סמנכ"ל The Kitchen של שטראוס: "יש לנו כדור ארץ אחד, וכאן נכנסת לתמונה תעשיית הפודטק"

אמיר זיידמן, סמנכ"ל פיתוח עסקי של חממת הפודטק The Kitchen מקבוצת שטראוס, סיפר בוועידת ההשקעות 2023 של גלובס על מה שחדש בתחום, מדוע פודטק רלוונטי עבור משקיעים, וכיצד הוא קשור לבינה מלאכותית

אמיר זיידמן, סמנכ''ל פיתוח עסקי של חממת הפודטק The Kitchen, בוועידת ההשקעות 2023 של גלובס / צילום: שלומי יוסף
אמיר זיידמן, סמנכ''ל פיתוח עסקי של חממת הפודטק The Kitchen, בוועידת ההשקעות 2023 של גלובס / צילום: שלומי יוסף

הבוקר (ד') התקיימה ועידת ההשקעות 2023 של גלובס בזאפה מידטאון בתל אביב, בה התארח אמיר זיידמן, סמנכ"ל פיתוח עסקי של חממת הפודטק The Kitchen מקבוצת שטראוס, שבקרוב תעמיק את המחויבות של שטראוס לתמיכה בעולם הפודטק בכדי להביא עוד פתרונות פורצי דרך לעולם. במהלך הוועידה סיפר זיידמן על מה שחדש בתחום, מדוע פודטק רלוונטי עבור משקיעים, וכיצד הוא קשור לבינה מלאכותית. 

דודו זבידה: "הבעיה זה לא מי שקנה קרקע לדירה בשדה דב, אלא בלוד ובנתניה" | ועידת ההשקעות 2023
מנהל ההשקעות של הפניקס: "החברות במרוץ להוכיח לשווקים שהן בצד המנצח של מהפכת ה-Generative Ai"
האם מתפתחת בועה ב-AI? בכירי שוק ההון חלוקים

תעשיית המזון והחלקאות היא תעשייה גדולה שנוגעת בחיים של כולנו. כיום היא מייצרת אתגרים רבים הנוגעים לתעשייה ולאנושות, אליהם התייחס בדבריו זיידמן. לדבריו, "בין 50%-30% מהמזון שמיוצר ומגודל בעולם הולך בסוף לאשפה. מלבד בזבוז מזון יש גם את פליטת גזי החממה שיוצאים אל אוויר העולם בעקבות גידול של חיות משק". כפי שזיידמן מתאר, תעשיית בעלי החיים פולטת יותר גזי חממה מתעשיית התחבורה העולמית. "פרות, לדוגמה, הן חיית המשק הכי בעייתית בעניין הזה: אם פרות היו מדינה, הן היו המדינה השנייה בסדר גודל פליטות גזי החממה".

בעיה נוספת שהעלה זיידמן היא מחסור במים מתוקים. "העולם חווה שינויי אקלים. אזורים שפעם לא סבלו מבעיה של בצורת, סובלים היום ממחסור. מים מתוקים תמיד היו נושא שהאנושות יצאה למלחמות ולסכסוכים למענו, וזה נהיה משמעותי יותר ויותר כאשר המזון שאנחנו מגדלים צורך הרבה מאוד מים מתוקים".

לצד בעיית המים, השינויים שחלו בצריכת הקלוריות הגדילו בהתאם גם את הצריכה בתעשיית המזון, דבר שיוצר מחסור גם במשאב המזון. "ממחקר של ה'וושינגטון פוסט' עולה כי אם נמשיך באותו האופן בייצור המזון, נצטרך עוד 70% מכדור הארץ כדי להמשיך לתמוך בצרכים שלנו ולהאכיל את התעשייה על הכדור. יש לנו רק כדור ארץ אחד, וכאן נכנסת לתמונה תעשיית הפודטק", אמר זיידמן.

תחום הפודטק הוא תחום של חדשנות שמקודם על-ידי מיזמים וסטארט-אפים ששואפים לפתח פתרונות לאתגרי תעשיית המזון, ששואפים להפוך את המזון שלנו לבריא, נגיש יותר וכמובן מקיים יותר. התחום החל להתפתח לפני כעשור ותפס תאוצה מאוד משמעותית בשנים האחרונות.

חממת הפודטק The Kitchen מקבוצת שטראוס היא גוף שקיים משנת 2014, מאז שקבוצת שטראוס החליטה שהיא תומכת בתחום ובמיזמים בתחום הפודטק. מדובר בגוף השקעות וחממה טכנולוגית, שמשקיע כסף במיזמים בשלבים המוקדמים שלהם ונותן להם מעטפת תמיכה בצורה של חממה טכנולוגית, ונחשב לאחד מגופי ההשקעות בפודטק המובילים בעולם.

"חממה"- מה הכוונה?

"מדברים למעשה על עבודה בשכבות. אם אנחנו מחליטים להשקיע במיזם מסוים, אנו מתגייסים כולנו, כל צוות חממת The Kitchen, בשביל לתת לו תמיכה ולעזור לו בתחומים הקשורים למש"א, פיתוח עסקי, טכנולוגיה". הסביר זיידמן בכנס. "קבוצת שטראוס מעמידה לטובת המיזמים בחממה את כל היכולות, הידע והתשתיות שיש ביכולתה בשביל לעזור להם ולקצר להם טווחים, ולפעמים סטארט-אפ שמפתח מוצר נתקל בבעיה, ואז אנחנו מסייעים לקצר את התהליך".

בין החברות שנהנות מהחממה של The Kitchen ומביאות מוצרים לשוק, ניתן לראות חברות שמייצרות מוצרי בשר אמיתי מתרביות תאים, תחליפי בשר משורשי פטריות, חברה שמייצרת תחליף ביצה צמחי שנמכר כבר בארה"ב דרך מסעדות ומצליח יפה מאוד. נוסף על כך, גם חברה שמייצרת תחליף לדגים ופירות ים ואף תחליף לסוכר שייוצר מחלבון ללא פחמימה.

הקשר המפתיע בין AI, תעשיית המזון וחלב אם

בינה מלאכותית נמצאת בשימוש בתעשיית המזון והסטארט-אפים של מזון לא מעט זמן. כפי שזיידמן מעיד, הם מלווים חברות שמשתמשות בכלי AI בשביל לפתח את המוצרים. "דוגמה לכך היא חברה שרוצה להביא את התועלות שנמצאות בחלב אם עבור המבוגרים שכבר לא צורכים אותו. מתבצע שימוש בכלים מאוד מתוחכמים של AI בכדי לעשות אנליזה ולנתח מה הרכיבים בחלב שנותנים את התועלות שיש בו. אחר-כך מחפשים חומרים בעולם שמייצרים את אותם הדברים, הולכים ומרכיבים תוצר מהרכיבים האלה".

בקרוב, קבוצת שטראוס תצא לדרך עם החממה החדשה"של The Kitchen, שתעמיק את המחויבות של שטראוס לתמיכה בעולם הפודטק כדי להביא עוד פתרונות פורצי דרך לעולם.

לדברי זיידמן, "החממה החדשה כוללת גם תשתית מעבדתית מדעית מסיבית, שתשפר את התמיכה שאנו נותנים לחברות בפרוטפוליו ותאפשר להן לפתח משלב הרעיון עד שלב הפיילוט אצלנו בחממה. שותפים איתנו במרכז חדשנות חברות מזון וטכנולוגיות מזון מרחבי העולם. יש לנו הסכם חדש עם רשות החדשנות, שמאפשר לנו להשתמש בכספי תמיכה של חממה טכנולוגית במשך 5 שנים נוספות.

"שטראוס למעשה מובילה גיוס של קרן של 70 מיליון דולר, שהיא זו שתחזיק את החממה. החברות שנשקיע בהן בחממה החדשה - תהיה להן נגישות לעוד כסף להשקעות המשך כדי להבטיח את יכולתם להגיע לשוק עם המוצרים שלהם. ב-8.11.2023 יתקיים הכנס הגדול בישראל ובין הגדולים בעולם בשם "פודטק IL".

*** גילוי מלא: הוועידה בשיתוף עם קבוצת הפניקס ובחסות קבוצת שטראוס