12 העלאות ריבית לא הצליחו לרסן את האינפלציה בבריטניה

התייקרות הפיש אנד צ'יפס ב־20% בתוך שנה עוררה את זעמם של הבריטים שנמצאים בחזית משבר יוקר המחיה האירופי • בינתיים האינפלציה ממשיכה להפתיע לרעה, העלאות הריבית לא מתקרבות לסיום, והחוב הממשלתי מתייקר: איזה מחיר תשלם הכלכלה הבריטית?

גל מחאות והשבתות במגזר הציבורי בדרישה להעלאות שכר בצל האינפלצה / צילום: Associated Press, Frank Augstein
גל מחאות והשבתות במגזר הציבורי בדרישה להעלאות שכר בצל האינפלצה / צילום: Associated Press, Frank Augstein

החדשות הרעות על מחירי תפוחי האדמה תפסו את הכותרות הראשיות בבריטניה בימים האחרונים. מחיר התפודים בממלכה המאוחדת השלים זינוק של כ־20% בשנה, ויחד עם העלייה במחירי הדגים, הטיפוס במחירי השמן והקפיצה במחירי האנרגיה הנדרשים כדי לחמם אותו לצורך הטיגון - מחיר ה"פיש אנד צ'יפס" הבריטי שובר שיאים. 9 ליש"ט (41 שקל) עולה המנה המסורתית, כחמישית יותר מהמחיר לפני שנה. "מסעדות ודוכנים בדרך לפשוט את הרגל", דיווח הגרדיאן.

באוסטרליה כבר לא מתלהבים מהייטק ישראלי; מה יעלה בגורל מי שהנפיקו שם? | בדיקת גלובס
היזמת שרימתה את העולם נכנסת היום לכלא. איך ייראו החיים החדשים שלה? 
התחזיות של האנליסטים: עד לאן הדולר יכול להגיע 

בעיית האינפלציה חמורה מבשאר אירופה

בריטניה ניצבת כעת בחזית משבר יוקר המחיה האירופי. האינפלציה במדינה גבוהה מזו שבאיחוד האירופי, וההשפעות על הצרכנים נראות חמורות יותר מאלו של מדינות מערב אירופה. כמה גורמים חברו ויצרו תמונה עגומה יותר בממלכה המאוחדת מאשר ברוב המדינות מעבר לתעלה: משבר מחירי אנרגיה "דביק" שמשפיע על ענפי המזון והתחבורה; שוק עבודה הדוק מאוד כתוצאה מגל עזיבות אחרי מגיפת הקורונה ביחד עם שינויים בתחום העבודה כתוצאה מהברקזיט; וגם שוק שכירות חופשי מפיקוח שגורם לעליות מחירים זריזות שמקפיצות בתורן את המדד. התוצאה: רק באפריל האחרון ירדה האינפלציה במדינה משיעור דו־ספרתי לחד־ספרתי, והיא עומדת על 8.7%, לפי אומדן רשמי שפורסם בשבוע שעבר.

עובדי הרכבת מוחים בלונדון / צילום: Associated Press, Kin Cheung
 עובדי הרכבת מוחים בלונדון / צילום: Associated Press, Kin Cheung

אפילו אם המגמה עשויה לשרטט התחלה של ירידה מבורכת, שיעור האינפלציה עדיין נותר גבוה ממה שחזו המומחים. בנק אנגליה העריך אינפלציה של 8.4%, בעוד רוב הכלכלנים חזו 8.2%. מחירי האנרגיה הם הגורם היחיד שמחירו ירד משמעותית, בזמן שמחירי המזון (שירדו ב־0.1% בלבד, בניגוד לציפיות) והמחירים במגזר השירותים נשארו דומים, או אף עלו. העובדה המדאיגה מכל היא שאינפלציית הליבה (עליות המחירים ללא מזון ואנרגיה) - אותו מדד בסיס שאליו מייחס בנק אנגליה חשיבות רבה - דווקא טיפס בחודש שעבר ל־6.8% - השיעור הגבוה ביותר בגל הנוכחי.

בנק אנגליה, שקיווה ושהחל לאותת כבר בתחילת השנה כי העלה את הריבית מספיק וכי בקרוב יגיע הזמן לעצור, אינו יכול להרשות לעצמו דרך פעולה כזו כעת. דובריו, כולל הנגיד אנדרו ביילי, הבהירו בימים האחרונים כי עד כמה שהעלאות הריבית יגרמו לנזק ולכאב כלכלי, הרי שהרמת ידיים או העלאת יעד האינפלציה יהיו הרסניים הרבה יותר למשק הבריטי. ולכן, אל מול האינפלציה המהירה, השוק חוזה כעת העלאות ריבית נוספות בחודשים הקרובים, שיביאו לריבית שיא של 5.5%. לפני חודשיים בלבד ההערכה הייתה כי השיא יהיה 4.5%.

כמו בישראל, גם הריבית בבריטניה גורמת כבר נזק פיננסי משמעותי למשקי בית, שצריכים למחזר הלוואות ומשכנתאות שהתייקרו במאות ליש"ט בשנה, או שלא יכולים להרשות לעצמם לקנות דירות בשל הריביות הגבוהות ונאלצים לשכור. על הדרך, הריבית הזו גם מעלה משמעותית את מחיר החזר החובות הבריטי. התשואה על אג"ח בריטי ל־10 שנים זינקה ל־4.36% בימים האחרונים, כשהיא משתווה לרמות השיא שנרשמו אחרי ה"מיני־תקציב" שהציגה ראשת הממשלה לרגע, ליז טראס, בשנה שעברה. אז אומנם עמדה ריבית הבסיס בשוק על 2% בלבד, לעומת 4.5% כעת, אבל בכל מקרה - הרמות הללו משפיעות יותר ויותר על עלות החזר אגרות החוב הבריטיות. הן מעמיקות את הגירעון ומותירות פחות כסף להוצאות ממשלתיות.

מורים מוחים במנצ'סטר / צילום: Associated Press, Jon Super
 מורים מוחים במנצ'סטר / צילום: Associated Press, Jon Super

האופטימיות שחשו משקי בית, וגם הממשלה בהתבטאויותיה בשבועות האחרונים, עסקו יותר בעובדה כי קרן המטבע הבינלאומית שינתה את התחזית הכלכלית לבריטניה, וצפתה כי במקום שהכלכלה הבריטית תתכווץ השנה - היא תתרחב בכמה שברי אחוזים. אבל בנוגע למאבק באינפלציה, האופטימיות הזו היא בעוכריה של הכלכלה: קשה להוריד את המחירים ללא כאב למשקי בית שיקטין את הביקושים ויאט את הצמיחה.

היוזמות הממשלתיות לא צלחו בינתיים

בשל מרכזיות הנושא בחיים בבריטניה, הממשלה מנסה להראות אכפתיות למצוקות של התושבים, בעודה משדרת תמיכה בלתי מוגבלת בבנק המרכזי ובהעלאות הריבית שלו. ראש הממשלה רישי סונאק כינס פגישת חירום של ראשי רשתות המזון במדינה, בה הפציר בהם להוריד מחירים באופן וולונטרי, ללא הצלחה של ממש. יוזמה של שרים בממשלה, עליה דווח ביום שני, מנסה להשיג מטרה דומה, אך גם אם תיכשל, הממשלה מבהירה כי לא תטיל פיקוח מחירים. ביחס להאשמת האינפלציה בחמדנות תאגידית, דובר בנק אנגליה אמר כי הבנק אינו רואה שהמצב נוצר כתוצאה מהעלאות מחירים "בלתי־מוצדקות".

ובעוד טראס ושר האוצר שלה קוואזי קווארטנג רמזו בשיחות אוף־רקורד בשנה שעברה כי הם שוקלים להעלות את יעד האינפלציה, הממשלה הנוכחית בראשות רישי סונאק ושר האוצר ג'רמי האנט מבהירה כי אין כל כוונה שכזו. האנט אף הבהיר כי יתמוך בכל צעד של בנק אנגליה "אפילו אם המשמעות שלו היא מיתון במשק". שני המנהיגים הבריטיים מודעים היטב לעובדה כי עתידם הפוליטי, נכון לעכשיו, תלוי ביכולת של הממשלה הנוכחית להיאבק בעליות המחירים, ובין היתר לעמוד בהבטחותיהם לחתוך את האינפלציה בחצי עד סוף השנה. "זה היה שבוע נוראי לסונאק ולהאנט", נכתב בגרדיאן השבוע, "שמטיל בספק את יכולתם לנצח בבחירות".