הכי גבוהה מאז 2006: המספרים מאחורי העלאת הריבית העשירית ברצף, והאם הגענו לשיא?

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הודיע על העלאת ריבית נוספת, הפעם בשיעור של 0.25%, וכעת היא עומדת על 4.75% • הפעם האחרונה שהריבית עמדה על שיעור דומה הייתה ב־2006 • בינתיים, בשוק חלוקים לגבי השאלה אם צפויות העלאות ריבית נוספות

בפעם העשירית ברציפות בנק ישראל מעלה את הריבית
בפעם העשירית ברציפות בנק ישראל מעלה את הריבית

בנק ישראל הודיע על העלאת ריבית נוספת, הפעם בשיעור של 0.25%. כעת, הריבית בישראל עומדת על שיעור של 4.75% - הגבוהה ביותר מאז שנת 2006.

הריבית נשארה הנשק היחיד במערכה, והנגיד משחק באש | פרשנות 
המשכנתה שוב מתייקרת: מה יקרה להחזר לאחר עוד העלאת ריבית? | ניתוח

"האינפלציה ב־12 החודשים האחרונים מצויה מעל הגבול העליון, מקיפה מנעד רחב של סעיפים, ועומדת על 5%", נכתב בהחלטת בנק ישראל. "הפעילות הכלכלית במשק הישראלי מצויה ברמה גבוהה ומלווה בשוק עבודה הדוק, אם כי ישנה התמתנות מסויימת במספר אינדיקטורים. האינפלציה רוחבית ועדיין מצויה ברמה גבוהה. לכן, הוועדה החליטה על העלאת הריבית. תוואי הריבית יקבע בהתאם לנתוני הפעילות והתפתחות האינפלציה, זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות".

עליית הריבית הנוכחית הינה העשירית במספר, רצף שהחל בחודש אפריל אשתקד, אז הייתה הריבית עמדה על שיעור אפסי (0.35%). רצף דרמטי כל כך של העלאות ריבית לא זכור פה לפחות כמה עשורים.

בשנת 2002, על רקע משבר כלכלי עולמי ומשבר ביטחוני קשה, נאלץ בנק ישראל להעלות את הריבית בחדות - מ־3.8% ל־9.1% בין דצמבר 2001 ועד יוני 2002. אולם גם אז, המהלכים לא היו רצופים ונגיד הבנק, דוד קליין, בחר פה ושם גם לעצור את קצב ההעלאות. עם זאת, חשוב לזכור שלבנק ישראל היו באותם ימים 12 החלטות בשנה, לעומת שמונה בלבד כיום, מה שמשאיר פחות אפשרות להמתין עם ההחלטה. מעבר לכך, הנגיד קליין גם הודיע על העלאות ריבית שלא במסגרת המועדים הקבועים, מהלך שכיום עלול לזעזע את השוק. ואגב, באפריל 2004 הריבית כבר ירדה ל־4.1%.

 

בין הסיבות להחלטה: האבטלה הנמוכה

בהודעתו, בנק ישראל התייחס לגורמים שונים לעליית הריבית. מלבד קצב האינפלציה השנתי, שנותר על 5% בחודש אפריל, הבנק ציין את רמת האבטלה הנמוכה בישראל, אשר תורמת לעלייה המתמשכת. סימוכין לכך ניתן למצוא בנתונים שפרסמה השבוע המרכזית לסטטיסטיקה, לפיהם מספר המועסקים בענף ההייטק עלה בחודש אפריל.

שוק הדיור גם נלקח בחשבון בהודעה. בבנק מציינים כי היקף העסקאות ממשיך לרדת ומחירי הדיור בחודש אפריל נשארו ללא שינוי לעומת חודש מרץ. לעומתם, מצוין בדוח, מדד מחירי השכירות נמצא במגמת עלייה וסעיף שירותי הדיור במדד עלה ועומד על 7.2% בשנה האחרונה.

באותה נשימה, בבנק המרכזי ציינו כי שילוב של העלאת הריבית והתמתנות בפעילות הכלכלית בעולם, צפויים להביא לירידה ברמת האינפלציה. גם מצב השוק העולמי נלקח בחשבון כמובן. "סביבת האינפלציה בעולם מוסיפה להיות גבוהה, אך מצויה במגמת התמתנות", כתבו בבנק ישראל.

ההחלטה לא הפתיעה את השוק

עם פרסום נתוני האינפלציה, לא הייתה מחלוקת בשוק לגבי המשך העלאות הריבית גם החודש. עם זאת, הכלכלנים היו חלוקים לגבי שיעור העלאה - בין אם ברבע אחוז, או עלייה גדולה יותר, של חצי אחוז.

"בנק ישראל אינו דן בשאלה האם להעלות את הריבית", אומר יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר בית השקעות. לדבריו, הסיבה לכך היא הזינוק במדד המחירים לצרכן ו"בייחוד במדד אינפלציית הליבה (המוציא מהחישוב את מחירי האנרגיה ואת מחירי הפירות והירקות בעלי התנודתיות הגבוהה, א.כ), שהגיע לשיא של 5.3% בחודש אפריל".

 

בשוק מביעים אופטימיות זהירה

בהעלאת הריבית האחרונה, באפריל 2023, העריך הבנק המרכזי שהריבית תעמוד בשיא על 4.75% - רמה שהיא כבר הגיע אליה כבר השבוע. כעת, העיניים נשואות להחלטת הריבית הבאה, שתערך בעוד כחודשיים ביולי, ובשוק קיימת מחלוקת האם בנק ישראל יעלה את הריבית פעם נוספת.

"בנק ישראל ירצה לראות את השפעת העלאת הריבית הנוכחית, ולדעתי הוא לא יעלה שוב את הריבית ביולי", אומר גיא בית אור, כלכלן ראשי בפסגות בית השקעות. "עברה למעלה משנה מאז החלו עליות הריבית. זה בערך פרק הזמן שלוקח לריבית להשפיע.

"לפחות להערכתנו, בשלב זה יהיה נכון לבנק ישראל לחכות ולראות כיצד אפקט הריבית מחלחל אל הכלכלה הריאלית לפני שיחליט על מהלך העלאה נוסף. אי־אפשר לצפות שהריבית תעלה מ־0.1% ל־4.75% בתוך שנה ולא יהיו לזה השלכות מאקרו כלכליות משמעותיות. אפקט הריבית עוד לפנינו".

בפספקטיבה היסטורית, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב, אלכס זבז'ינסקי, מביע אופטימיות גם אם הריבית תמשיך לטפס. לדבריו, ב־2006 הריבית חצתה את רף ה־5%, והתוצאה הייתה מספקת: היא לא גרמה למיתון ולא לעלייה משמעותית באבטלה, אבל הצליחה להוריד אינפלציה.

גם יונתן כץ מלידר סבור שלאחר אישור תקציב המדינה והערכה כי החקיקה המשפטית לא תעבור במתכונתה המקורית, השקל צפוי להתחזק בהדרגה: "זה מה שמאפשר לבנק ישראל לשמור את הריבית על רמה של 4.75% עד סוף השנה". לדבריו, במידה והאינפלציה והפעילות הכלכלית יתמתנו, הדבר יתמוך בהורדת ריבית ל־3.75%.

אולם, לא כולם משוכנעים כי העלאת הריבית תיפסק בקרוב. מודי שפריר, כלכלן ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים מעריך שריבית בנק ישראל תגיע בהמשך לשיעור של 5%: "קיימת סבירות שהבנק יחליט על העלאת ריבית נוספת, ל-5%, זאת בהתאם לנתוני האינפלציה של חודש מאי". שפריר מדגיש שמדגיש שהשוק מתמחר זאת כרגע בסבירות של 50%.