הריסה ובנייה בת"א: "לאורך 12 שנות קידום הפרויקט נפגשנו עם 15 יזמים שונים"

פרויקט ההתחדשות של קומפלקס המבנים ברובע 4 החל באספת הדיירים שנערכה ב-2011 • סיום העבודות צפוי להיות ב-2025 • היזם יקבל 31 דירות, ומה יקבלו בעלי הדירות?

התחדשות עירונית ברחוב שור 9־11 וברחוב אפשטיין 15 / הדמיה: אדם שוסטר
התחדשות עירונית ברחוב שור 9־11 וברחוב אפשטיין 15 / הדמיה: אדם שוסטר

סיפור הפרויקט:

קומפלקס המבנים ברחוב שור 9־11 וברחוב אפשטיין 15, בין הרחובות אבן גבירול לפנקס, הוא מתחם קלאסי להתחדשות עירונית ברובע 4 - "לב ההתחדשות העירונית" של תל אביב. במאי 2011 נערכה אספת הדיירים הראשונה של הפרויקט, שם הוחלט לבחור במסלול הריסה ובנייה (תמ"א 2/38), ובמאי האחרון, בדיוק 12 שנים לאחר מכן, נערך טקס ההריסה של הפרויקט ותחילת העבודות להקמת הבניין החדש.

השבוע בנדל"ן: מספר העסקאות באפריל צפוי להיות נמוך מאוד
המלון שהשתלט על חוף פרטי בכנרת וחטף מבית המשפט  

אבישי גבע, מי שלמעשה הקים את נציגות הדיירים בתחילת הדרך ומשמש בתפקיד עד היום, מספר כי "בשנים הראשונות התהליך התקדם בעצלתיים. מדובר בבניין משנות ה־50 שחייב לעבור התחדשות, וכיום כ־60% מבעלי הדירות בו, כולל אותי, אינם מתגוררים בו.

"במרץ 2017 המלצנו על יזם לקידום הפרויקט, והחלה מעורבות רבה יותר של הדיירים - עד כדי מבוי סתום. באוקטובר 2018 החלטנו להעסיק פרויקטור חיצוני, 'מארגן', ד"ר חיליק סופר. אני עצמי דיברתי איתו והייתי סקפטי בהתחלה. היום אני יכול להגיד שבלעדיו הפרויקט לא היה יוצא לדרך. הוא פתר המון בעיות, כולל שיח עם דייר סרבן שגר בכלל בקנדה. גם היזם שבחרנו, חברת אדם שוסטר נדל"ן, הלך לקראתנו לא מעט וגילה פתיחות. למעשה, במשך 12 השנים שאנחנו מקדמים את הפרויקט, נפגשנו עם 15 יזמים שונים עד שבחרנו באדם שוסטר. זה מראה כמה מדובר באזור אטרקטיבי להתחדשות עירונית".

גבע מספר גם על האתגר בעת הנוכחית, במציאות כלכלית לא פשוטה עם ריבית מטפסת: "אני הייתי בין אלו שבחרו באפשרות לשדרג את הדירה: במקום לעלות מקומת קרקע לקומה ראשונה, עליתי לקומה שישית, ולדירה גדולה יותר, בשטח 100 מ"ר. זה דרש ממני תוספת של מיליון שקל, שמימנתי בין היתר באמצעות משכנתה של 750 אלף שקל, ובתנאי הריבית הנוכחית מדובר בנטל כלכלי לא פשוט. למזלי, קיבלתי ייעוץ טוב שבזכותו רק חלק קטן מהמשכנתה שנטלתי הוא במסלול ריבית הפריים, כך שההשפעה יחסית מינימלית".

התחדשות עירונית ברחוב שור 9־11 וברחוב אפשטיין 15 / הדמיה: אדם שוסטר, צילום: שיא דיפנס
 התחדשות עירונית ברחוב שור 9־11 וברחוב אפשטיין 15 / הדמיה: אדם שוסטר, צילום: שיא דיפנס

התמורה ליזם:

31 דירות. מחירי שיווק בפרויקט: דירת 2 חדרים מ־3.3 מיליון שקל. פנטהאוזים, ארבעה חדרים, מ־9.2 מיליון שקל.

התמורה לבעלים:

דירות הגדולות ב־30% מהדירות הקודמות, עלייה של קומה אחת כלפי מעלה, מרפסת שמש 12 מ"ר, מחסן תת קרקעי וחניה תת קרקעית.

לו"ז:

הבניינים נהרסו במאי 2023, סיום העבודות - סוף 2025.

סוג הפרויקט: תמ"א 38/2

כתובת: רחוב פרופסור שור 9־11 ואפשטיין 15, תל אביב

המצב הקיים: בניין בן 4 קומות שנהרס עם 29 דירות.

היזם: אדם שוסטר נדל"ן

החברה המבצעת: עץ השקד נדל"ן

אדריכלות: רבין אדריכלים

עו"ד הדיירים: עו"ד קרן בלחרסקי

עו"ד היזם: משרד שטיינמץ, הרינג, גורמן ושות'