עמית בכר | ניתוח

הפרקליט שתבע את נוחי דנקנר ודוד אדרי: הדרך של עמית בכר לראשות הלשכה

עו"ד עמית בכר ניצח בהפרש גדול את אפי נוה בבחירות ללשכת עורכי הדין וייכנס לתפקיד בתקופה סוערת, כשהאיום להפוך את הלשכה לוולונטרית מרחף מעל כהונתו • כך נראתה הדרך של הפרקליט שנבחר בעבר לאחד הצעירים המבטיחים של גלובס, וזו הכוורת שלו

עו''ד עמית בכר וכוורתו: עו''ד תמי אולמן, עו''ד נדב ויסמן, עו''ד ליאור שפירא / צילומים: כפיר זוי, רמי זרנגר עיבוד: טלי בוגדנובסקי
עו''ד עמית בכר וכוורתו: עו''ד תמי אולמן, עו''ד נדב ויסמן, עו''ד ליאור שפירא / צילומים: כפיר זוי, רמי זרנגר עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בתום מערכת בחירות סוערת ויום עמוס תקלות, בחרו עורכי הדין בישראל את עמית בכר לעמוד בראש הלשכה. הבחירה בבכר מסמלת את ניצחון המחנה הדמוקרטי־ליברלי בקרב עורכי הדין, וגם את הרצון של רובם לשקם את האמון החבול במקצוע עריכת הדין ובלשכה, כאשר ברקע שורת שערוריות בעיקר בעניינם של היו"רים לשעבר אפי נוה ואבי חימי, ועיסוק בפוליטיקה פנימית.

הבחירות ללשכת עורכי הדין: עמית בכר גרף 73% מהקולות 
● הבחירות ללשכת עורכי הדין: לא רק הרפורמה המשפטית על הפרק

הבחירה בבכר, שמוביל קו תקיף נגד חוקי המהפכה המשפטית, הביאה את הקואליציה לקדם את הליך החקיקה להפיכת הלשכה לוולנטרית, עמו בכר יצטרך להתמודד.

גורם המקורב לבכר מספר "הוא תלמיד חרוץ ושקדן. המשימה העיקרית היא מינוי הנציגים לוועדה לבחירת שופטים, ולצלול לעניינים של הלשכה". משיחות עם גורמים שונים, עולה כי בשלב זה עוד לא ידוע איך בכוונתו לפעול בנוגע לענייניה הפנימיים של הלשכה, אך ברור לכל כי המאבק על הליכי החקיקה יהיה בלב העשייה, לפחות הראשונית.

הכניסה לזירה הציבורית

בכר נולד בשנת 1975 בפתח תקווה, וגר בה עד היום. אביו היה מהנדס שעבד בשיווק בתחום ההייטק, ואמו מורה. כסטודנט למשפטים היה פעיל בתנועת הסטודנטים, ובסוף השנה הרביעית היה נשיא מועצת הסטודנטים של אוניברסיטת תל־אביב. שם הכיר את אשתו - נועה גלזר־בכר, שותפה במשרד עוה"ד ש.הורוביץ יחד עמו, והם הורים לשלושה.

הוא בעל תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת תל אביב ותואר שני במנהל ציבורי מאוניברסיטת הרווארד. לאחר סיום ההתמחות עבד במשרד עורכי הדין צלרמאיר־פילוסוף. יו"ר ועדת החוקה דאז ח"כ אופיר פינס ממפלגת העבודה חיפש עו"ד שילווה אותו, ובכר מונה לעוזר הפרלמנטרי שלו.

בין השנים 2007 ועד 2019 הוא שימש כתובע בתיקים פליליים ומנהליים בשוק ההון וצווארון לבן. בין תיקיו הבולטים בפרקליטות: פרשת הרצת המניות של נוחי דנקנר, שנשלח ל־3 שנות מאסר; פרשת הונאת הנוסטרו בפסגות שהסתיימה בהסדר טיעון עם המנכ"ל לשעבר, רועי ורמוס, והרשעת דוד אדרי ושי בן־דוד; התיק נגד מנהל התיקים לשעבר מיכאל גביש, שהורשע כי מעל במיליוני שקלים בתיקי לקוחותיו, ובראשם דב לאוטמן המנוח; תיק מנהל ההשקעות שלום קופרמן, שהורשע במעילה בכספי משקיעים, ותרמית האג"ח בחברת מליסרון.

בכר נבחר ב־2013 לדירוג 40 עד 40 של גלובס, בעת שכיהן כפרקליט במחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה.

בשנת 2019 עזב את הפרקליטות לאחר תריסר שנים. הוא הצהיר אז שבכוונתו לפנות לקריירה ציבורית, ולהיאבק בהתקפות על עצמאות מערכת המשפט. הוא התמודד על ראשות מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין ונבחר.

עוד לפני שהמונח הרפורמה המשפטית נכנס לחיינו בכר התבטא על חשיבות בג"ץ וחשיבות עצמאות ביהמ"ש: בשנת 2020 אמר בראיון לגלובס "מבצר שנועד להגן על זכויות הפרט, זכויות מיעוטים, על יכולתו של היחיד לעמוד מול הרבים, של הפרט לעמוד מול השלטון". בשנת 2019 אף התייחס למאבק על דמותה ועצמאותה של מערכת המשפט בישראל.

בשנת 2019 הסביר בראיון לגלובס: "ההחלטה שלי לפרוש מהפרקליטות לא הייתה בגלל ששעמם לי, ולא בגלל שנמאס לי לייצג בתיקים. ההחלטה התקבלה, כי חשבתי שההתקפות על עצמאות מערכת המשפט, על שלטון החוק ועל היסודות הדמוקרטיים של המדינה עברו כל גבול, וצריך להתגייס באיזשהו אופן כדי לעצור אותן. התבשלתי עם זה הרבה זמן".

"החלטתי שצריך להיאבק גם מתוך הזירה הציבורית והפוליטית, וזה חייב אותי להתפטר. לא ידעתי לאן אני הולך. ידעתי שאנחנו בתקופה של משבר בשיח על הדמוקרטיה הישראלית, שאני רוצה לקחת בו חלק, ואני שלם עם מה שעשיתי. הרוח לקחה אותי ללשכת עורכי הדין, ולהתמודדות בבחירות על ראשות מחוז תל־אביב".

באותם ימים בכר ראה בלשכת עורכי הדין "גורם שיותר מחולל שחיתות מאשר נלחם בשחיתות". באחד הראיונות באותה התקופה אמר כי מרטין לותר קינג מעורר בו השראה. "לותר קינג כתב פעם על כך שהטוב לא ינצח מעצמו, ואם אנשים טובים לא ינקטו פעולות, אז הרע ינצח בהכרח. אימצתי את זה".

כאשר פרצה המחאה בראשית 2023, בכר היה מפעילי "מחאת הגלימות", תנועה ישנה שקמה לחיים, של עורכי דין בכירים נגד הרפורמה. במהלך המחאה, אבי חימי התפטר מתפקידו על רקע פרשה חדשה שעודנה נחקרת, ובכר זכה בבחירות במועצה הארצית לעמוד בראש הלשכה באופן זמני. פעילותו עלתה מדרגה במחאה, והוא התבטא בתקיפות בנאומים בהפגנות הענק בקפלן.

הכוורת של בכר

מספר שתיים ברשימה של בכר היא עו"ד תמי אולמן. השניים שימשו יחד כחברים במועצה הארצי של הלשכה בשנים האחרונות. את המירוץ התחילו כיריבים, אולם אולמן החליטה להצטרף לבכר כדי לא להפסיד קולות של המחנה הדמוקרטי ליברלי. אולמן שימשה עד עתה כיו"רית מחוז חיפה, היא סנגורית פלילית ותיקה ומוערכת. היא חברה לבכר והביאה לניצחון סוחף במחוז חיפה - 79% ממצביעי המחוז הצביעו לבכר.

עו"ד נדב ויסמן נחשב לאיש הקרוב ביותר לבכר. הם שותפים לאותם הערכים ואותו מאבק אידיאולוגי. הוא הולך עמו מאז התמודד לראשות מחוז תל אביב. ויסמן מוכר כתובע במשפט של החייל אלאור אזריה, וכאחד המובילים את המאבק נגד פסקת ההתגברות. הוא רץ ברשימה של בכר בשנת 2019 למחוז ת"א. בשנת 2018 יזם ויסמן מודעה נגד פסקת ההתגברות, אליה הצטרפו שותפים בכירים ממשרדי עורכי הדין. במודעה קראו עורכי הדין להגן על הדמוקרטיה הישראלית ועל עצמאות בית המשפט העליון.

עו"ד ליאור שפירא, המועמד לראשות מחוז תל אביב שצפוי להיבחר, אותו הריץ בכר במקומו, נחשב לאיש אמונו. בנוסף, אשתו נועה גלזר־בכר היא פעילה מאוד בקמפיין והשניים עובדים צמוד.

בכר צפוי לעבוד צמוד עם חברי סיעתו הסנגורית הציבורית לשעבר ענבל רובינשטיין, עו"ד יוסי ויצמן, עו"ד ברוריה לקנר ונוספים.