קיבלתם משימה שהיא לא בתחום המומחיות שלכם? אל תמהרו לסרב

ביצוע פרויקטים שאינם בתחום המומחיות שלנו היא דרך נהדרת לצמוח במקום העבודה • מאמנת מנהיגות מציגה את הדרכים לגשת אליהם: מזיהוי ביקורת עצמית, דרך הבנת הציפיות ועד הקדשת זמן למחשבה על האינסטינקט הראשוני

קיבלתם משימה ש''גדולה עליכם''? כך תוכלו לצלוח אותה / צילום: Unsplash
קיבלתם משימה ש''גדולה עליכם''? כך תוכלו לצלוח אותה / צילום: Unsplash

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותבת

ג'אנה ברי היא מומחית למנהיגות, ניהול ארגונים ללא מטרות רווח, וגיוון במקום העבודה. במסגרת עבודתה, היא משמשת כמאמנת מנהיגות. כמו כן, היא מנהלת התפעול הראשית במאדר ג'ונס (Mother Jones), מגזין אמריקאי פרוגרסיבי המתמקד בחדשות, פרשנות ועיתונות חוקרת בפוליטיקה, סביבה, זכויות אדם, בריאות ותרבות

הרמת את ידך לפרויקט צמיחה, ומזל טוב! - קיבלת את המשימה. כמנהיג מתפתח, קיווית להזדמנות להראות את המוטיבציה והשאפתנות שלך בפני ההנהלה, אבל עכשיו כשזו הגיעה, אתה מבועת. משימות אלו נקראות "משימות צמיחה" מסיבה מסוימת: הן דורשות מיומנויות או ידע מעבר לרמת ההתפתחות הנוכחית שלך ומהוות הזדמנויות נהדרות לפרוח בזירה חדשה. זו גם הסיבה שהן יכולות להרגיש כל כך מפחידות.

כמובן, ההימור גבוה יותר אם אתה, כמוני - קוויר, אפרו־אמריקאי, אישה או בעל זהויות נוספות אחרות ועובד בתעשייה שבה אתה "שונה" או "אחד מהבודדים". כישלון במשימה חדשה הוא אחד הפחדים הנפוצים ביותר כמנטור ומאמן למנהיגים מתפתחים אפרו־אמריקאים ומנהלים קווירים. מחקר ניכר מראה שנשים, אפרו־אמריקאים וחברי הקהילה הקווירית, נענשים בחומרה רבה יותר כשהם עושים טעויות. זה נכון עבור כל רמת ניסיון, ממנכ"לים ועד סטודנטים.

בעוד שהטיות סיסטמתיות הן אמתיות - ובסופו של דבר על מנהיגים ומחוקקים בתעשייה להתמודד איתן - אנחנו לא חסרי אונים. יש דברים שאנחנו יכולים לעשות כדי להתקדם בקריירה שלנו ולהתבלט כבר עכשיו.

בהתבסס על הניסיון שלי בהדרכת אחרים, אני יכול לומר שלמרות הפחד הראשוני, לקחת על עצמך משימת צמיחה זה עניין משתלם בדרך כלל. להלן דרכים להתמודד עם משימת הצמיחה הבאה שלך בביטחון בלתי מעורר.

קיבלתם משימה ש''גדולה עליכם''? כך תוכלו לצלוח אותה / צילום: Unsplash
 קיבלתם משימה ש''גדולה עליכם''? כך תוכלו לצלוח אותה / צילום: Unsplash

זהה ושנה את הדיבור העצמי הביקורתי שלך

כשמוטלת עליך משימה חדשה, ייתכן שתחשוש שאנשים יגלו שאתה לא יודע מה אתה עושה או יפקפקו במומחיות שלך. אם אתה גם ככה מרגיש לחץ לעמוד במשימה ללא דופי, ברגע קשה, אתה עלול לחשוב מחשבות כמו: "אני לא שייך לכאן", "אני לא יכול לעשות את זה" או "אני אקלקל את זה". חלק מרכזי בהצלחה שלך יהיה תלוי ביכולת שלך להשקיט את "הקול הביקורתי" שבראש שלך.

דרך טובה לשנות את דפוס החשיבה שלך היא רישום ביומן. כאשר אתה חש ספק עצמי, הקדש זמן להרהור. רשום את הפעמים שניסית משהו חדש והצלחת בו. זו יכולה להיות מיומנות שרכשת בעבודה שמסבה לך גאווה, כמו דיבור בפני קהל, קופירייטינג או ניתוח נתונים.

נסה להבין את הציפיות של המנהל ממך

מנהלים אפרו־אמריקאים, נשים ו/או קווירים פועלים בעיקר ב"מרחבים" לבנים, גבריים והטרו־נורמטיביים. במצב כזה, אתה עלול למצוא את עצמך לפעמים מתקשה להבין רמזים לא מדוברים שבני גילך מכירים היטב. לדוגמה, ייתכן שבהתחלה לא תדע שמנהלת מסוימת תמיד מסובבת את העט שלה כשהיא רוצה שתסיים מצגת.

מצב זה יכול לפעמים להתרחב גם לפרויקטים שאתה לוקח על עצמך, כולל פרויקטי צמיחה, שהם יותר מאתגרים מטבעם. בתחילת הפרויקט שלך, נסה להבין את הציפיות של המנהל שלך, מועדים חשובים, יעדים ספציפיים שאתה צריך להגיע אליהם, וכל בעלי העניין שאתה צריך לעדכן לאורך הדרך.

תבצע סבב הקשבה: מה יש לאחרים להגיד?

לעיתים, אתה עשוי לחוש מהוסס או עצבני לגבי מפגש פרטני עם עמיתים בכירים או מנהלים. "סבב הקשבה" הוא דרך מצוינת להתגבר על הפחד הזה, לבנות גשרים עם הצוותים השונים וללמוד איך לבצע את הפרויקט כראוי.

תחילה, ספר לבעלי עניין ולמנהל שלך שאתה מתכנן לערוך סדרה של פגישות אחד־על־אחד כדי שתוכל להישאר מעודכן בענייני הפרויקט. כשתפנה אליהם, הסבר את מהות הפרויקט שאתה מוביל ואיזה מידע אתה רוצה לקבל מהם.

בשלב הבא, תבהיר שאתה עדיין לא מומחה בתחום, הראה עניין בלמידה ותן לאנשים שהם מומחים הזדמנות להציג את מה שהם יודעים. המטרה היא לשאול שאלות שיעזרו לך לבצע את תפקידך על הצד הטוב ביותר. שאל שאלות דומות בכל פגישה כדי שתוכל לזהות דפוסים או מידע חשוב. אתה יכול לשאול שאלות כגון: מה התפקיד שלך ותפקיד הצוות שלך בפרויקט זה? מה עליי להפסיק לעשות? מה עליי להמשיך לעשות? באילו דברים לדעתך אני עלול לטעות?

לבסוף, סמוך על תחושת הבטן שלך

מרכיב מרכזי נוסף הוא לסמוך על היכולת שלך למצוא פתרונות. מדובר במשימה קשה בהתחלה מכיוון שכמנהיג בהתהוות, תחושת הביטחון האישית שלך בעבודה עשויה להיות מושפעת מביקורת מתמדת. אבל זכור: הפרויקט הזה הוא הזדמנות לחדד מיומנויות חדשות. תלמד כיצד לנפות מידע, להבחין בפרטים החשובים ביותר ולמנף את המומחיות שלך כדי לקבל החלטות. אל תיתן לפחד להוביל את ההחלטות שלך. לך עם האינטואיציה שלך.

אני מציע לבצע תרגיל שנקרא "ידעתי טוב יותר", אותו אני מבקש גם מהחניכים שלי לבצע. כל הפעמים שחשת שאתה רוצה לעשות משהו, אבל בניגוד לשיפוטך, לא עשית אותו - רשום זאת. בסופו של דבר, אם מצאת את עצמך בתחושה של "ידעתי טוב יותר", התחושה הראשונית הזו הייתה האינטואיציה שלך.

כשמהרהרים בדיעבד באינסטינקט הראשוני הזה, זכור זאת, ובפעם הבאה שתהיה לך תחושה לעשות משהו, רשום זאת בצד. המטרה של התרגיל הזה היא להשתמש ברגעים אלה כנקודות מידע כדי שתוכל ללמוד את תחושת הבטן שלך כשאתה נמצא בצומת דרכים.

© Harvard Business School Publishing Corp