הודו | פרשנות

"מרחץ דמים": בהודו אוהבים רכבות אך שכחו את המערכת למניעת התנגשות

רכבת מהירה באה מצפון, עברה למסילה הלא נכונה, התנגשה ברכבת נייחת ויצרה תאונת שרשרת לאחר שרכבת נוספת נתקלה בה מאחור • התוצאה: מאות הרוגים ואלפי פצועים • ובזמן שכוחות החילוץ בשטח, ראש הממשלה מודי, שאוהב רכבות מהירות תוצרת הודו, מחפש אשמים

זירת האסון הקטלני בהודו / צילום: Associated Press, Arabinda Mahapatra
זירת האסון הקטלני בהודו / צילום: Associated Press, Arabinda Mahapatra

"ישנתי כשהרכבת סטתה ממסילתה. אולי 15 איש נפלו עליי. כשיצאתי מהקרון ראיתי גפיים מפוזרות סביבי, רגל פה, יד שם, פנים מעוותות", זו עדותו של אחד הנוסעים באסון הרכבות (מהתקשורת ההודית) שהתרחש בשישי האחרון במדינת אודישה שבמזרח הודו. שלוש רכבות התנגשו זו בזו באחת ממסילות הברזל המיושנות כשעליהן אלפי נוסעים. בראשון, מניין ההרוגים עמד על 288 והפצועים על כאלף. כל אלה הופכים את התאונה, לקטלנית ביותר שנראתה במדינה ב־30 השנים האחרונות.

הודו היא ארץ של רכבות. 13 מיליון בני אדם נוסעים ברכבותיה מדי יום. רשת המסילות שלה משתרעת לאורך 67,000 ק"מ, ונחשבת לרביעית בגודלה בעולם. זו הייתה מורשת השלטון הבריטי, שהודים אוהבים לשנוא, שהניחו מסילות ברזל במשך שבעים שנה, ורתמו בזה ליצירת הודו המודרנית, שעד בואם לא הייתה אלא מיתוס. עניי הודו הם הרוב העצום של נוסעי הרכבות.

בין הצילומים הקלאסיים של הודו אפשר למצוא רכבות עמוסות, שנוסעים תלויים בחלונותיהן ורוכבים על גגותיהן. הסתמכות על לוח הזמנים של הרכבות היא מן הסיכונים המובהקים של חיים בהודו.

ניצולי האסון מעידים, כי מאות פועלים, המחפשים עבודה מחוץ לכפריהם ולמדינותיהם, לצד סטודנטים נדחסו ברכבת "כתף אל כתף, רובם בעמידה, היה אפשר לראות רק ראשים" (מהניו יורק טיימס).

מודי רוחץ רגליים

שלושה ימים לפני האסון, ממשלת הודו קנתה עמודי פרסומות שלמים בעיתונים הגדולים, כדי להשתבח במעשיה בתשע השנים האחרונות. תמונת ענק בראש העמוד הראתה את ראש הממשלה נרנדרה מודי רוחץ את רגליו של נער הודי. "תשע שנים" מכריזה המודעה, "אנחנו בונים הודו חדשה, ומבטיחים את רווחת העניים".

מודעת הבחירות של מודי בה הוא משתבח, בין היתר, בפיתוח רכבות מהירות
 מודעת הבחירות של מודי בה הוא משתבח, בין היתר, בפיתוח רכבות מהירות

מודי עלה לשלטון במאי 2014, ונבחר בהפרש מוחץ ב־2019. בעוד שנה הוא יתמודד פעם נוספת. קמפיין הבחירות שלו בעיצומו, וזו הייתה הסיבה למודעת "תשע השנים". בין התפארויותיה הייתה "תשתית של עידן חדש להודו החדשה", כולל הכנסת 18 רכבות מהירות לפעילות.

מודי מקדיש תשומת לב מיוחדת לרכבות מהירות, תוצרת הודו, הנקראות - Vande Bharat, שפירושה בתרגום מהלשון הסנסקריטית העתיקה הוא: "אומרים את שבחיך, הודו".

כאשר הושקה הרכבת הראשונה, לפני כארבע שנים, מודי תיאר אותה כעדות לפוטנציאל ההודי, ואפילו כ"חומת מגן נגד טרור". הוא דיבר על "השינויים המהפכניים" שהממשלה מכניסה, ועל השקעות שיא במודרניזציה של תשתית הרכבות. השנה היא עומדת להוציא 22 מיליארד דולר, עלייה של 30% לעומת השנה שעברה. בשבת, מודי עמד להשתתף במעמד השקה נוסף של רכבת אקספרס.

1 ל־10,000

בין שלוש הרכבות המעורבות בתאונה, כנראה זו עם מספר ההרוגים הגדול ביותר, הייתה אחת הרכבות המהירות של מודי. היא נסעה מקולקאטה (לשעבר כלכתה), בירת מערב בנגל, אל בּוּבּאנֶשוואר, בירת אודישה, כאשר התנגשה ברכבת חונה. לפי דוח ממשלת הודו, הרכבת המתנגשת נסעה במהירות גבוהה (160 קמ"ש) מפני שלא הייתה אמורה לעצור.

הרושם המיידי הוא שהתאונה הייתה תוצאה של טעות אנוש, או של סימנור (איתות רכבות) לקוי, מפני שהרכבת המהירה עברה אל מסילה שגויה דקות אחדות לפני ההתנגשות.

כך או כך, מערכת למניעת התנגשות נועדה לתקן טעויות אנוש או טעויות סימנור. במידת הצורך היא עוצרת את הרכבת ומקטינה את סבירותה של תאונה לשיעור של 1 ל־10,000, כך לפי אתר הרשת outlookindia.com.

הודו פיתחה מערכת כזאת, הנקראת KAVACH. במארס 2022 כתב המנהל הפורש של חברת הרכבות הלאומית, כי הצלחת הפיתוח "ראויה לחגיגה, מפני שכרוכה בה הגנה על חייהם של מאות מיליוני הודים". הימים הבאים יצטרכו להשיב על השאלה מדוע KAVACH לא הגנה על חייהם של 300 נוסעי הרכבת מקולקאטה.

מה שקרה בלילה שבין ששי לשבת היה אפוא גלולה מרה במיוחד למודי, שכעסו היה ניכר. הוא הגיע אל מקום התאונה, וביקר פצועים, אך לא עשה מה שהיה עושה ראש ממשלה ביפן, או נשיא בדרום קוריאה, או ראש ממשלת יוון, בעקבות תאונת רכבות. מודי לא קיבל עליו אחריות ולא התנצל. הוא הכריז, לעומת זאת, שהחקירה תמצא את האשמים, ו"תעניש אותם במלוא חומר הדין. לא יהיו רחמים".

נראה שראש הממשלה הסמכותני של הודו אינו חושב, כי לאחר תשע שנות שלטון, ממשלתו נושאת באחריות כלשהי למה שעד ראייה אחד תיאר כ"מרחץ הדמים על המסילה".

המנהיג הפופולרי בעולם

את התוצאות הפוליטיות של האסון קשה להעריך. הניסיון מלמד שקשה לקלף את ציפוי הטפלון ממודי. הסקרים מעמידים את הפופולריות שלו בשיעורים המזכים אותו בתואר המנהיג הפופולרי בעולם. יריביו הם ננסים פוליטיים לעומתו. הוא חוזר ודורס אותם בקלות. הברקה רטורית אחת מספיקה לו, ויש לו שפע של הברקות.

אך בהודו תמיד יש פוטנציאל להתקוממות אלקטורלית. מפלגתו של מודי ספגה מהלומה כבדה בחודש שעבר בבחירות במדינה דרומית רבת אוכלוסים על אף השתתפות אישית פעילה של מודי במערכת הבחירות. אם מיליוני הודים יחשבו שראש הממשלה האהוב לא הגן על חייהם הם עשויים לשנות כיוון. זו רק אפשרות, ולפי שעה אין לה ביסוס.

ציוץ אחד, מפרופסור הודי גולה, מראה סרטון עם גופות הנספים באסון מוטלות על הרצפה. "ארץ אינה נעשית גדולה רק מפני שראש ממשלתה מחליף בגדים אחת לשעה", נכתב. "ארצנו זקוקה לאריגים נאותים כדי לכסות את גופות מתיה". זה רמז עבה לתשומת הלב המפורסמת שמודי מקדיש לאופנה. הוא נוהג להחליף בגדים וכובעים לעתים קרובות.

מודי נהנה מיוקרה בין לאומית יוצאת דופן. מנהיגים זרים מכל הגוונים, מדמוקרטים מובהקים ועד רודנים אכזרים, מתחרים על חסדיו, ואינם חוששים לזהות את עצמם עם שאיפותיו הפוליטיות, אפילו בזמן מערכת בחירות. הכול עומדים בתור אל ראש ממשלת הודו. ביוני הוא יישא נאום באוזני מושב משותף של בקונגרס בוושינגטון. הוא המנהיג הלא מעורער של הארץ המאוכלסת ביותר בעולם, עם פוטנציאל כלכלי, פוליטי וצבאי עצום ממדים.

הספק היחיד המתעורר הוא זה הנוגע לחוכמת הדורות של "עניי עירך קודמים". רוב תושביה של הודו הם עדיין עניים מרודים, והם המפתח לכל הצלחה פוליטית.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר