ההכנסות מריבית זינקו: רווחי שיא לדיסקונט, מזרחי טפחות והבינלאומי

מזרחי טפחות הציג רווח של 1.37 מיליארד שקל ותשואה להון של 22.4%, ואילו דיסקונט עם רווח של 1.27 מיליארד שקל ותשואה להון של 20.1% • הבינלאומי הכפיל את הרווח לעומת הרבעון המקביל אשתקד לכדי 623 מיליון שקל ורשם את התשואה הגבוהה במערכת, אך הפחית את חלוקת הדיבידנד מ-50% ל-35%

אורי לוין, סמדר ברבר-צדיק, משה לארי / צילומים: יח''צ, תמר מצפי, איל יצהר (עיבוד: טלי בוגדנובסקי )
אורי לוין, סמדר ברבר-צדיק, משה לארי / צילומים: יח''צ, תמר מצפי, איל יצהר (עיבוד: טלי בוגדנובסקי )

בנק דיסקונט  פתח הבוקר (ד') את עונת הדוחות של הבנקים הגדולים ודיווח על רווח שיא ברבעון הראשון של השנה, כשהרווח הנקי הסתכם בכ-1.27 מיליארד שקל - גידול של 29% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בנטרול מימוש נכסים והפרשות הנובעות מהפרדת כאל, הסתכם הרווח הנקי בסך של כ-1.2 מיליארד שקל לעומת 668 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

כשעה לאחר מכן פרסם גם מזרחי טפחות  את הדוחות שלו, והציג רווח של 1.37 מיליארד שקל ברבעון, זינוק של 18.5% לעומת הרבעון המקביל בשנת 2021, שהוביל לתשואה להון של 22.4%. גם בדיסקונט הביא הרווח הגבוה לתשואה להון גבוהה בשיעור של 20.1%.

בנק נוסף שפרסם הבוקר את תוצאותיו הוא הבינלאומי, כשהרווח הנקי של הקבוצה הסתכם ב-631 מיליון שקל, גידול בשיעור של 96% יחסית לתקופה המקבילה אשתקד. התשואה להון של הבינלאומי עמדה ברבעון הראשון על 23.6%, הגבוהה במערכת. במקביל המנכ"לית הוותיקה של הבנק סמדר ברבר-צדיק הודיעה על פרישה אחרי 16 שנים בתפקיד.

שני הבנקים הגדולים, לאומי והפועלים, יפרסמו את הדוחות ביום ג' הבא.

איך הפכו הבנקים הישראליים לרווחיים ביותר בעולם
רווח של מיליארד שקל ולא מריבית: מי שיאן מימושי הנדל"ן בבנקים? | ניתוח
בנק ישראל לא מצליח להילחם באינפלציה. אלו הסיבות | ניתוח

הרווחים הגבוהים הביאו את שלושת הבנקים לחלק דיבידנד בסך מאות מיליוני שקלים. במזרחי טפחות הדיבידנד יעמוד על 410 מיליון שקל המהווה 30% מהרווח הרבעוני. בדיסקונט יגדילו את תשלום הדיבידנד ל-30% מהרווח הנקי, במקום 20% שמחלק הבנק באופן מסורתי, והדיבידנד יסתכם בגין הרבעון הראשון של השנה בסך של 381 מיליון שקל. מנגד, הבינלאומי שמדיניותו הקבועה הייתה לחלק 50% מהרווחים לבעלי המניות שלו, הפחית הפעם את השיעור ל-35% (עדיין השיעור הגבוה במערכת), והוא יחלק 220 מיליון שקל. "בהתחשב בכך שמדיניות חלוקת הדיבידנד מתייחסת לחלוקה שנתית של עד 50% מהרווח הנקי השנתי, ובעיקר על רקע רמת אי הוודאות בשווקים בארץ ובעולם, החליט דירקטוריון הבנק, לאשר חלוקת דיבידנד בסך כולל של 220 מיליון שקל המהווים כ-35% מהרווח הנקי לרבעון הראשון של השנה", הסבירו בבנק. 

גידול בתיקי האשראי בשילוב עליית ריבית חדה 

הגידול ברווח מגיע הודות לגידול בתיק האשראי והעליות בריבית שהחלו באפריל שעבר והביאו את הריבית של בנק ישראל לעלות מ-0.1% ל-4.5%, כשבשבוע הבא צפוי הבנק המרכזי להעלות את הריבית פעם נוספת.

בדיסקונט תיק האשראי הסתכם בסוף חודש מרץ ב-249 מיליארד שקל - גידול בשיעור של 3.5%. הגידול באשראי לציבור ברבעון הראשון של שנת 2023 משקף את הצמיחה במיקודים שנקבעו בתוכנית האסטרטגית של דיסקונט: האשראי לדיור (משכנתאות) גדל ב-2.5%, האשראי לעסקים בינוניים גדל ב-5.6%, האשראי לעסקים גדולים גדל ב-6.9%, והאשראי למשקי בית ללא הלוואות לדיור גדל ב-1.2% מתחילת השנה.

במזרחי טפחות הגידול באשראי לציבור היה חד הרבה יותר ועמד על 10.4%, לכדי 312.3 מיליארד שקל. בבינלאומי צמח האשראי לציבור בשיעור של 11.6% בשנה האחרונה ובשיעור של 2.2% ברבעון והסתכם ב-119.8 מיליארד שקל.

במקביל, נהנו הבנקים מגידול בהכנסות מריבית הודות לעליית הריבית שהחלה ברבעון השני של 2022. בדיסקונט ההכנסות מריבית הסתכמו ב-2.74 מיליארד שקל, גידול של 52% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ושל 8% לעומת הרבעון האחרון של 2022, כשבמהלך הרבעון עלתה הריבית ב-100 נקודות בסיס.

במזרחי הסתכמו ההכנסות מריבית בסכום של 3.15 מיליארד ברבעון הראשון, זינוק של 47% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ושל 6.6% לעומת סוף שנת 2022.

גם הבינלאומי נהנה כמובן מעליית הריבית. סך ההכנסות מריבית זינקו ל-1.28 מיליארד שקל, גידול של 71% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

רווחים גדולים מהחברות הבנות

עליית הריבית השפיעה גם על החברות הבנות של הבנקים, בדיסקונט מדובר על מרכנתיל וחברת כרטיסי האשראי כאל, ממנה ייפרד בשנים הבאות, כשגם הפעילות בארה"ב תרמה לרווחים. כאל רשמה ברבעון הראשון של השנה הכנסות מריבית בסך 194 מיליון שקל, זינוק של 21% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

בנוסף, חברת כרטיסי האשראי הכירה ברבעון החולף ברווח לאחר מס של 231 מיליון שקל בגין מכירת בניין כאל בגבעתיים. מנגד היא הכירה בהוצאות ישירות בעלות אופי חד-פעמי בגין אופציית הפאנטום שהוענקה לאל על בהיקף של 40 מיליון שקל לאחר מס, בגין מעבר בית כאל לראשון לציון בהיקף של 8 מיליון שקל לאחר מס, ובגין הוצאות תפעול נוספות בהיקף של 5 מיליון שקל לאחר מס.

בסך-הכול עמד הרווח של כאל ברבעון על 267 מיליון שקל. מאחר שדיסקונט מחזיק ב-72% ממניות כאל, התרומה של חברת כרטיסי האשראי לרווח של דיסקונט עמדה על כ-190 מיליון שקל. הבינלאומי, המחזיק ב-28% הנותרים מכאל, רשם רווח של 65 מיליון שקל כתוצאה מהישגי חברת כרטיסי האשראי.

במרכנתיל הציגו ברבעון הראשון של השנה רווח כמעט כפול לעומת הרבעון המקביל, כשזה עמד על 237 מיליון שקל לעומת 121 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2022.

בעוד שהבנק המתחרה לאומי רשם הפחתה בסך מיליארד שקל בגין החזקתו במניית ואלי נשיונל בנק האמריקאי (מוחזק 14.2%) שירדה ביותר מ-50% מתחילת השנה, השלוחה בארה"ב של דיסקונט, IDBNY, הציגה רווח של 30 מיליון דולר, מעט מעל הרווח שנרשם ברבעון המקביל. לעומת זאת, דיסקונט קפיטל, זרוע ההשקעות הריאליות של הבנק, הציגה קיטון של 65% ברווח, כשירדה מ-70 מיליון שקל ל-27 מיליון שקל בלבד.

במזרחי טפחות מדובר על בנק יהב שרשם רווח נקי של 97 מיליון שקל, לעומת 48 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, ותשואה להון של 17.6%, בהשוואה לתשואה להון של 10% ברבעון הראשון של שנת 2022.

מנגד, הוצאות בגין הפסדי אשראי, כריות הביטחון למקרה שהלווים לא יעמדו בהתחייבויות, עמדו ברבעון הראשון של השנה על 204 מיליון שקל אצל דיסקונט, לעומת הקטנת הוצאות (רווח) בסך של 60 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. במזרחי טפחות הפרישו סכום של 227 מיליון שקל בסעיף הפסדי האשראי, לעומת הפרשה של 79 מיליון שקל ברבעון המקביל.  

העלייה בהפרשות נבעה בעיקר מהוצאות על בסיס קבוצתי בעקבות גידול ביתרות אשראי, גידול ברכיבי ההתאמות האיכותיות וגידול ברכיבי המאקרו.

הרווח של דיסקונט הוכפל מאז לוין נכנס לתפקיד המנכ"ל

מנכ"ל דיסקונט, אורי לוין, נזכיר, הודיע בחודש שעבר על החלטתו לעזוב את הבנק לאחר שלוש שנים וחצי בתפקיד. בשנת 2022 דיווח הבנק על רווח שיא של 3.5 מיליארד שקל - זינוק של יותר מ־100% לעומת הרווח בשנת 2019, השנה שבסופה החליף את לילך אשר טופילסקי והתיישב על כיסא המנכ"ל.

שאול קוברינסקי, יו"ר דירקטוריון דיסקונט, התייחס עם פרסום התוצאות לעזיבתו של לוין. "לאחר הודעתו של לוין על רצונו לסיים את תפקידו, הקים הדירקטוריון ועדת איתור בראשותי, שמקיימת בשבועות אלו תהליך מעמיק ויסודי שבסיומו ימנה הדירקטוריון מנכ"ל או מנכ"לית חדשים לקבוצה. אני מודה לאורי על השנים שבהן הוביל את הבנק לביצועים ותוצאות יוצאות דופן, ומאמין שגם מתוך השינוי הנוכחי בנק דיסקונט ימשיך לצמוח ולהתפתח ולהיות שחקן משמעותי בזירה הפיננסית", אמר קוברינסקי, שבעצמו יסיים את הקדנציה בסוף השנה.

לוין אמר מצדו כי "התוצאות משקפות יישום נחוש של אסטרטגיית הקבוצה באופן עקבי, שנה אחר שנה, שמניב פירות הן ללקוחות והן לבעלי המניות". 

משה לארי, מנכ"ל מזרחי טפחות, אמר עם פרסום הדוחות כי "השינוי המהיר בסביבת הריבית מציב קשיים בפני לקוחות רבים, בקרב משקי הבית והעסקים, בסגמנטים השונים. מזרחי פועל על בסיס יומיומי ורציף, באמצעות הבנקאים בסניפים וביחידות העסקיות, להעמיד בפני הלקוחות השונים סל פתרונות, שיאפשרו להם לצלוח את התקופה המורכבת הזו באופן מיטבי".

סמדר ברבר-צדיק, מנכ"לית קבוצת הבינלאומי, אמרה כי "הבינלאומי ממשיך בשמירה על איתנות פיננסית גבוהה שניכרת, בין היתר, בהמשך הגידול ביחסי הלימות הון והנזילות הגבוהים של הבנק", והזכירה את הזכייה של הבנק במכרז משרד הביטחון שהבטיחה עשור נוסף לבנק אוצר החייל השייך לקבוצת הבינלאומי, כמי שיתן שירותים בנקאיים לכוחות הבטחון וימשיך בהפעלת הסניפים בבסיסי הצבא.