הצטברות מלאים אצל לקוחותיה בארה"ב חתכה ב-84% את רווחי דלתא

חברת ההלבשה מתמודדת עם סביבה תחרותית מאתגרת, שבחלקה נובעת מרמות מלאים גבוהים שנאגרו אצל קמעונאים אמריקאים בימי המשבר בשרשרת האספקה

אייזק דבח, מנכ''ל דלתא ובעל השליטה / צילום: אמיר לוי, ניו יורק
אייזק דבח, מנכ''ל דלתא ובעל השליטה / צילום: אמיר לוי, ניו יורק

ירידה בהכנסות לצד הוצאות התייעלות חד-פעמיות חתכו ב־84% את הרווח הנקי של יצרנית הביגוד ומוצרי ההלבשה התחתונה דלתא גליל  שבשליטת אייזק דבח. מניית החברה צנחה בתגובה ב-11% בתל אביב, מעמידה את שווייה על כ-3.7 מיליארד שקל .

דלתא, שמחצית ממכירותיה מתבצעות בארה"ב, מתמודדת לדבריה עם סביבה תחרותית מאתגרת, שבחלקה נובעת מרמות מלאים גבוהים שנאגרו אצל קמעונאים אמריקאים בימי המשבר בשרשרת האספקה. מלאים אלה הובילו ברבעון האחרון על לחץ כבד למתן הנחות לצד ביקושים נחלשים.

בעל השליטה בדלתא: "מעריכים שגולף עשויה להוות מנוע צמיחה עבורנו"

את הרבעון הראשון של 2023 סיכמה החברה עם הכנסות בהיקף של 442 מיליון דולר, ירידה של 9% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. את הירידה הסבירו בחברה מקיטון במכירות במרבית תחומי הפעילות שלה לאור "ההאטה העולמית ומהצטברות מלאי אצל חלק מלקוחות החברה".

דלתא הצליחה, עם זאת, לשפר את שיעור הרווח הגולמי למעל ל־39% מול 37.9% ברבעון המקביל אשתקד. הגידול בשיעור הרווח הגולמי הושג הודות לתמהיל משופר של לקוחות לצד עלויות הובלה נמוכות יותר. מהצד השני נרשמה השפעה שלילית על הנתון עקב שחיקת מטבע, ועלייה במבצעי הנחות לצד היקפי ייצור נמוכים יותר.

גם תוכנית ההתייעלות השפיעה

עלייה של הוצאות המכירה והשיווק על רקע קידום שיווקי של מותגי ויקטוריה סיקרט ופנט הריי, לצד עלייה בשכר העבודה והפרסום, הייתה בין הגורמים שהובילו לירידה חדה של 42% ברווח התפעולי ל־19.8 מיליון דולר. בשורה התחתונה נפל הרווח הנקי הרבעוני של דלתא ל־3 מיליון דולר בלבד.

המנכ"ל ובעל השליטה, אייזק דבח מסר עם פרסום התוצאות כי "במהלך הרבעון הראשון רשמנו צמיחה במכירות ללקוחות הקצה הן באינטרנט והן בחנויות הפיזיות שלנו. בנוסף, הצלחנו להוריד את רמת המלאי זה רבעון שני ברציפות, תוך השגת שיא בשיעור הרווח הגולמי לרבעון הראשון, למרות סביבת שוק מאתגרת המאופיינת בין היתר בהנחות משמעותיות".

יש לציין עוד כי ברבעון הראשון יצאה ההנהלה של דלתא בתוכנית התייעלות, שהשפיעה גם היא לשלילה על ההוצאות התפעוליות שנרשמו. החברה סגרה מרכז לוגיסטי של מותג בר נססיטי שפעילותו הועברה למקסיקו. כמו כן, נסגר מפעל ייצור הגרביים בבולגריה, כשבמקביל מוקם מפעל חדש במצרים. דלתא גם העבירה פעילויות בתוך מצרים עצמה ונקטה עוד צעדי התייעלות. בסיכומו של דבר סך ההוצאות החד-פעמיות ברבעון הראשון הסתכמו ב-5.4 מיליון דולר.

החברה העריכה כי החיסכון השנתי מיישום תוכנית ההתייעלות יסתכם בכ־7 מיליון דולר, וחלקו יושג כבר במהלך 2023.