הסוחרים בוול סטריט מהמרים: אנחנו רק בתחילתו של שוק שורי

"ה־FOMO חוזר", טוען אסטרטג השקעות בכיר בניסיון להסביר את הראלי במדדי 500 S&P ונאסד"ק מתחילת השנה, שמלווה במסחר ער באופציות רכש ומכר • עשרה מתוך 11 סקטורים במדד S&P 500 עלו במהלך יוני

רצפת המסחר בוול סטריט / צילום: Reuters
רצפת המסחר בוול סטריט / צילום: Reuters

כולם רוצים נתח מהשוק השורי החדש. סוחרים נכנסים בכמויות לאופציות שוריות שיניבו רווח אם הראלי הנוכחי בשוק המניות האמריקאי יימשך. המסחר בתקופה האחרונה הושפע משורה של התפתחויות שקשורות לתחום האינטליגנציה המלאכותית (AI), לחברות קטנות הרגישות יותר למצב הכלכלי ולבנקים אזוריים שנקלעו לקשיים וחלקם קרסו.

בורסת ת"א מסכמת מחצית עגומה: אילו מניות בכל זאת בלטו לטובה 
בגלל יוקר המחיה: גל חריג של משיכות כספים מקרנות ההשתלמות 

אך הפעילות הערה רומזת שהתחזית העגומה שעמה החלו משקיעים רבים את השנה התרככה, מה שאפשר ראלי במדד S&P 500 שטיפס ב־13%. מדד נאסד"ק המשולב, עתיר מניות הטכנולוגיה, זינק עד כה השנה ב־29%, רמות שלא נראו במחצית שנה ראשונה מאז 1983.

הימורים שוריים על AI פורחים, ובכל יום בחודש יוני החליפו ידיים בממוצע יותר מ־1.3 מיליון חוזי רכש (CALL) על יצרניות השבבים אנבידיה, אינטל ו־AMD, ההיקף החודשי הגדול אי פעם. נפחי המסחר האלה מעידים על שוק חזק יותר אפילו מבנובמבר 2021, אז מדד נאסד"ק המשולב הגיע לשיא. על פי נתוני Cboe Global Markets, פעילות המסחר יותר מהוכפלה מתחילת השנה.

אופציות רכש מקנות את הזכות לקנות מניות במחיר מסוים עד תאריך מסוים. אופציות מכר (PUT) נותנות את הזכות למכור. ב־Cboe הבחינו גם בפעילות שיא הקשורה לאופציות במדד S&P 500, עם עלייה במסחר היומי שהעלתה את מחירי אופציות הרכש לרמות קיצוניות, המעידות על התלהבות.

"הפחד להישאר בחוץ [FOMO], חוזר", אמר סטפן סולקה, שותף מנהל ב־Belmont Capital Group, המפקחת על אסטרטגיות מבוססות אופציות.

בימים הקרובים, יתפרסמו נתוני מאקרו באשר לאמון הצרכנים והאינפלציה, והגורמים בשוק יוכלו לנתח את בריאות הכלכלה האמריקאית ולחזות את המגמה של השוק.

כמובן שחלק מהלהיטות בשוק הצטננה השבוע אחרי שהפדרל ריזרב חזר על המחויבות שלו להמשיך להעלות את הריבית, ודאגות החלו להצטבר סביב ענף הנדל"ן. מדד S&P 500 הגיב בירידה של 1.4%, שהביאה לקיצם של חמישה שבועות רצופים של עליות.

הדובים של תחילת השנה יוצאים מהמערה

הראלי שניכר בתחילת 2023 תפס סוחרים רבים לא מוכנים, ומי שהימרו נגד השוק נשרפו. רבים מהמשקיעים האלה אומרים שהכלכלה האמריקאית תפקדה הרבה יותר טוב ממה שציפו וכי שוק התעסוקה התגלה כהרבה פחות רגיש להעלאות ריבית. כעת, אפילו מי שבעבר נקטו עמדה זהירה אומרים שהם פשוט לא רוצים להחמיץ את ההזדמנות לרווחים גדולים בהמשך.

"אני סבור שהמיתון התעכב" אמר ז'יווי רן, מנהל תיקים ב־Penn Mutual Asset Management. רן מודה שהוא היה דובי לגבי שוק המניות האמריקאי חלק גדול מהחודשים החולפים, אבל בשבועות האחרונים החליט לרכוב על המומנטום ב־S&P 500 באמצעות אופציות רכש על המדד, וזה אכן סייע לו ללכוד רווחים מהירים מהעלייה במניות.

בינתיים, החשש להפסיד יצר פער רחב בין המרוויחים והמפסידים בשוק, אם כי יש סימנים שזה מתחיל להשתנות. על פי אחת הגישות, הראלי הנוכחי הוא הצר ביותר מאז בועת הדוט.קום בשנת 2000, אז רק כמה מניות טכנולוגיה סחבו על גבן את כל ביצועי השוק, על פי קבוצת גולדמן זאקס.

כך כיום, העניין סביב ה־AI הגיע לרמות שיא, ומניות דוגמת אמזון ו־MongoDB רשמו שיאים יומיים ביום חמישי האחרון, בעקבות הכרזות הקשורות לתחום.

ההתלהבות בשוק האופציות שלחה את ה־ skew - מדד מבוסס אופציות פסימיות לעומת אופטימיות - לאחת הרמות הנמוכות שלו מאז 2019 לפחות. זה נחשב סימן לכך שסוחרים קונים יותר אופציות רכש מאופציות מכר.

"הרבה אנשים מגיעים להבנה ששוק המניות אולי כבר נגע בתחתית בסתיו האחרון", מעריכה איימי וו סילברמן, מנהלת אסטרטגיית נגזרות ב־RBC Capital Markets.

10 מתוך 11 סקטורים ב-S&P עלו ביוני

ההתלהבות החלה לחלחל לפינות אחרות של השוק, כשחלק מהסוחרים מתחילים להעריך שכמה תחומים שפיגרו השנה ידביקו את מניות הטכנולוגיה הלוהטות. כך למשל חל זינוק בביקוש לאופציות רכש הקשורות למניות בשווי שוק נמוך (SMALL CAP), שהציגו ביצועים חלשים בחודשים האחרונים. משקיעים גם שופכים כסף לקרנות בשווי שוק נמוך, שברבות מהן יש דומיננטיות למניות של בנקים אזוריים ותחומים אחרים הרגישים לתאבון הצריכה של האמריקאים. כך, עשרה מתוך 11 סקטורים ב־S&P 500 עלו במהלך יוני.

בהתייחסות לשטף המסחר באופציות על מניות טכנולוגיה, אומר ברנט קוצ'ובה, מייסד חברת הדאטה על נגזרים SpotGamma, כי "הסימן שהיית מצפה לראות לפני התפוצצות הוא הרבה רכישה של אופציות מכר על מניות שסוחרים מהמרים שיש להן עוד הרבה לאן לרדת. אבל זה ממש לא מה שקורה כרגע".

יש סימנים נוספים לכך שלמשקיעים יש כיום תחזית יותר שמשית לגבי מניות מכפי שהיה לפני כמה חודשים. הפוזיציות במניות אמריקאיות נמתחות לראשונה זה יותר משנתיים, על פי אינדיקטור של גולדמן זאקס. בזמן שהתנודתיות הנמוכה יחסית עודדה קרנות קוונט לקנות מניות מוקדם יותר השנה, כעת מצטרפים אליהן משקיעים פרטיים, על פי דויטשה בנק.

"מי שהתחיל את השנה דובי, נמצא בהשקעת־חסר קיצונית", אמרה וו סילברמן. "משקיעים מסתכלים על שוק שעשה ראלי של 13%, ומרגישים מחויבים כמעט לקפוץ על הרכבת".