הרובוטים האוטונומיים עושים סדר: זה הצי שיגיע לישראל

חברת Robotize, מבית חברת ה-IT מיטווך, מביאה לישראל צי רובוטים אוטונומיים • טבעול חתמה על הסכם שיתוף-פעולה עם חברת הפודטק More Foods ותשווק תחליפי בשר • וגם: ביקור אמירתי בבית חולים וולפסון • אירועים ומינויים

רובוט של BALYO / צילום: BALYO
רובוט של BALYO / צילום: BALYO

עוד צעד להפיכת הקמעונאות הישראלית לשחקנית טכנולוגית? חברת Robotize, מבית חברת ה-IT מיטווך, מביאה לישראל צי רובוטים אוטונומיים של חברת BALYO האירופית.

מדובר ב-5 סוגים רובוטים המצוידים בחיישנים מתקדמים ובמערכת ניווט חדשנית, מתאימים לעבודה בגבהים שונים (אחד מהם מסוגל לשנע משטחים עד לגובה של 17 מטרים), ומספקים למנהלים נתונים תפעוליים בזמן אמת. למעשה, אלה מלגזות אוטונומיות שעשויות לייעל את העבודה ברצפת הייצור ובמחסנים, וכן להגביר את בטיחות העובדים ואת התפוקה.

הכנסת הרובוטים לעבודה סדירה במפעל היא פרויקט שנמשך בין חצי שנה לשנה. התמחור מתחיל ב-120 אלף אירו לרובוט אחד ועד מיליון אירו לששה רובוטים (הכול בהתאם לסוג וכמות הציוד, ולהיקף העבודה הנדרש). המחירים הללו אינם כוללים התאמת תשתיות כמו WiFi, מעברים, התאמת רצפה וכדומה.

כיום נמצאת רובוטייז במו"מ מתקדם עם כ-20 מפעלים גדולים בארץ של רשתות מזון ומשקאות, ביגוד וטקסטיל, רכב, נייר, פלסטיק ואיקומרס. החברה גם עובדת בשיתוף עם המכון לייצור מתקדם של משרד הכלכלה, שמטרתו להפוך מפעלים מסורתיים ל"חכמים" ולהגדיל את הפריון שלהם.

לפי החברה, החזר ההשקעה של מפעלים (ROI) המיישמים את הפתרונות הרובוטיים הללו עומד על שנתיים בממוצע. לאחר מכן מדובר בחיסכון שנתי של 20%-40% בעלויות המפעל - מעלות עובדים (עלות ההעסקה של מלגזן עומדת על 20 אלף שקל בחודש לפחות), דרך ציוד לשינוע, וחיסכון בזמן וגידול בתפוקה.

נתוני מכון המחקר Markets & Markets מצביעים על כך ששוק המלגזות האוטונומיות הגלובלי צפוי לגלגל השנה 4.6 מיליארד דולר, ולהגיע תוך חמש שנים ל-8.8 מיליארד דולר - קצב גידול שנתי של 13.8%. הסיבות לגידול נובעות, בין היתר, מהצורך בייעול פעילות המחסנים הלוגיסטיים, החזר-על-השקעה מהיר יחסית של פתרונות רובוטיים וניצול טוב יותר של חלל.

גלית חתן

התחליף החדש של טבעול

טבעול מקבוצת אסם-נסטלה חתמה על הסכם שיתוף-פעולה עם חברת הפודטק More Foods ותשווק תחליפי בשר עשירי סיבים וחלבונים במינימום מרכיבים. הפיתוח יחל ברבעון הראשון של 2024, בהשקעה של כ-300 אלף שקל.

תחליף הבשר מופק ממספר מצומצם של חומרי גלם טבעיים, המשמרים את הטעם והמראה של הבשר, תוך שמירה על הערך התזונתי, על ידי שימוש בזרעי דלעת וחמנייה. במסגרת שיתוף-הפעולה החברות עתידות לייצר פורטפוליו מוצרים משותף. כיום נמכרים מוצרי More Foods ברשתות כמו מקסיקנה ולנדוור, וטבעול הוא מותג המזון המסחרי הראשון שמתעתד לייצר אותם למכירה בסופרמרקטים.

שיתוף הפעולה בין מור פודס וטבעול / צילום: נועם פריסמן
 שיתוף הפעולה בין מור פודס וטבעול / צילום: נועם פריסמן

"מדי שנה אלפי אנשים מפחיתים את צריכת הבשר שלהם", אומרת בשמת שדה, מנהלת פעילות טבעול בישראל. "כ-13% מהאוכלוסייה בישראל מגדירים את עצמם צמחונים או טבעונים, ועוד כ-45% מצהירים כי הם מפחיתים את צריכת הבשר שלהם. לצד המוצרים שאנו מפתחים בארץ, טבעול חוברת לחברות פודטק מתקדמות המציעות פתרונות חדשניים".

"טבעול היא מהחלוצות העולמיות בתחום המוצרים מן הצומח", אומר לאונרדו מרקוביץ, מייסד More Foods. "המוצר הייחודי שלנו, עם הנגישות לשווקים של נסטלה, עשויים להוכיח עצמם כשילוב מנצח. אין ספק שמדובר בדריסת רגל משמעותית עבורנו".

שירה ספיר

הביקור האמירתי בוולפסון

עוד הישג להסכמי אברהם? משלחת רפואית בכירה מאיחוד האמירויות ביקרה החודש במרכז הרפואי וולפסון, במטרה לדון בשותפות מחקר עם בית החולים. במהלך הביקור הם פגשו במנכ"לית ענת אנגל, ראש רשות המחקר והחדשנות אורנית כהן ומנהלי מחלקות רבים שהציגו מחקרים חדשניים.

תוכנית הצמיחה הרב-שנתית של האמירויות כוללת הקצאה להשקעה גבוהה מאוד בבריאות. האמירויות כבר יצרו שיתופי-פעולה עם בתי חולים מובילים בעולם להקמת סניפים שלהם באמירויות, מה שהוביל לענף מכניס של תיירות רפואית. כעת באיחוד מעוניינים להוסיף גם חדשנות, וכאן נכנסת לתמונה ישראל.

תחום תאי הגזע, למשל, נחשב מבוקש מאוד בתיירות המרפא, הן משום שלפעמים מסיבות לוגיסטיות קשה להביא את הטיפול פיזית אל המטופל, והן בשל המגבלות שיש עליו במדינות רבות. ישראל היא חלוצה וחזקה בתחום זה, לכן כבר נחתמו כמה שיתופי-פעולה עם ישראלים.

המשלחת שהתארחה בוולפסון היא מטעם ADSCC, מרכז תאי הגזע של אבו דאבי. במסגרת הפגישה נבחנו שיתופי-פעולה במחקרים עתידיים פורצי דרך בתחום, אך גם בתחומים אחרים, כמו חקר הגנום ורפואה מותאמת אישית לילדים, טיפול בסוכרת והשמנה וסיבוכיה, בינה מלאכותית ופיתוח כלים לחיזוי מחלות וטיפול בהן.

לדברי ד"ר אנגל, "שיתוף-הפעולה עם בכירים במערכת הבריאות של איחוד האמירויות נועד לתת מענה לאתגרי הבריאות בישראל ובאמירויות, בעזרת מחקרים פורצי דרך בתחום חקר הגנום, טיפול בסוכרת וסיבוכיה והבינה המלאכותית בחיזוי מחלות באבחון ובפיתוח כלים לקבלת החלטות".

גלי וינרב

חדשות טובות

חברת ההייטק אינקרדיבילד, בהובלת תמי מזאל שחר, מוציאה ספר ילדים שלישי שמופץ חינם, במטרה לעודד ילדות וילדים לחשוב באופן שונה על עתידם, ולהנגיש להם את המקצועות הטכנולוגיים.

הספר הראשון בסדרה, "כדור הבדולח של סופי", שבו היא לומדת שביכולתה לקבוע את העתיד של עצמה, תורגם לאנגלית, ערבית, ספרדית ואינדונזית, כולל שיתופי-פעולה עם שגרירויות, מוסדות לימוד ואקדמיה, חברות וארגונים עסקיים. הספר השני הוא "סופי היזמית", והספר הנוכחי הוא "סופי ומעבדת החלומות".