הריסה ובנייה בת"א: "חשוב מאוד להבין, שיש גם איכות חיים והיא חשובה לא פחות מהכסף"

הבניין ברחוב צייטלין 15 תל אביב עתיד להיהרס ובמקומו ייבנה בנין בן שבע קומות ו־27 דירות • היזם יקבל 11 דירות במיקום מרכזי בתל אביב • מה מקבלים הדיירים?

פרויקט ההתחדשות העירונית ברחוב צייטלין 15 תל אביב / הדמיה: dvisiob
פרויקט ההתחדשות העירונית ברחוב צייטלין 15 תל אביב / הדמיה: dvisiob

סיפור הפרויקט:

הבניין ברחוב צייטלין 15 תל אביב הוא בניין ישן הכולל 16 דירות. הוא עתיד להיהרס ובמקומו ייבנה בנין בן שבע קומות ו־27 דירות. הבניין ממוקם באזור מרכזי, ליד כיכר המדינה, תיאטרון הקאמרי ועוד.

טלי, אחת מדיירות הבניין, מספרת שמדובר בשכונה שהיא "אחת השוות בעיר". לדבריה, "השכונה מאוד נעימה ומשפחתית, ממוקמת באזור המרכז כאשר הכל במרחק הליכה - כל מה שאדם עירוני זקוק לו נמצא במרחק קצר.

"הדירה בבעלותי כבר 36 שנים. אמנם לא הייתי חלק מנציגות הדיירים, אבל נטלתי חלק בכל הפגישות שהתקיימו. נושא התמ"א עלה לפני כ־15 שנים, אבל לקח הרבה זמן עד שעברנו משלב הדיבורים למעשים. בדרך נכנס יזם לתמונה אבל החלטנו שלא להתקדם איתו. הפרויקט התקדם מעשית במאי 2020, ומשם התהליך היה מהיר כמו טיל".

טלי מספרת שהיו התנגדויות מצד הדיירים בגלל רצונות למקסם רווחים. "לאחד השכנים הייתה דירה של 30 מ"ר והיו לו דרישות לא פרופורציונלית, שכנה נוספת רצתה לעלות קומה. אישית ויתרתי על דברים בכדי לקדם את הפרויקט. היה לי חשוב לקבל מעלית וחניה, בגיל שלי אי אפשר להתנהל בלי מעלית. יש לי נכס במקום אחר ושם הפרויקט נתקע כי היזם פשט רגל, לכן היה לי חשוב שהדברים יתקדמו".

פרויקט ההתחדשות העירונית ברחוב צייטלין 15 תל אביב / הדמיה: dvisiob צילום: טלי אלקלעי / צילום: dvisiob
 פרויקט ההתחדשות העירונית ברחוב צייטלין 15 תל אביב / הדמיה: dvisiob צילום: טלי אלקלעי / צילום: dvisiob

בכל מה שקשור לבירוקרטיה, טלי מציינת שהיא לא הייתה ארוכה. "אחד הדברים שלדעתי חשוב מאוד להבין, שיש גם איכות חיים והיא חשובה לא פחות מהכסף. אף אחד לא רוצה לגור בבניין ללא מעלית שיש בו תקלות, הצפות ביוב וחדרי מדרגות שנראים מוזנחים", היא אומרת.

עו''ד דן הלפרט ,שייצג את בעלי הדירות בפרויקט, הוסיף: "בעלי הדירות הגיעו אלינו וביקשו שנייצג אותם לאחר שעשו כמה ניסיונות שלא צלחו עקב מחלוקות סביב איזון התמורות בין הבעלים. ביצענו מכרז יזמים שהשיג לבעלי הדירות את התמורות המקסימליות ואת הערבויות החזקות ביותר".

התמורה ליזם:

11 דירות חדשות בבניין החדש. מחירי שיווק בפרויקט טרם נקבעו אולם בסביבת הנכס נמכרים נכסים חדשים במחירים המתחילים ב־60 אלף שקל למ"ר ומגיעים גם לכ־80 אלף שקל למ"ר.

התמורה לבעלים:

דירה חדשה, עם מרפסת וחניה.

לו"ז:

ההסכם עם היזם נחתם ביולי 2020, הבניין כבר פונה.

סוג הפרויקט: תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה)
המצב הקיים: 3 קומות על עמודים ו־16 דירות
היזם: אנשי העיר
אדריכלים: זית לב אדריכלים
עו"ד הדיירים: עו"ד דן הלפרט
עו"ד יזם: עו"ד ירדן אהרוני