מייסדת ISROG: "בעקבות המשברים התעשייה הבינה שהיא צריכה להשתנות"

הילה גבעון, מייסדת ISROG, סיפרה אתמול בכנס האנרגיה של גלובס, שנערך בשיתוף החברות אנרג'יאן והליברטון, על התפתחות תעשיית האנרגיה ויכולת מדינת ישראל להפוך למרכז חדשנות בסקטור החדשני

הילה גבעון, מייסדת ISROG / צילום: יוסי כהן
הילה גבעון, מייסדת ISROG / צילום: יוסי כהן

"תעשיית האנרגיה, לפני למעלה מ-10 שנים, הייתה בתקופת פריחה. הכסף זרם כמו מים. היה נדמה שהתעשייה תמשיך ותרוץ קדימה עם משאבים פוסיליים", כך אמרה הילה גיבעון, מייסדת ISROG, בכנס האנרגיה של גלובס שנערך בשיתוף החברות אנרג'יאן והליברטון. גבעון סיפרה על התפתחות תעשיית האנרגיה ויכולת מדינת ישראל להפוך למרכז חדשנות בסקטור החדשני. לטענתה, תעשיית האנרגיה עברה משברים ששינו אותה, כאשר הראשון  החל ב-2015 וגרם לירידת מחירים משמעותית, ואילו השני החל בזמן הקורונה וטלטל את השוק כל כך שמחירי האופציות ירדו מתחת ל-0.

מנכ"ל אנרג'יאן: "כפי שהיינו הראשונים להכניס תחרות לשוק הגז הישראלי, אנחנו רוצים להיות מי שמכניסים חדשנות" 
בכיר בהליברטון: ליזמות וחדשנות יש תפקיד מרכזי בתעשיית האנרגיה 

החדשנות באה לידי ביטוי בחברות האנרגיה הגדולות בעולם

"בעקבות המשברים האלה התעשייה הבינה שהיא צריכה להשתנות והשינוי בא לידי ביטוי בכך שחברות שמו דגש על חדשנות". אנרגיות מתחדשות הפכו להיות הכיוון החדש, זאת לעומת האנרגיה מסורתית, כמו תעשיית המימן, תחום שהולך להישאר ולהתפתח בתעשיית האנרגיה. למרות השימוש הגדל בחליפיים, גבעון מציינת שרמת השימוש בתוצרי האנרגיה המסורתית נשארו כשהיו.

אם כך, מה בעצם השתנה? גבעון מחלקת זאת לשלושה שינויים:

שינוי כיוון האנרגיה- מתעשייה המתמקדת באנרגיה פוסילית לתעשייה הרבה יותר רחבה, כלומר החברות הופכות גנריות ולא מתמקדות רק באנרגיות המסורתיות. "כל אמצעי הניתן למצות ממנו אנרגיה נתפס כתחום של חברות בתעשייה. החל מרוח עד אנרגיה סולארית", מדגישה גבעון.

שינוי דיגיטלי- חברות האנרגיה הינן חברות בעלות תדמית מאוד שמרנית, חברות הנתפסות ככאלו שקשה לעבוד איתן, ובנוסף כחברות לא טכנולוגיות. גבעון מדגישה שהדבר לא נכון, במיוחד היום. חברות האנרגיה כיום הן מתקדמות דיגיטלית מאוד ומשקיעות הרבה משאבים בכך, כאשר רוב העיסוק הוא בהשקעות בתקשורת ודגיטציה.

השינוי השלישי, משמעותי ביותר ליזם הישראלי, חברות האנרגיה עברו לעסוק במחקר חדשני חיצוני, המנוהל ע"י חברות שאינן חלק מתאגידי האנרגיה, זאת במקום מחקר פנימי.

גבעון מסכמת ש"ישראל יכולה להיות מובילה עולמית בחדשנות האנרגיה ולהפוך להאב (מרכז) של חדשנות אנרגטית. איפה הם יכולים להשפיע? "מיון דאטה ועיבוד הדאטה, בכך חברות ישראליות יוכלו לעזור ולייעל את התהליכים והפעולות של החברות בתחום".

*** גילוי מלא: כנס ENERGY 2023 של גלובס נערך בשיתוף החברות אנרג'יאן והליברטון