הריבית נשארה הנשק היחיד במערכה, והנגיד משחק באש

הריבית היא חרב פיפיות - היא אמורה להוריד את האינפלציה, כי מי מסוגל או רוצה לצאת לקניות בריבית כזו, אבל מדי חודש אנחנו מגלים שהיא עצמה דוחפת אותה למעלה • בזמן שהממשלה בעיקר עסוקה בלספר שהיא מתכננת לטפל ביוקר המחיה, נשק הריבית מככב כמעט לבדו במערכה הקשה בחוץ

אמיר ירון. צילום: יונתן בלום / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אמיר ירון. צילום: יונתן בלום / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כן, הנגיד משחק באש. ריבית בנק ישראל של 4.75% פירושה ריבית משכנתאות גבוהה אף יותר. כשהבנקים מדווחים בימים האחרונים על רווחי שיא בעיקר כתוצאה מהכנסות ריבית, תזכרו שבצד השני נמצאים הלווים האומללים. וזה לא רק רוכשי הדירות. לא מעט יזמים ועסקים, מי שמניעים פה את הכלכלה, סוחבים על גבם חוב שהם לא דמיינו כשקנו קרקע או פתחו עסק.

המשכנתה שוב מתייקרת: מה יקרה להחזר לאחר עוד העלאת ריבית? | ניתוח 
שלמו 2% ממחיר הדירה: המבצעים בשוק הנדל"ן עולים מדרגה, וגם הסיכון | ניתוח

יש גם ממש בטענה שבנק ישראל, כמו יתר הבנקים המרכזיים ברחבי העולם, הם שהציתו את אותה אש - כשהרגילו אותנו לריבית אפסית במשך יותר מדי שנים, ועכשיו מנסים להרגיע את העולם המערבי שהתרגל לצרוך וללוות כמעט בלי חשבון.

אבל בשורה התחתונה, האש כבר כאן. האינפלציה תקועה על רמה של 5%, ובחודש האחרון היא הפתיעה לרעה וטיפסה פי שניים מהתחזיות (0.8%). ולכן, לנגיד לא נותרה הרבה ברירה, אלא להמשיך לנקוט בצעדים אגרסיביים כדי לכבות אותה.

האש ממשיכה לבעור

הבעיה היא שהריבית היא חרב פיפיות. היא אמורה להוריד את האינפלציה, כי מי מסוגל או רוצה לצאת לקניות בריבית כזו, אבל מדי חודש אנחנו מגלים שהיא עצמה דוחפת אותה למעלה. נגיד בנק ישראל רוצה לשפוך מים, ומגלה שהוא שופך גם נפט. במעגל שוטים מתסכל, אחד ממחוללי האינפלציה המרכזיים בחודשים האחרונים הם מחירי השכירות של דירות, שמהווים כרבע ממדד המחירים לצרכן.

המשוואה פשוטה: לא רק שהביקוש לשכירות כעת עולה - כי ישראלים רבים לא רוצים או לא יכולים לקנות דירה כשאלה תנאי המימון החדשים, מהצד השני, בעלי הדירות קולטים שתשואה ממוצעת של 2%־3% ברוטו מהשכרה כבר לא ממש אטרקטיבית (הבנק מציע להם 4% לפחות ללא שום סיכון). ואז, או שהם מוכרים את הדירות ומקטינים היצע (לפי נתוני האוצר, מאפריל 2022 מכרו משקיעים, בעלי שתי דירות לפחות, למעלה מ־20 אלף דירות), או שהם מנסים להעלות את מחיר השכירות (לפי הלמ"ס, מחירי השכירות בחוזים החדשים עלו ב־9% בחודש אפריל).

לרוע המזל, של הנגיד ושל כולנו, נשק הריבית מככב כמעט לבדו במערכה הקשה בחוץ. ממשלת ישראל, זו שאמורה לצנן את המחירים באמצעות תוספת היצע, הקלות רגולציה ועידוד תחרות בכל הענפים, עסוקה בעיקר בלספר לכולם שהיא מתכננת, מתישהו, לעשות זאת ("השר מוריד את הכפפות"). זאת, בזמן שהאש לא מחכה וכבר בוערת ברחובות.