תחנות כוח | ניתוח

מכירת תחנת הכוח באשכול לא הושלמה, וכבר החל ויכוח בכמה תוזיל את החשמל

קבוצת דליה אנרגיה ותעבורה הגישה הצעת מחיר גבוהה ומפתיעה במיוחד במסגרת המרכז למכירת תחנת הכוח אשכול • אלא שגורמים בשוק סבורים שהסכום המוצע - כ־10 מיליארד שקל - הוא מחיר מופרז, ותוהים אם הזוכה המסתמנת בכלל תוכל לגייסו

תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: חברת החשמל
תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: חברת החשמל

תעריף החשמל צפוי לרדת בינואר הקרוב ב־3% לפחות - כך מעריכים גורמים רשמיים בממשלה. הסיבה לבשורה החיובית, שבאה בניגוד להערכות קודמות לפיהן החשמל לא יוזל, היא הצעת המחיר הגבוהה במיוחד שהגישה קבוצת דליה אנרגיה ותעבורה במכרז למכירת תחנת הכוח אשכול באשדוד.

מירי רגב התנגדה להקמת תחנת כוח בשרון, והנימוקים מעלים סימני שאלה
כדי לפתור את משבר האנרגיה בישראל נדרש יותר משתי תחנות כוח חדשות | ניתוח

ההצעה, שמוערכת ב־9־10 מיליארד שקל, הצליחה להפתיע גם את ותיקי ענף האנרגיה וצפויה להזרים סכום נכבד לטובת הורדת התעריף לצרכן. ההצעה של דליה אנרגיה גבוהה בכ־2־3 מיליארדי שקלים מהאומדנים שהיו בשלבים המוקדמים יותר של המכרז, ועולה, לפי הדיווחים, גם על הצעתה המתחרה של קבוצת OPC אשר בשליטת עידן עופר.

אלא שמאז שפורסמו הדיווחים על גובה ההצעות במכרז אשכול, שיחת היום בשוק ההון עוסקת בשאלה האם הזוכה המסתמנת תצליח לגייס את ההון הגבוה שיידרש להשלמת העסקה. לפי הערכות של גורמים בתחום, היקף המימון הנדרש יכול להגיע לכ‏־8 מיליארד שקל. יש בשווקים כאלה הסבורים ש־9־10 מיליארדי שקלים עבור תחנת אשכול הם מחיר מופרז.

בתוך כך, המניה של חברת משק אנרגיה, המחזיקה בשליטה על דליה אנרגיה, נפלה ביום חמישי האחרון בעקבות הפרסומים והתייצבה לאחר מכן, בעוד שדווקא קבוצת OPC, שנראה כי תפסיד במכרז, נהנתה מעליית מניות. אחד ההסברים האפשריים לנפילה הוא שמחזיקי המניות בחברות חוששים מלחצי הגיוסים המגיעים בעקבות זכייה במכרז, בפרט כשמדובר בעלות כה גבוהה. כדי לממן את העסקה תידרש הזוכה לצאת למסע גיוסים אגרסיבי, ייתכן שבמחירים נמוכים ממחיר השוק, באופן שעלול להטריד את מחזיקי המניות הקיימים.

 

התעריף יוזל, אבל מה בנוגע לעלויות הייצור?

אם המכרז אכן יושלם כהצלחה והמימון הנדרש יימצא, הוזלת החשמל ב־3% היא הערכה שמרנית למדי. ההטבה לציבור יכולה להגיע גם למימדים משמעותיים יותר של 4%־5%, ואף למעלה מכך.

תעריף החשמל נקבע במסגרת עיקרון המשק הסגור, כלומר, כל עלייה או ירידה בתשומות ייצור האנרגיה מגולגלת אל החשבון של הצרכן. לפי הנוסחה, כל תנודה של 300 מיליון שקל בתשומות מיתרגמת לשינוי של אחוז אחד בתעריף. ההערכות הקודמות במדינה היו שמכירת אשכול בסכום שנע בין 6 ל־7 מיליארד שקל, הייתה מספיקה רק כדי למנוע התייקרות נוספת של תעריף החשמל ולהותיר אותו על רמתו הנוכחית. אם לבסוף המדינה תקבל 3 מיליארד שקל יותר מכפי שציפתה - הסכום שקול תיאורטית להוזלה דרמטית של התעריף ב־10%.

אולם, אל מול הרווח הגדול של המדינה מאשכול, מצטברות עלויות בסל תשומות ייצור החשמל שמקזזות את הרווחים. למשל, רק האירוע של שינוע הפחם במשאיות מחדרה לתחנת רוטנברג באשקלון, בעקבות קריסת רציף הפחם במקום, עולה כ־300 מיליון שקל, ששוחק אחוז שלם מהוזלת החשמל הצפויה. זאת, בנוסף להפעלת יחידות הכוח הפחמיות של חברת החשמל, לתגבור המערכת במזג האוויר הקיצי וכדי להימנע מהפסקות חשמל ארציות כפי שקרה לפני שבוע וחצי.

בנוסף, ההערכה השמרנית להוזלה של "3% לפחות", משקללת בתוכה כנראה גם תרחישים שבהם בנק ישראל ימשיך להעלות את הריבית, שסביבת האינפלציה תישאר גבוהה יחסית ושהשקל לא יתחזק באופן ניכר. אם ההערכות הפסימיות יתבדו, שיעור ההוזלה יגדל.

עליות הריבית הקודמות כבר יצרו "בור" בסדר גודל של חצי מיליארד שקל בתעריף, בין השאר בשל המינוף הגבוה בענף החשמל. זאת, בנוסף לעלות עודפת של כ־100 מיליון שקל כתוצאה מהאינפלציה. מעבר לכל ההתייקרויות הללו, נתח ניכר מכספי הפרטת אשכול יילך אל חברת החשמל ולא לטובת הוזלת התעריף. סכום בגובה של כ־2.5 מיליארד שקל ייכנס אל קופת חברת החשמל, בעבור שווי הנכסים, פחת ושומת הקרקע שתיקבע. כלומר, רק יתרת ההכנסה מהמכירה, אחרי ההכנסות לחברת החשמל, תופנה להוזלת התעריף.

הפוליטיקאים עשויים ללחוץ להקדים הוזלה

העברת החזקה על תחנת הכוח מידי חברת החשמל לרוכש הפרטי שיזכה במכרז, מתוכננת ל־3 בדצמבר. במקביל, בחודשים האחרונים של 2023 תקיים רשות החשמל את השימוע השנתי לקביעת התעריף לשנה הבאה, שישקלל בתוכו את ההכנסות החריגות ממכירת התחנה.

לא מן הנמנע שבדרג הפוליטי לא יחכו לקביעת התעריף השנתי החדש לשנת 2024, וילחצו על הרגולטורים להקדים את ההוזלה. כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הבטיחו מספר פעמים השנה להוריד את מחיר החשמל. אלא שניסיונות אפשריים להשתמש בהכנסות להורדת התעריף עוד לפני שהכסף יעבור לידי המדינה יהיו לא אחראיים, בפרט אחרי השינויים התכופים בתעריף לאחרונה, שאמור להתעדכן רק פעם בשנה.

באופן חריג, תעריף החשמל התעדכן כבר שלוש פעמים מתחילת השנה. אחרי ההתייקרות של 8.2% בינואר, המחיר ירד ב־1.5% בשל החלטת הממשלה להמשיך את הפטור שניתן לחברת החשמל מתשלום מס בלו על פחם, ולאחר מכן קוזזו 2.4% נוספים מהתעריך בשל צניחה במחיר הפחם.

בתוך כך, ועדת הכספים התכנסה לישיבה מיוחדת שעסקה במוכנות רשת החשמל לאירועי קיצון ומניעת הפסקות חשמל יזומות. במהלך הדיון, איתי גוטגליק מרשות החשמל השיב לשאלת יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני בנוגע להוזלת מחירי החשמל: "אנחנו יודעים שמה ששייך לצרכנים שייך לצרכנים, אנחנו נוזיל את התעריף, נעשה את השכלול והכסף יתגלגל לצרכנים. שתהיה סגירה פיננסית של תחנת אשכול, סדר גודל של חצי שנה הכסף יגיע, מה שמגיע לצרכנים יגיע אליהם".

תחנת הכוח הרביעית שנמכרת לאחרונה

תחנת הכוח אשכול היא הרביעית שצפויה להימכר בתקופה האחרונה, לאחר שתחנות רמת חובב וחגית מזרח נמכרו לשיכון ובינוי ואדלטק תמורת כ־4.25 מיליארד שקל ו־1.6 מיליארד שקל בהתאמה, וכן אלון תבור שנמכרה תמורת כ־1.9 מיליארד שקל לקבוצת MRC.

באתר אשכול נמכרות יחידות ייצור בעלות יעילות אנרגטית גבוהה. נוסף על כך, האתר הפך למשמעותי במיוחד עבור השוק הפרטי, בין השאר לאור ההתחייבות להקמת תחנת כוח חדשה, היעילה בשיעור של כ־15% מתחנות כוח הקיימות במשק, עם הספק של 850 מגה ובתעריף זמינות אטרקטיבי מובטח למשך 20 שנה ("אשכול 2"). באתר אשכול יש גם קרקע פרטית של כ־440 דונם, שבאמצעותה ניתן לדאוג לפיתוח משמעותי למשק החשמל, וכן מתקני אגירה בהתאם למדיניות הממשלה ומנהל התכנון.