ולשכת עורכי הדין), בין היתר בטענה כי היא תעכב ביצוע עסקאות, כי מערכות המחשוב של הרשות אינן ערוכות להתמודד עם העומס שייווצר בעקבות הדרישה לדיווח בזמן אמת, וכי הרשות מסמנת את כלל העסקים בארץ כעבריינים במקום לטפל בעברייני החשבוניות הפיקטיביות בלבד.

ברשות דחו את הביקורת ופעלו לקידום התוכנית, תחילה בחוק ההסדרים לשנים 2021-2022, אך התוכנית הוצאה מהחקיקה. רשות המסים ניסתה שוב את מזלה בחוק ההסדרים הנוכחי, והפעם החקיקה אושרה כאמור.