לידיעת גיא זהר: מי אחראי לזינוק בשער הדולר בשבוע שעבר?

בתוכנית "מהצד השני" הוצגה טענה לפיה הקשר שערכו בגלובס, ובכלי תקשורת נוספים, בין נאום הרמטכ"ל בשבוע שעבר לבין הזינוק בשער הדולר, אינו מסתדר מבחינת לוח הזמנים • בדיקה שעשינו מגלה כי דווקא ב"צד השני" לא קראו נכון את הגרף • מערכת "מהצד השני": "אכן, כמה מצופינו הערניים עלו על טעות בחישוב גרף המסחר. מתנצלים ונתקן בשידור בהקדם" • המשרוקית של גלובס

ציטוט מתוך הטוויטר של כאן חדשות והגרף מתוך התוכנית ''מהצד השני'' ששודרה בכאן 11
ציטוט מתוך הטוויטר של כאן חדשות והגרף מתוך התוכנית ''מהצד השני'' ששודרה בכאן 11

האם הקפיצה הפתאומית בשער הדולר בשבוע שעבר התרחשה לפני או אחרי נאום הרמטכ"ל, שהזהיר מפני "התפתחויות שליליות באופק"? בתוכנית "מהצד השני" ב"כאן 11" נטען כי בגלובס נפלה טעות, והתבקשנו על-ידי המערכת לבדוק את העניין.

אחרי שנפל ב-6% מתחילת השנה: גולדמן זאקס בתחזית פסימית לשקל 
האם הדולר יחצה את רף ה-4 שקלים, ולאיזה כיוון תלך וול סטריט? 
מה עומד מאחורי דברי הרמטכ"ל שטלטלו את שוק המט"ח 

בכותרת ובכותרת המשנה שהופיעה באותו יום בשער נטען כי אמירה של הרמטכ"ל הרצי הלוי הובילה או תרמה לזינוק שרשם באותו יום הדולר מול השקל. "אמירה של הרמטכ"ל על התחממות הגזרה מול איראן הקפיצה את הדולר ושלחה את השקל לשפל…", נכתב בכותרת המשנה.

כפי שצוין באותה תוכנית, ההבחנה הזאת, שלפיה לאמירתו של הרמטכ"ל יש חלק מכריע בזינוק של הדולר באותו יום, לא הייתה ייחודית לגלובס. גם כלי תקשורת אחרים קשרו בין שני הדברים. אלא שבתוכנית הובא הגרף שמציג את המסחר באותו יום לפי שעות, וממנו עולה כי עיקר הזינוק בשער הדולר נרשם בכלל "בין 11:30 ל-12:00". זאת בעוד אין מחלוקת על כך שנאומו של הרמטכ"ל התקיים רק מאוחר יותר באותו יום. אז האם כולם פספסו את לוח הזמנים הנכון?

מתוך טוויטר
 מתוך טוויטר

בחנו את הכתבה שהתפרסמה באותו יום בגלובס. בגרסת הפרינט, האבחנה כי הזינוק קשור לדברים של הרמטכ"ל מיוחסת ל"גורם בשוק" שהסביר כי "העלייה הפתאומית שנרשמה בשער הדולר…" נבעה "מכך שדברי הרמטכ"ל תורגמו לאתרים באנגלית וגרמו לחשש בקרב משקיעים", וגם מדברים ברוח דומה שאמר יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו השקעות.

בגרסת האתר מופיע גם ציטוט של רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות, שאומר דברים דומים. כלומר, לא מדובר כאן באבחנה של כתבי גלובס שחתומים על הידיעה, אהרן כץ ודין שמואל אלמס, אלא בהסברים של גורמים שעוקבים אחרי תנודות המט"ח באופן יומיומי כחלק מעבודתם. ועדיין, כמובן שגם גורמים כאלה עלולים לטעות.

מה מקור הטעות בגרף שהוצג בתוכנית?

אז מה קרה מבחינה עובדתית? בתוכנית עצמה נטען כאמור כי הזינוק התרחש כבר בין השעה 11:30 ל-12:00. אלא שנתוני yahoo!finance מציגים תמונה אחרת: בשעה 15:32 (שעון ישראל), שער הדולר עוד עמד על 3.6614 שקלים, ועד השעה 15:59 - כלומר תוך פחות מחצי שעה - השקל נחלש בכ-1.26%, ושערו הגיע ל-3.7075.

במילים אחרות, לוח הזמנים דווקא כן יכול להתאים לתזה שלפיה הגורם להיחלשות הוא נאום הרמטכ"ל, שהחל בסביבות 13:50. ובכל מקרה, הזינוק המשמעותי התרחש אחרי הנאום, ולא לפניו.

ומה מקור הטעות בגרף שהוצג בתוכנית? ייתכן כי הבלבול חל כתוצאה מקריאה שגויה של השעות המצוינות בציר האופקי בגרף: נראה כי השעות שם מציינות את הזמן האוניברסלי המתואם, UTC, שהוא תקן הזמן העיקרי לפיו נמדדים ומתואמים השעונים במדינות השונות. כשבישראל מונהג שעון קיץ השעה כאן נמצאת בפער של 3 שעות מה-UTC. כלומר, אם נוסיף לשעה 11:30 שהוצגה בתוכנית שלוש שעות, נקבל שמדובר בשעה 14:30 שעון ישראל. זה עדיין לא מסתדר באופן מלא עם הנתונים שאנחנו מצאנו, אך כן מעביר את הזינוק לשעות שאחרי נאום הרמטכ"ל.

בתוכנית "מהצד השני" הסירו את האזכורים לאייטם מהרשתות החברתיות ומסרו בתגובה: "אכן, כמה מצופינו הערניים עלו על טעות בחישוב גרף המסחר. מתנצלים ונתקן בשידור בהקדם".