המיליארדר שכבר השקיע 140 מיליארד דולר ב־AI מנסה שוב את מזלו

המיליארדר מסיושי סאן, בעל השליטה בסופטבנק, הצהיר כי הקבוצה "מתמקדת בנושא אחד" והבטיח כי היא תהפוך ל"חברת ההשקעות של מהפכת ה-AI" • אבל דווקא הוא "הצליח" להחמיץ את הבהלה האחרונה במניות הסקטור, וכעת הוא משחק תופסת בניסיון לפצות על הפספוס

מסיושי סאן, מנכ''ל סופטבנק / צילום: Reuters, KYODO
מסיושי סאן, מנכ''ל סופטבנק / צילום: Reuters, KYODO

לאחר שמשקיע הטכנולוגיה הגלובלי מסיושי סאן השיק לפני שש שנים את ויז'ן - קרן ההשקעות הפרטית הגדולה ביותר בעולם - הוא אמר שקבוצת סופטבנק שבבעלותו משקיעה כסף בחברות על בסיס אסטרטגיה אחת.

"לא רק שאנחנו עושים השקעות באופן פזיז", אמר סאן למשקיעים ב-2018. "אנחנו גם מתמקדים בנושא אחד, וזו אינטליגנציה מלאכותית".

בית ההשקעות אופנהיימר מסמן את המניות המומלצות בתחום הבינה המלאכותית
"עולים להתקפה": שינוי הכיוון של אחת מקרנות ההשקעה הגדולות בעולם
החוקרת שהולכת נגד הזרם: "שימו לב מי האנשים שמזהירים מסכנות ה-AI - אילון מאסק וסם אלטמן" | ראיון

לאחר שיותר מ-140 מיליארד דולר הושקעו ביותר מ-400 סטראט-אפים, ההתלהבות מאינטליגנציה מלאכותית סוחפת כיום את השוק - ובסופטבנק משחקים תופסת כדי להדביק את הקצב.

למרות ההוצאות חסרות התקדים שביצע ב-2020, שעליהן אמר כי יהפכו את סופטבנק "לחברת ההשקעות של מהפכת ה-AI", החמיץ אחד ממשקיעי הטכנולוגיה הפורים ביותר בעולם את הטירוף סביב AI גנרטיבי, התת-תחום הלוהט שבו מוצרים כמו צ'ט GPT לומדים מתוך מאגרי דאטה עצומים כדי ליצור דימויים או טקסט חדשים.

הקונגלומרט מטוקיו השקיע רק באחד מ-26 סטארט-אפים העוסקים ב-AI גנרטיבי ומוערכים ביותר ממיליארד דולר, על פי PitchBook. התחום הזה ניצת בחודשים האחרונים, כשחברות כמו OpenAI, יצרנית צ'ט GPT, מגייסות סבבים חדשים של מימון שמכפילים או משלשים את הערכות השווי הקודמות שלהן.

המתחרים של סופטבנק כוללים את Coatue, Lightspeed ו-Tiger Global Management, שכל אחת מהן תמכה בתחום זה כמה חברות בשווי של מיליארד דולר.

בפגישה השנתית של החברה ביוני, סאן שוב הבטיח להיות בחזית התחום. הוא אמר שהאינטליגנציה המלאכותית תעצב מחדש את האנושות, ושהוא מקדיש עצמו להיות אדריכל של העתיד. סאן הודה שברגעים של הסתכלות עצמית בשנה שעברה הוא פרץ בבכי מבושה על טעויות שעשה בהשקעות שלו.

הקשיים של הרכיבה על הגל הנוכחי של ה־AI

היעדר ההצלחה של סאן ב-AI משקף את קשיי המשקיעים המנסים לרכוב על גל ההתלהבות הנוכחי. אפילו עם כמות אדירה של כסף להוצאה על עשרות חברות ותחומי תעשייה, בחירת המנצחים היא משחק מסובך.

לגל ה-AI שטלטל מניות טכנולוגיה רבות הייתה גם השפעה קטנה על תיק ההשקעות של סופטבנק של מניות של חברות טכנולוגיה ציבוריות שאותן גיבתה בשלב הסטארט-אפ - 36 חברות הכוללות את DoorDash ואת חברת המסחר המקוון הקוריאנית Coupang.

הרבה מההתלהבות במניות הייתה מוגבלת לענקיות כמו מיקרוסופט ומטא, ולא לחברות צעירות כמו החברות שבהן סופטבנק משקיעה. סופטבנק החמיצה רווחים עצומים אצל אנבידיה, יצרנית השבבים הממוקדת ב-AI. בית ההשקעות מטוקיו השקיע כ-4 מיליארד דולר בחברה ב-2017, רק כדי למכור את המניות ב-2019. מניות אנבידיה עלו מאז כמעט פי עשרה.

סופטבנק הרוויחה מפריחת האינטליגנציה המלאכותית אצל אחת מהחברות שלה: יצרנית השבבים Arm, שאותה היא רכשה ב-2016 תמורת 32 מיליארד דולר.

אנליסטים אומרים ש-Arm כנראה תהיה מוערכת ביותר מ-60 מיליארד דולר בהנפקה בבורסה שצפויה לקרות בחודשים הקרובים - עלייה גדולה לעומת הערכות קודמות. דבר זה, לצד חולשת הין היפני, עזרו להעלות את מניות סופטבנק ביותר מ-33% מאז סוף מאי.

אמיר אנווארזאדה, אסטרטג בחברת המחקר Asymmetric Advisors, אמר שהחמצת סופטבנק את חברות ה-AI מחזקת את אמונתו שהבנק "איננו משקיע טוב כל כך". בכל זאת, הוא אמר, עם דחיפה להערכת השווי של Arm, "אולי זה באמת מציל את סופטבנק מההשקעות הנוראיות שעשה בעבר".

בחודשים האחרונים נעשתה קדחת ה-AI לוהטת יותר בתחום ההון סיכון. המחירים של סטארט-אפים בתחום ה-AI, שנחשבים לוהטים, זינקו, ומשקיעים שופכים כסף על מייסדים שנראה שיש בהם הבטחה. סטארט-אפ AI צרפתי גייס 113 מיליון דולר חודש שעבר, פחות משמונה שבועות לאחר ייסודו.

הזכיר 500 פעם את הביטוי AI בחמש שנים

בסופטבנק אומרים שכמעט 90% מהחברות הזוכות לגיבוי של קרן ויז'ן משתמשות באינטליגנציה מלאכותית בעבודתן היומיומית, בעיקר עבור משימות כמו ניתוחים תחזיתיים ומערכות הנותנות המלצות על בסיס התנהגויות עבר וגורמים אחרים. בפגישה ביוני, סאן אמר שהוא מצפה שכמה מהחברות האלה ייהפכו למנצחות גדולות כשגל ה-AI יתרחב.

עדיין, ההחמצה של קרן ויז'ן את מגמת ההשקעות ב-AI ראויה לציון בהתחשב במידה הרבה שבה סופטבנק הדגיש את התחום הזה.

סאן הזכיר את הביטוי AI יותר מ-500 פעמים במצגות על תוצאות שנתיות ורבעוניות בין 2017 לאמצע 2022. במצגות תמוהות למשקיעים, שכללו בגרפים שלהן דינוזאורים וקטר של רכבת קיטור, אמר מנכ"ל סופטבנק ש-AI "יגדיר מחדש את כל התעשיות", ויכניס גל חזק חדש של מהפכת המידע, שהחלה עם מחשבים - דיבורים דומים לאלה של מנכ"לים רבים אחרים בחודשים האחרונים. הוא אמר שסופטבנק תחפש את הסטארט-אפים המובילים בתחום, מה שהוא כינה הגוש של אסטרטגיות AI מהשורה הראשונה.

חלק מהבעיה הייתה תזמון. במשך רוב שש השנים מאז שגייס סאן את 100 מיליארד הדולר הראשונים של קרן ויז'ן, המבחר בחברות AI גנרטיבי היה דל, והן נטו להיות חברות קטנות יותר, או במצב מוקדם יותר של פיתוח לעומת סוג הסטארט-אפים שסופטבנק לרוב תומכת בהם. בתחילת 2022, סופטבנק עצרה כמעט לגמרי השקעות בסטארט-אפים, כשתחום הטכנולוגיה היה בתקופה צוננת וחברת ההשקעות נפגעה עם הפסדי שיא.

זה היה בדיוק אז כשסדרה של חברות AI גנרטיבי החלו לגייס כספים, והתחום החל לצבור תאוצה בקרב משקיעים. מאוחר יותר באותה שנה, OpenAI הוציאה את צ'ט GPT, וגרמה לעניין הלוהט בתחום לרתוח ולגלוש. המתחרים של סופטבנק בילו את החודשים האחרונים בלשפוך כסף על סטארט-אפים של AI, מה שהוביל לזינוקים בהערכות השווי לרמה שבה משקיעי הון סיכון רבים מזהירים מפני בועה לכל מי שנכנס לתחום.

לא משקיעה במפתחות ה־AI, אלא במשתמשות

בשנים שבהן סופטבנק ביצעה השקעות, היא לרוב נמנעה מחברות הממוקדות באופן ספציפי בפיתוח טכנולוגיה של אינטליגנציה מלאכותית. במקום זה, היא שפכה כסף לחברות שעליהן אמר סאן כי הן ממנפות את ה-AI, וכי הן ירוויחו מצמיחת התחום. לדוגמה, סופטבנק השקיעה מיליארדי דולרים בכמה חברות המפתחות טכנולוגיה למכוניות הנוסעות ללא נהגים, שנוטות להשתמש ב-AI כדי ללמוד איך בני אדם נוהגים ואיך הם מגיבים לחפצים המוטלים על הכביש.

השקעות אחרות של סופטבנק נהנו מיתרונות ברורים פחות של הטכנולוגיה, מה שמדגים את הסכנות בהזרמת כסף לתחום מעורפל, כמו AI, הכולל כל דבר, החל ממשימות שגרתיות כמו המלצות ברשתות חברתיות ועד לקוד תכנות מסובך.

סאן אמר אז למשקיעים ש-AI תניע התרחבות עצומה בכמה חברות, בעוד שכיום, כמה שנים אחר כך, היתרונות אינם ברורים, או שאינם קיימים. ב-2018 הוא הדגיש את תחום ה-AI בסוכנות הנדל"ן Compass, בחברת הבנייה Katerra, שפשטה מאז רגל, ובחברת השכרת החללים המשרדיים WeWork, שאמר שתשתמש ב-AI כדי לנתח איך אנשים מתקשרים ביניהם, ואז תמכור להם מוצרים.

אנליסטים מצפים שהארנק של סופטבנק ייפתח שוב. סאן, בפגישה המשקיעים שלו, אמר שהאסטרטגיה הדפנסיבית של החברה בשנה האחרונה מתקרבת לקיצה. "הגיעה העת שנצא למתקפת נגד", אמר.

"מאוד קשה לראות איך הוא מתרגם את הדיבורים למעשים", אמר ויקטור גליאנו, אנליסט עצמאי שמפרסם מחקרים באתר SmartKarma. "חברת Arm אולי נמצאת בעמדה טובה מאוד כדי להרוויח מכך באופן עקיף", כתב על יצרנית השבבים של סופטבנק. "אבל אין מנצחות ברורות אחרות בתיק שלה".