מה אפשר לעשות כדי להגן על תיק ההשקעות במציאות התנודתית?

באילו מניות להתמקד, איך להשקיע באג"ח והאם להיחשף למטבעות זרים? • מומחי ההשקעות ממליצים כיצד להתנהל בתקופה הסוערת

המלצות האנליסטים. איפה להשקיע וממה להתרחק? / צילום: Shutterstock
המלצות האנליסטים. איפה להשקיע וממה להתרחק? / צילום: Shutterstock

​התנודות הגדולות ביחס השקל אל מול הדולר, שאפיינו את יום רביעי סביב ההצבעה בכנסת על הוועדה למינוי שופטים, היוו תקציר מדויק של מה שמתרחש בשוק המט"ח בחצי השנה האחרונה. שוק ההון, והמט"ח בפרט, מגיב באופן מיידי לכל התפתחות סביב השינויים האפשריים במערכת המשפט, ונגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, כבר ציין כי שינויים אלו אחראים לעלייה של 1% באינפלציה.

מסלול הפנסיה שהניב תשואה של 30% מתחילת השנה והמספרים מאחורי הפערים החריגים בקרנות ההשתלמות 
בגיל 37, הבן של ג'ורג' סורוס ירש אימפריה ששווה מיליארדים והפתיע את העולם 
הכלכלה הישראלית במדרון, ואלו שלושת הצעדים שצריך כדי לספק לה ודאות 

כשהשוק כה תנודתי, נשאלת השאלה מה יכול המשקיע הממוצע או החוסך הישראלי לעשות כדי להגן על התיק שלו. "רמת הסיכון או חוסר הוודאות עלתה ללא ספק מדרגה מאז הנושא של השינויים בחקיקה המשפטית", מסביר גיל דותן, מנהל מחלקת השקעות פרימיום באייביאיי ‏ניהול תיקים. "ברגע שחוסר הוודאות גדל מה שצריך לעשות זה לצמצם חשיפה לאותו מקור, כלומר להגדיל חשיפה לחו"ל על חשבון ישראל בחלק המנייתי של התיק. הלכה למעשה זה אומר 60% חשיפה למניות בחו"ל ו־40% למניות בישראל".

באשר למניות בישראל, הוא מציין כי הן צריכות להתמקד בחברות מהשורה הראשונה, חברות חזקות שההשפעה של הרפורמה ועליית הריבית תפגע בהן בצורה מינורית. "מניות דוגמת אלה של הבנקים שנהנים מעליית ריבית וראינו את הדוחות שלהם ואת התשואה להון הגבוהה שצפויה ללוות אותם גם בהמשך.

"מנגד, אין הרבה חברות טכנולוגיה שנסחרות בבורסה הישראלית, ולכן אם רוצים להיות חשופים לסקטור צריך לעשות זאת בעיקר דרך חברות בארה"ב. בנוסף, יש ליצור פיזור סקטוריאלי באפיקים כמו בריאות ונדל"ן - בעיקר נדל"ן מניב ולא יזום כי הריבית הגבוהה פוגעת בתחום הזה יותר".

המלצות המומחים כשהשווקים סוערים

1 להגדיל חשיפה לאג"ח תוך שילוב בין אג"ח צמודות למדד לכאלה שלא

2חשיפה למט"ח - להתמקד בדולר, ורק למי שיש יתרה גדולה שאינה זקוק לה בטווח המיידי

3 להגדיל חשיפה לחו"ל, כל עוד השווקים בישראל מושפעים מגורמים ייחודיים

"להיזהר מחשיפה מטבעית גדולה מדי"

דותן מוסיף כי בחלק של אגרות החוב, בניגוד לתחילת 2022, כשללקוח סולידי לא הייתה אלטרנטיבה טובה מלבד שוק ההון, היום זו קיימת ביתר שאת בהשקעה באג"ח. "היום לא צריכים ללכת להרפתקאות כדי לייצר תשואה מהשקעה. אגרות חוב קונצרניות של חברות יציבות כמו בנקים, חברות ביטוח וחברות נדל"ן מניב נותנות תשואה יפה. כדאי ליצור פיזור בין אג"ח שלא צמודות למדד לאלה שצמודות כי אנחנו בתקופה של תנודות באינפלציה".

לדברי ליאור גרינהויז, מנכ"ל מור ניהול תיקים, עוד לפני שבוחרים היכן להשקיע, כדאי לכולנו להבין שבתקופה הנוכחית איננו יכולים להרשות לעצמנו לא להבין בניהול הכסף שלנו. "אנחנו יכולים להשקיע שעות בהחלטות קטנות למצוא את החופשה האטרקטיבית או את הסופר הכי זול, אבל אנו דוחקים הצידה החלטות שבאמת ישפיעו על העתיד הפיננסי שלנו כמו איך לנהל את הפנסיה או איך לחסוך לילדים".

באשר לשאלה האם לאור התחזקות הדולר יש להגדיל את החשיפה אליו, גרינהויז, כמו אנשי השקעות נוספים עמם שוחחנו, חושב שעבור הישראלי הממוצע מדובר בצעד שעשוי להיות מסוכן. "מי שחי בישראל וכל הצרכים שלו נעשים בשקלים, צריך להיזהר מחשיפה מטבעית גדולה מדי. אם יש לך מספיק יתירות בהחלט יש אפשרויות השקעה מעניינות בחו"ל ואנחנו מנהלים תיקי ניירות ערך זרים עבור הלקוחות שלנו.

"יחד עם זאת, צריך להבין שבכל הנוגע לכסף הנזיל שלנו, הוספת סיכון מט"ח היא לא פעולה סולידית. אם נבחן את שער הדולר בשני העשורים האחרונים, ניתן לראות ירידה דו ספרתית, אולם בדרך התנודות היו מאוד חריפות ועבור מי שזקוק לכסף זה דרמטי. חשיפת מט"ח נמצאת בכל הפנסיות שלנו וצריך לרכז אותה באפיקים שיכולים להכיל אותה".

"האירו התחזק, אבל באירופה יש בעיות"

למי שרוצה יותר חשיפה דולרית מה הפתרונות המוצעים?
גרינהויז: "העולם היום מגוון מאוד, החל ממוצרים סולידיים כמו קרנות כספיות דולריות, דרך פיקדונות בבנקים שמציעים ריבית אטרקטיבית, ועד תיקי חו"ל שמנוהלים בישראל או במדינות כמו שוויץ.

"ההזדמנות שנפתחה בנכסים הסולידיים היא כמובן לא רק בישראל. הריבית עלתה בכל העולם וכיום לא צריך ללכת למכשירים מסוכנים או לא סחירים כדי לקבל תשואה גבוהה".

האם כדאי גם להיחשף למטבעות נוספים?
דותן: "ברגע שאתה משקיע בישראל, אנחנו לא רואים סיבה להיחשף יתר על המידה למטבעות נוספים חוץ מהדולר. למרות שהאירו התחזק מול השקל מתחילת השנה האחרונה אנחנו מכירים את הבעיות המבניות הקיימות באירופה, ראשית כל את העובדה שיש עדיין מלחמה בין רוסיה לאוקראינה. כך שאין אינסנטיב להשקיע באירו".