הקרב בין בנק לאומי ומזרחי טפחות: לאן הולכות המשכנתאות החדשות?

ברבעון הראשון של השנה דיווחו הבנקים על משכנתאות חדשות בהיקף של כ-20 מיליארד שקל • מזרחי טפחות, הבנק הגדול בתחום, התחיל להרגיש בחודשים האחרונים את לאומי, שהגדיל את נתח השוק בהלוואות החדשות מ-22% ל-27% בתוך שנה

בנק מזרחי טפחות מול בנק לאומי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בנק מזרחי טפחות מול בנק לאומי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

למרות הירידה בביקושים למשכנתאות במהלך הרבעון הראשון של השנה בשל עליית הריבית, הבנקים לא מוותרים על מנוע הצמיחה המרכזי שלהם בשנים האחרונות. כפי שפורסם בגלובס בתחילת השבוע, בשוק רואים מלחמה רבתי של הבנקים על כל שקל חדש, ובעיקר בין שני בנקים - מזרחי טפחות ולאומי.

לאחר מחיקה של יותר ממיליארד שקל בוואלי נשיונל: האם לאומי יחזיר את ההפסד?
הכי גבוהה מאז 2006: המספרים מאחורי העלאת הריבית, והאם הגענו לשיא?
המשכנתה שוב מתייקרת: מה יקרה להחזר לאחר עוד העלאת ריבית? | ניתוח

הדוחות הכספיים של הבנקים מאפשרים הצצה לתחרות ביניהם, ומגלים כי לאומי  מצליח לנגוס בנתחי השוק של המתחרים ובעיקר לצמצם את הפערים מול מזרחי טפחות , שעדיין מהווה את השחקן הגדול בשוק.

מזרחי טפחות אמנם העניק את חלק הארי של המשכנתאות החדשות ברבעון הראשון, עם כ-6.5 מיליארד שקל (ירידה של 45% לעומת הרבעון המקביל אשתקד), אך לאומי מתקרב אליו עם הלוואות חדשות בהיקף של 5.3 מיליארד שקל (ירידה של 31%). ברבעון הראשון האחרון היווה מזרחי טפחות 33% מנתח השוק של המשכנתאות החדשות לעומת 33.7% ברבעון המקביל, בעוד לאומי הגדיל את נתח השוק שלו מ-22.2% ל-27%. בכך החליף לאומי מקום עם הפועלים, שנתח השוק שלו ירד מתחת ל-20% מהמשכנתאות החדשות (כולל הלוואות לכל מטרה המשויכות למשכנתאות).

 

מבט על תיק המשכנתאות הכולל של הבנקים מגלה כי הוא עומד על כ-550 מיליארד שקל. מדובר בגידול של 10% לעומת התיק ברבעון הראשון של 2022, אולם רובו של הגידול נעשה במהלך השנה שעברה. ברבעון האחרון גדל תיק האשראי המצרפי של חמשת הבנקים בפחות מ-7 מיליארד שקל, גידול של 1.2% בלבד.

שיא שלילי בביקושים למשכנתאות בחודש אפריל

המאבקים בין הבנקים על כל לקוח חדש וכן מאמצי השימור של לקוחות קיימים מהווים הזדמנות בעבור הציבור למחזר משכנתאות קיימות מחד גיסא, ומאידך גיסא הזדמנות לרוכשי דירות חדשות להתמקח על גובה הריביות.

זאת בשל הירידה בביקושים שהביאה לשיא השלילי שנרשם באפריל, אז נלקחו משכנתאות חדשות בהיקף הנמוך ביותר זה שנתיים וחצי. הציבור לקח באפריל הלוואות לדיור בהיקף של 4.6 מיליארד שקל בלבד, כשליש מהיקף הביצועים שנרשמו במרץ 2022, החודש האחרון שלפני תחילת העלאות הריבית של בנק ישראל.

למרות הירידה הזו, בלאומי מציינים כי בחודש מאי כבר הורגש שינוי מגמה וביצועי החודש הנוכחי יהיו חזקים יותר מאשר באפריל ויתכן שאף יותר ממרץ, אז נלקחו משכנתאות בהיקף של 6.8 מיליארד שקל.

"בכל חודש שעובר אני רואה תהליך של הכלה פסיכולוגית מצד הציבור (לכך שההחזר החודשי התייקר, ר"ו)", אמר לגלובס השבוע אורי יוניסי, ראש חטיבת המשכנתאות בלאומי. "בשל ההכלה הזו בכל חודש שיעבור נראה יותר קונים מצטרפים לשוק, כי אין תוכנית ממשלתית שתאותת להם שכדאי להמתין, כשמצד שני נתוני המאקרו אומרים שהמצב לא ישתנה בקרוב. התוצאה היא שמתחילים לראות בנתונים שלאט לאט השוק הולך וגדל. נכון, לא נגיע ל-12 מיליארד שקל שוק משכנתאות, אבל אנחנו במגמה של גידול בהיקף".