התנהגות פוגענית משיקולים זרים: מועצה מקומית בנגב תשיב לתפקיד עובד ותשלם לו 100 אלף שקל

ביה"ד האזורי לעבודה קבע כי ראש מועצת אל קסום שבנגב, סלאמה אל אלאטרש, פעל באופן פוגעני ומשיקולים זרים ואישיים להעביר מתפקידו את מנהל מחלקת כוח-האדם במועצה, איאד אבו סולב, לתפקיד קודם אותו מילא • בין השאר נכתב כי פסיקת פיצוי "תרתיע את המועצה ומעסיקים נוספים מהתנהלות פוגענית כפי שהתרחשה בענייננו" • יועמ"ש המועצה: נערער לביה"ד הארצי

פסק דין / צילום: Shutterstock
פסק דין / צילום: Shutterstock

בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע קבע השבוע כי ראש מועצת אל קסום שבנגב, סלאמה אל אלאטרש, פעל באופן פוגעני ומשיקולים זרים ואישיים להעביר מתפקידו את מנהל מחלקת כוח-האדם במועצה, איאד אבו סולב, לתפקיד קודם אותו מילא. המועצה חויבה להשיב את אבו סולב לתפקיד ולשלם לו פיצוי בגובה של 100 אלף שקל בשל התנהלות ראש המועצה ומנהליה.

המייל שנשמר "ליום סגריר" והקשר לח"כ סעדה: פרשת רונאל פישר שוב מסתבכת
הבת קבעה שאמה לא כשירה ולקחה את כספה, האם תבעה. מה קבע בית המשפט?
העליון מבהיר: כך עסקים צריכים להודיע ללקוח על סיום תקופת ההנחה

בפסק דין חריג וחמור המונה כ-100 עמודים קבעו השופטת רחל גרוס ונציגי הציבור אריק חדד ואילנה מסד כי הם מודעים לכך שמי שיישא בתוצאות התנהלותו של ראש המועצה הוא הציבור, אך בהתחשב בחומרת הפגיעה, העובד ראוי לפיצוי; וכי פסיקת פיצוי "תרתיע את המועצה ומעסיקים נוספים מהתנהלות פוגענית כפי שהתרחשה בענייננו. כך שלפסיקת הפיצוי יש כדי לתרום גם לציבור בכללותו".

מועצה אזורית אל קסום כוללת שבעה יישובים בדואים הפרוסים לאורך כביש 31, מרהט מזרחה עד לצומת שוקת ומבואות ים המלח. בנוסף לתושבים המתגוררים ביישובי הקבע, היא משרתת אזרחים המתגוררים בפזורה הבדואית. לפי אתר המועצה, רשומים בה כ-12 אלף תושבים, אך המועצה מעריכה כי היא מעניקה שירות למעל 60 אלף בני אדם. בשנת 2017 התקיימו לראשונה בחירות למועצה. אלאטרש הוא ראש המועצה השני שנבחר בשנת 2018.

"ארגונים בכירים נוספים עצמו עיניהם למתרחש" 

במסגרת פסיקת הפיצוי הביא בית הדין בחשבון את העובדה שמדובר בגוף שלטוני ציבורי, את השימוש הבלתי ראוי שנעשה בכוח ובסמכות, ואת העובדה שהאחראי להתנהלות היה בעל תפקיד בכיר ומרכזי שניצל לצורך כך את סמכויותיו.

"החלטנו לפסוק לתובע פיצוי בסכום של 100 אלף שקל, וזאת לנוכח מסכת האירועים החמורה שהתגלתה לפנינו, במסגרתה השתמש ראש המועצה שלא כדין בסמכותו השלטונית על-מנת להעביר את התובע מתפקידו, זאת תוך הפעלת שיקולים זרים ופסולים והתעלמות מהפגיעה המתמשכת בתובע", נקבע בפסק הדין.

"התנהלות ראש המועצה לא הייתה מתאפשרת ללא הסיוע של ארגונים בכירים נוספים במועצה, שעצמו עיניהם למתרחש, בין אם מחשש שיבולע גם להם ובין אם מאדישות למתרחש, כשבפועל התוצאה הייתה הפרה בוטה של החובה הבסיסית לנהוג בעניינו של העובד בתום-לב ובהגינות".

נקבע כי לעובד נגרם עוול משווע במשך שנים בשל כך. הוא נאלץ להתמודד עם החלטות פוגעניות חוזרות להעברתו מהתפקיד, כאשר אלה נועדו לשבור את רוחו ולייאשו. כל ההחלטות בוטלו על-ידי בית הדין לעבודה. לפי פסק הדין, למרות זאת ראש המועצה לא עצר, "ללא לבטים וללא חמלה".

החלטות המועצה בוטלו על-ידי בית הדין פעם אחר פעם

אבו סולב שימש כמנהל מחלקת כוח-אדם ומשאבי אנוש קרוב לשנתיים. תחילה הוא זומן לשימוע בטענה כי לא עמד בתנאי הסף לתפקיד, אליו נבחר במכרז שניהלה המועצה. המועצה פעלה נגדו בשורה של הליכים כדי להעבירו מתפקידו ולפטרו: נטען לאי-התאמה שלו לתפקיד, הוא פוטר בשיא מגפת הקורונה, הואשם באיומים על חייו של ראש המועצה, בגניבה ובכך שאינו ממלא את תפקידו. פעם אחר פעם החלטות המועצה בוטלו על-ידי בית הדין.

בית הדין השיב את העובד לתפקיד, בניגוד לעמדת משרד הפנים והמועצה כי הוא לא עומד בתנאי המכרז, מאחר שבעת קיום הבחינה הוא ענה לתנאי הסף. העובד טען כי ההתעמרות בו נעשתה על רקע תמיכתו בגלוי ביריבים פוליטיים של ראש המועצה, בשל סכסוך בינו לבין אחיו של ראש המועצה, ומאחר שלא יישר קו עם מינוי עובדים שנדרש ממנו.

עו"ד עינת קנפו-לוי ממשרד דלומי, לוי, שמגר שייצגה את העובד, מסרה בתגובה: "עוול גדול ורב נעשה לתובע. כואב ויוצא דופן בחומרתו. התובע נפל קורבן למסכת קשה ומייסרת של גזירות שהושתו עליו, בניצוחו של ראש הרשות, אשר 'הפעיל' - כך ממש - את שדירת הניהול - ארגוני הרשות, על-מנת שאלה יבצעו זממו - יפגעו בתובע ויכבידו על יומו, כל זאת בניסיון לייאשו".

עו''ד עינת קנפו לוי / צילום: גון פרץ
 עו''ד עינת קנפו לוי / צילום: גון פרץ

"קביעות שגויות שלא מתוך שיקולים ענייניים" 

תגובת משרד יועמ"ש המועצה, עו"ד דכוור עבדאללה: "אין כל עניין אישי בין ראש המועצה לתובע. תוך כדי ניהול ההליך המשפטי, ראש המועצה הגיש תלונה נגד השופטת רחל גרוס על אופן ניהול ההליך, ובית הדין ככל הנראה העניש את ראש המועצה ואת המועצה וקבע קביעות שגויות שלא מתוך שיקולים ענייניים.

"מדובר בתובע שהיה מעורב בפרשות פליליות בעבר וזיוף מסמכים במסגרת מכרז אחר במועצה. במסגרת פרשה זו, הוא התקבל לתפקיד מנהל מחלקת כוח-האדם, כאשר הוא אינו עונה על תנאי הסף.

"בית הדין פסק באופן הזוי ובניגוד לעמדת משרד הפנים, שקבע באופן חד-משמעי כי התובע אינו עונה על תנאי הסף, ולטעמנו פסק הדין לא יחזיק מים בבית הדין הארצי, ויש לו השלכות רוחב שליליות מאוד בכל הקשור לעמידה בתנאי הסף למשרות בכירות ברשויות המקומיות.

"רב הנסתר על הגלוי בפסק הדין, והמועצה סבורה כי השיקולים של בית הדין בעצמו הם זרים וטעונים חקירה ובדיקה, שכן הגברת גלית וידרמן, מנהלת אגף כוח-אדם ומשאבי אנוש במשרד הפנים, העידה באופן אישי מעל דוכן העדים והוציאה חוות-דעת מקיפה וסופית שהתובע אינו עונה על תנאי הסף.

"היום תוגש בקשה לעיכוב ביצוע פסק הדין, ומאוחר יותר בימים הקרובים יוגש ערעור לבית הדין הארצי לעבודה".

תגובת משרד הפנים:
״משרד הפנים לא היה צד בתיק, ומדובר בסכסוך שבין העובד לרשות המקומית. משרד הפנים בכובעו כרגולטור, בוחן את פסק הדין״.