באוצר מתעקשים: "מס הקנייה על מכוניות חשמליות יעלה בינואר ל-35%"

גל מבצעים בשוק לאחר שנתיים צחיחות • הטנדרים החשמליים מסין שבדרך ושיבושי הייצור שהתחלפו בעודף היצע • השבוע בענף הרכב 

מלאי הרכב מזנקים, והמבצעים חוזרים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי צילום: יוסי כהן
מלאי הרכב מזנקים, והמבצעים חוזרים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי צילום: יוסי כהן

אחרי כמעט שנתיים של הפסקה, מבצעי המכירות הגדולים מתחילים לחזור בהדרגה לשוק הרכב הישראלי. מדובר במבצעים שמיועדים לציבור הרחב, להבדיל ממבצעים "סקטוריאליים", שמכוונים למועדוני לקוחות וכו' ושמרו על המשכיות.

חברת המוניות אובר מפסיקה את פעילותה בישראל 
מה באמת עומד מאחורי התקלה המסתורית שמונעת את פתיחת הקו האדום? 
מנוע הצמיחה הבא שמסתתר בדוחות של שתי יבואניות הרכב הגדולות 

הנחות על הדגמים המבוקשים עדיין מוגבלות ביחס לשנים עברו כאשר רובן נעות בממוצע סביב 5,000 שקלים, עם חריגים כלפי מעלה בדגמים נקודתיים ובגרסאות ספציפיות בעסקאות מזומן. אולם, המבצעים כוללים גם אפשרות למימון בריבית נמוכה מהפריים, שמגלמת הטבה של אלפי שקלים לנוטלי מימון.

הנחות של אלפי שקלים, גם בחשמליות

קבוצת לובינסקי החלה את הגל ביוני עם מבצע על רוב דגמי פיז'ו, סיטרואן ואופל, שיסתיים השבוע, כאשר ההנחות הבולטות ביותר, עד כעשרת אלפים שקל, הן בדגמי אופל. גם המותג MG של לובינסקי חורג מהממוצע עם הנחה של כמעט 19 אלף שקל על דגם הפלאג־אין MG EHS והנחה של כ־5,500 שקלים על גרסת הבסיס של הדגם החשמלי החדש MG4 עם טווח של 350 ק"מ.

יונדאי מצטרפת השבוע לטרנד עם מבצע מכירות לזמן מוגבל שיכלול הנחות של כ־2,000 עד 9,000 שקלים בהתאם לדגם בעסקאות ללא מימון. המבצע כולל לראשונה הנחה של כ־2,000 עד 8,000 שקלים על חלק מהגרסאות של הדגם החשמלי איוניק 5, שבשנה שעברה התאפיין ברשימות המתנה של חודשים ארוכים.

Hyundai Ioniq / צילום: יח''צ
 Hyundai Ioniq / צילום: יח''צ

גם טסלה הצטרפה למבצעים עם הטבת טעינת חינם של עשרת אלפים ק"מ בתחנות הטעינה שלה לרוכשי טסלה 3 פרפורמנס ולונג־ריינג' שיימסרו עד ה־30 ביוני.

ואילו טויוטה החלה להעניק הטבה של התקנת עמדת טעינה מקורית בבית הלקוח בשווי של כ־6500 שקל, לרוכשים את הגרסה המשודרגת של החשמלית החדשה BZ4X, שמגיעה עם מטען פנימי מהיר לשיפורי תוכנה.

שיבושי הייצור התחלפו בעודף היצע

בענף מעריכים כי המבצעים נובעים ממספר סיבות וביניהן הצטברות מלאי חריג אצל חלק מהיבואנים, זאת בשל הערכת חסר לגבי הירידה בביקוש לרכב חדש כתוצאה מהעלאת הריבית והגלישה של המשק למיתון. על פי נתוני רשות היסים מהחודשים אפריל ומאי, נרשם זינוק דו־ספרתי בייבוא כלי רכב לישראל וזאת למרות מגמת הירידה בביקוש החודשי.

סיבה נוספת היא חזרה ל"גמישות מחירים" של יצרני הרכב מול היבואנים לאחר כמעט שנתיים של היעדר גמישות והעלאות מחיר בשל שיבושי הייצור, שהסתיימו בינתיים והתחלפו בעודפי היצע. מגמה זו מקזזת באופן חלקי את היחלשות השקל מול מטבעות מתחילת השנה הייבוא ומאפשרת מבצעים נקודתיים. בענף מעריכים כי אם מגמת התחזקות השקל, שנרשמה החודש, תהיה עקבית, ניתן לצפות לגל משמעותי יותר של מבצעי הנחות.

הבינה המלאכותית יורדת לכבישים

חברת נתיבי ישראל מתכוונת להטמיע בכבישים המרכזיים בישראל יכולות ניהול, בקרה ומעקב מתקדמות על בסיס AI. הפרויקט, שאמור להימשך בהדרגה עד 2027, כבר מיושם בשטח בעקבות שני מכרזי תשתית לבחירת קבלניות וספקיות.

במכרז הראשון זכתה "אלקטרה תשתיות". המטרה המרכזית שלו היא להחליף כ־110 אלף גופי תאורה קיימים בגופי תאורה חכמים מבוססי LED עם תקשורת סלולרית. בנוסף לכך, יותקנו על עמודי התאורה מגוון חיישנים לניטור תנועה שיסופקו ע"י ModifyAI הישראלית. ביניהם חיישני ראדר מתקדמים (מיקרוגל), המאפשרים לבצע ספירות תנועה ברזולוציה גבוהה עד רמת הרכב הבודד - אם כי ללא זיהוי פרטיו הספציפיים וללא הפרת חוק הפרטיות. ע"פ הודעה שפורסמה החודש, עד סוף השנה יותקנו כ־300 חיישנים.

במכרז השני, בו זכתה החודש חברת אריאל וימאזור, תוטמע מערכת שו"ב שתאפשר להזרים נתונים בזמן אמת למרכז הלאומי לניהול תנועה. לאחר השלמת המערכת היא תהיה מהמתקדמות בעולם בכל הנוגע ל"דחיסות" והיתוך המידע, וכמו כן היכולת לכסות חלקים משמעותיים משטח המדינה.

פקקים באיילון / צילום: איל יצהר
 פקקים באיילון / צילום: איל יצהר

הטנדרים החשמליים של היצרניות הסיניות ינחתו באירופה

ה"סייברטראק" של טסלה עוד רחוק מהשוק, אבל בינתיים יצרני הרכב הסינים שכבשו את פלח כלי הרכב החשמליים "העממיים" בישראל והציבו דגל גם בשוק הפרמיום, נערכים כיום לשווק גם טנדרים חשמליים. בענף מעריכים כי הביקוש הראשוני לכלים כאלה יהיה בעיקר למטרות לוגיסטיקה בתוך מתקנים ואתרי תשתית "ירוקים".

על הפרק ניצבים כיום שלושה דגמים עיקריים, שצפויים להגיע החל מ־2024. הראשון הוא טנדר חדש של BYD, שאמור להיות מושק בסין השנה. יש לו קבינה כפולה עם מערך פיקוד דיגיטלי וכושר מעמס גבוה, והוא יוצע עם הנעה כפולה או רגילה.

הטנדר השני, שכבר משווק באירופה הוא ה־T90EV של מקסוס, חברת הבת של SAIC. הרכב משווק באירופה עם מנוע חשמלי בודד בהספק 201 כ"ס ועם סוללה של 86 קילוואט־שעה, שמאפשרת טווח של עד כ־350 ק"מ בתקן האירופאי.

הדגם השלישי הוא ה־T9 של JAC. הוא אמור לספק באירופה טווח של כ־350 ק"מ בין טעינות ולקבל תקינה אירופאית לסדרות קטנות ברבעון הראשון של 2024. המחירים ומועד הנחיתה בישראל עדיין לא נקבעו.

צילום: יח''צ
 צילום: יח''צ

בענף מעריכים: העלאת מס הקנייה על הרכב החשמלי לא תבוטל

יבואני הרכב מתחילים להיערך לייבוא גל מאסיבי של מלאים של כלי רכב חשמליים לקראת סוף השנה. הנחת העבודה בענף היא, שקלושים הסיכויים לביטול העלאת המס המתוכננת על רכב חשמלי ורכבי פלאג־אין בינואר 2024.

על פי המתווה מ־2019 אמור מס הקניה על רכב חשמלי לעלות מ־20% כיום ל־35% בשנה הבאה ובמקביל צפויה ירידה משמעותית בתקרה הכספית של הטבת המס. המשמעות של העלאת המס תהיה "תזוזה" של המחיר הממוצע של רכב חשמלי בישראל מכ־165 אלף שקל כיום לסביבות 175־180 אלף שקל מה שעשוי לפגוע משמעותית בביקוש.

במקביל צפוי גל גדול במיוחד של הקדמת ייבוא ושחרור מהמכס של דגמי פלאג־אין, שגם מס הקניה עליהם צפוי לעלות לפי המתווה הנוכחי ולמעשה הם צפויים לאבד כליל את הטבת המס. המשמעות תהיה התייקרות חדה מאד במחירים של דגמי פלאג־אין. ההפרשים עשויים להגיע לעשרות אלפי שקלים. בנוסף לפני סוף השנה צפוי גם גל השקה של מותגים חשמליים חדשים, בעיקר מסין, שינסו להקדים את עליית המס.

יוזכר כי בתחילת 2023 הופעל לחץ פוליטי על האוצר בניסיון לבטל ברגע האחרון את עליית המס לטובת עידוד המעבר לתחבורה נקיה. אולם השנה ככלל קיים קונצנזוס בין המשרדים שיש להעלות את המס. זאת בין השאר בשל הגירעון המסתמן בהכנסות המדינה.

מהאוצר נמסר בתגובה לפניית גלובס כי "עמדת משרד האוצר היא שמס הקניה יעלה בהתאם למתווה המתוכנן". מרשות המסים נמסר כי "על פי המתווה הקיים, מס הקניה על רכישת רכב חשמלי יעלה מ־20% ל־35% בינואר 2024. רשות המסים בוחנת את המתווה מעת לעת, בתיאום עם שאר הגורמים הרלוונטיים".