הריסה ובנייה בת"א: "חברת החשמל שינתה את התמורות, זו הייתה דרמה"

בניין סמוך לתחנת הרכבת סבידור, עובר התחדשות עירונית • עם יזם הראשון שחתמו, התמורות השתנו "במקום 30 מ"ר, לפי התכנון המקורי, ירדנו ל־15 מ"ר תוספת", ובעלי הדירות נפרדו ממנו • עם היזם החדש בעלי הדירות מקבלים תוספת של 30% מהדירות הקודמות, והיזם מקבל 10 דירות

הבניין ברחוב הלסינקי 16 ברובע 4, סמוך לתחנת הרכבת סבידור / אילוסטרציה: א־סטודי
הבניין ברחוב הלסינקי 16 ברובע 4, סמוך לתחנת הרכבת סבידור / אילוסטרציה: א־סטודי

סיפור הפרויקט:

הבניין ברחוב הלסינקי 16 ברובע 4, סמוך לתחנת הרכבת סבידור, הוא אחד מכמה בניינים שעוברים התחדשות עירונית ברחוב. לפני חודשים אחדים סיפרנו על פרויקט אחר ברחוב שבו הדיירים קיבלו דירה חדשה עם תוספת שטח של כ־25 מ"ר, מרפסת בשטח כ־12 מ"ר, חניה ומחסן.

בפרויקט הנוכחי, התמורה הגיעה בעקבות תפנית משמעותית בפרויקט. זורי קור, מנציגות הדיירים בפרויקט, מספר שהדיירים יצאו לדרך בפעם הראשונה בתחילת 2017. לדבריו, "קיבלנו כמה הצעות מכמה יזמים, מתוכן שתיים היו טובות. בחרנו בחברה שהיה לה אז ניסיון גדול בעיר, השגנו 90% חתימות והגענו לשלב של הגשת תוכניות לעירייה, אולם חברת החשמל ביקשה חדר חשמל בבניין כתנאי לקבלת היתר וזה שינה עבור היזם את התמורות. במקום 30 מ"ר, לפי התכנון המקורי, ירדנו ל־15 מ"ר תוספת. זו הייתה דרמה עבורנו ונפרדנו ממנו".

החברה היזמית השנייה בתור הייתה קרן נדל"ן. לדבריו, "התחלנו איתם באוגוסט 2019, וכעבור חצי שנה על בעלי הדירות חתמו. קיבלנו מהם תוספת של 30% לכל דירה וזה כמובן היה משתלם מאוד".

קור מספר שרכש את הדירה שלו ב־1994, ושילם עבורה כ־300 אלף דולר. "הבניין נבנה בשנות ה־50 בסטנדרט גבוה - למשל הייתה בו מערכת סולר לחימום הרצפה. עם זאת, הוא לא תוחזק במשך שנים. חלק מהדירות מושכרות - גם אני השכרתי את הדירה שלי בגלל עניין החניה, כל יום הייתי צריך לחפש חניה כ־45 דקות בערך. לא הייתה מעלית ולא מחסן". קור מדגיש שהדירות היו מאוד יפות ומרווחות: "הקטנות היו בשטח 85 מ"ר והגדולות 120 מ"ר".

הבניין ברחוב הלסינקי 16 ברובע 4, סמוך לתחנת הרכבת סבידור / צילום: יח''צ הדמיה: א-סטודי
 הבניין ברחוב הלסינקי 16 ברובע 4, סמוך לתחנת הרכבת סבידור / צילום: יח''צ הדמיה: א-סטודי

התמורה ליזם:

10 דירות. מחירי שיווק בפרויקט: דירות גן החל מ־4.49 מיליון שקל, דירות 4 חדרים החל מ־6.9 מיליון שקל.

התמורה לבעלים:

דירות הגדולות ב־30% מהדירות הקודמות

לו"ז:

הבניינים נהרסו בינואר 2023, כרגע בעבודות חפירה ודיפון.

סוג הפרויקט: תמ"א 38/2

כתובת: הלסינקי 16, תל אביב

המצב הקיים: בניין בן 3 קומות מעל קומת קרקע מפולשת הכולל משרד ו־8 דירות.

היזם: קרן נדל"ן

אדריכלות: רבין אדריכלים

עו"ד הדיירים: מירון בן ציון ופריבס עו"ד

עו"ד היזם: רשף את שיף