מכניסים 20 אלף שקל בחודש, אך "רכישת דירה הפכה לפנטזיה" עבורם

מאחורי הכותרות על הרעה בקצב האינפלציה, התייקרות המשכנתאות וגל עליות מחירים במזון, עומדים משקי בית שמשלמים את המחיר • מדור חדש של גלובס יעניק להם במה • היום: יונתן ונתי יאראק, נשואים וגרים בירושלים • הפנים של יוקר המחיה, מדור חדש

יונתן ונתי יאראק / צילום: תמונה פרטית
יונתן ונתי יאראק / צילום: תמונה פרטית

על המדור

מאחורי הכותרות על הרעה בקצב האינפלציה, התייקרות המשכנתאות וגל עליות מחירים במזון עומדים אנשים, משפחות, משקי בית שמשלמים את המחיר. בימים הקרובים בצד ההעמקה בנתוני המאקרו והשלכותיהם נבקש להעניק להם את הבמה. להשתתפות במדור כתבו לנו למייל: ariel-w@globes.co.il

יונתן (35) ונתי (33) יאראק

נשואים
גרים בירושלים
הכנסה: כ־20 אלף שקל נטו בחודש
עשירון 7

מי אנחנו: יונתן ונתי יאראק, נשואים. גרים בשכונת רסקו שבירושלים. יונתן עובד כאיש DevOps בחברת הייטק בתל אביב, נתי הוא דוקטורנט לכימיה באונייברסיטה העברית.

הכנסות: "ההכנסות שלנו לא קבועות, כי שכר ההוראה באוניברסיטה משולם במהלך שנת הלימודים בלבד ומשתנה מסמסטר לסמסטר. שאר הזמן נתי מקבל מלגה", אומר יונתן. "אנחנו מכניסים יחד כ־20 אלף שקלים לחודש".

הפנים של יוקר המחיה: מרוויחים 20 אלף שקל ולא מצליחים לצאת לנופש 
השכונות המובילות בתמ"א 38: איפה אוכלסו יותר מ־70 פרויקטים ומי העיר המפתיעה מהצפון 
שלמו 2% ממחיר הדירה: המבצעים בשוק הנדל"ן עולים מדרגה, וגם הסיכון ֻֻ| ניתוח

שכירות: "אנחנו גרים בדירה בבניין מתוחזק אבל לא חדש או משופץ. בעבר חשבנו לקחת משכנתה ולקנות דירה משלנו, אבל בגלל הצורך לחסוך לפונדקאות, זה לא התאפשר. היום אחרי עליית הריביות במשק זה בגדר פנטזיה, לפחות לא בזמן הקרוב, אך גם מחיר השכירות עולה משנה לשנה. רצינו לעבור לדירה משופצת יותר או קרוב יותר לבית כנסת, אך המחירים בזינוק מטורף וזה פשוט לא אפשרי, אולי בעתיד".

הוצאות: "עיקר הוצאות היום יום הן על אוכל. גם בזה המחירים רק עולים כל הזמן וזה ממש מייאש. אנחנו מנסים לחשוב איך לקנות חכם, משווים מחירים וקונים אסטרטגית. גם להחזיק רכב זה סיפור יקר מאוד, אבל אין לנו ברירה. הנסיעות לשבתות להורים שלנו הן פשוט לא אפשריות בתחבורה ציבורית במדינה שלנו, בטח לא בקיץ כששבת יוצאת כל כך מאוחר".

יוקר המחיה: "הזינוק הכי גבוה בהוצאות הוא על מזון. המחירים על כמעט כל דבר עלו משמעותית. אנחנו כמעט שלא אוכלים בחוץ, רק באירועים גדולים, לפעמים, כשרוצים להתפרע אז נזמין פיצה. גם ביגוד, בייחוד בגדים לשבת או לחג, זו הוצאה בתפיחה וזה לא פשוט בכלל. אנחנו משתדלים לקנות רק כשבאמת צריך, שומרים על הבגדים כמה שאפשר כדי שיישארו איתנו לאורך זמן ומחכים למבצעים ומחירי חיסול. ברוך ה', אנחנו במקום טוב, אבל חושבים כל הזמן איך נכלכל את עצמנו בעתיד עם ילדים, וזה בכלל לא יהיה פשוט. אפילו למשל, אם מתקלקל המדיח, הטכנאי כיום עולה יותר משהוא עלה לנו לפני שנתיים, הרבה יותר".

הכנסה נוספת: "נתי דוקטורנט לכימיה באוניברסיטה העברית, שזה אומר שהוא עובד ולומד בשעות מטורפות. לצאת ב־8 בבוקר ולא לחזור לפני 8 בערב. לתוך הטירוף הזה הוא עוד מוסיף משרת הוראה חלקית. אני עובד מהבית שלושה ימים בשבוע, ויומיים נוסע לתל אביב. בגלל זה כמעט כל המשימות בבית, סידורים, קניות ומוסך - עלי. לצערי, אין לנו איך לייצר עוד הכנסה, אבל אנחנו מסתדרים עם מה שיש".

איך מתמודדים: "עוקבים ומחשבים. עוקבים אחרי ההוצאות, מוודאים ששום דבר לא יחרוג או יברח. קונים מאוד מחושב. מחכים למבצעים, קונים מרוכז, מזמינים מהאינטרנט מה שיותר זול ככה. בנוסף, אנחנו כל הזמן מנסים לחסוך, בגלל העלויות של תהליך פונדקאות שהן מטורפות. זה כמעט כמו לקנות דירה קטנה.

"ועוד צריך לחסוך לבואם של ילדים בעתיד בעזרת השם. אבל מתמודדים. כדי להתמודד עם יוקר המחיה, אני לרוב קונה אריזות גדולות או במרוכז במחיר מוזל ליחידה ופורס לתשלומים".

שכר מורים: "לא משנה כמה נתי יעבוד קשה במעבדה, כמה מלגות הוא זוכה, תקציבים שהוא משיג, הכל הולך למעבדה והמלגה שלו קבועה. יש גם סכום מקסימלי, שקובעת האוניברסיטה, שמותר לו להרוויח, לא משנה כמה המחקר שלו טוב או כמה תקציב הוא השיג.

"המלגה הזו לא עולה משנה לשנה, ואנחנו מסתכלים קדימה ומבינים שכל עוד אפשר, חייבים לחסוך, כי יוקר המחיה רק עולה".

חו"ל: "אנחנו טסים לפעמים אבל רק בלואו קוסט ובלי מזוודה גדולה, רק טרולי. וגם בחו"ל, כל הזמן צריך לחשב הוצאות. האמת היא שהרבה פעמים חופשה שם יוצאת יותר זול מחופשה בארץ".

לבקש העלאה: "השכר אצלנו נקבע בהערכת עובד פעם בשנה ולכן אין לי מלא הזדמנויות לעסוק בזה, אבל אין בכלל ספק שכל הזמן חושבים על זה, כי המחירים של הכל באמת כל הזמן עולים".