אמסלם לנציבות שירות המדינה: להדיח את מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים

במכתב ששלח השר דודי אמסלם לנציבות שירות המדינה, הוא טוען כי אינו מקבל סמכויות שהיו אמורות להגיע אליו, זאת משום ש"מנהלת רשות החברות בוחרת, על דעת עצמה, שלא להכיר בהעברת סמכות זו ולהתנהל באופן עצמאי, ואינה מבינה את דרך העבודה בין הדרג המקצועי לבין הדרג הפוליטי"

מנהלת רשות החברות הממשלתיות, מיכל רוזנבוים, והשר דודי אמסלם / צילום: כדיה לוי, רפי קוץ
מנהלת רשות החברות הממשלתיות, מיכל רוזנבוים, והשר דודי אמסלם / צילום: כדיה לוי, רפי קוץ

השר לשיתוף-פעולה אזורי דוד אמסלם קורא לנציבות שירות המדינה להדיח את מנהלת רשות החברות הממשלתיות, מיכל רוזנבוים. 

על-פי מכתב ששלח השר אמסלם לנציבות שירות המדינה, הוא לא מקבל סמכויות שהיו אמורות להגיע אליו. זאת משום ש"מנהלת רשות החברות בוחרת, על דעת עצמה, שלא להכיר בהעברת סמכות זו ולהתנהל באופן עצמאי, מבלי להכיר בכך שתפקיד השר הוא להתוות את מדיניות המשרד, ותפקיד הדרג המקצועי הוא ביצועי", והיא "אינה מבינה את דרך העבודה בין הדרג המקצועי לבין הדרג הפוליטי". 

מנהלת רשות החברות במכתב חריף לשר אמסלם: "הניסיון להלך עליי אימים לא יצלח"
המשנה ליועמ"שית מזהיר את אמסלם: "הימנע מפעולות חד צדדיות שיפגעו בעצמאות רשות החברות"
מפת העימותים בין שרי הממשלה לרגולטורים ובכירים במשק

אמסלם מונה רשימה ארוכה של טענות כלפי רוזנבוים, לרבות כך שהיא מפרה לכאורה את הסדר ניגוד העניינים עליה היא חתומה, ומתנהלת בצעקות ובצרחות כלפי עובדיה, פועלת בניגוד להנחיות השר, ו"אנחנו עדים להתנהלות של מנהלת הרשות והשימוש שלה כל העת באמצעי התקשורת על-מנת להשמיץ את השר וזאת על בסיס קבוע ויומי". 

על-פי אמסלם, "קיים משבר אמון חריף וחוסר אמון מוחלט מצד מנהלת רשות החברות, חוסר אמון שמשפיע על תפקוד הרשות, כאשר במצב דברים זה, לצערי, הרשות לא יכולה להמשיך לתפקד במתווה הנוכחי ולבצע את תפקידה כנדרש", ולכן "יש לבחון את המשך כהונתה בתפקיד". כלומר - אמסלם דורש מנציב שירות המדינה להדיח אותה.

אתמול (א') שלחה רוזנבוים מכתב המלין על התנהלותו של אמסלם, בו ציינה כי "הניסיון להלך עליי אימים לא יצליח", וכי "איני יראה מפני התמודדות על אמת מקצועית ועל הגנת האינטרס הציבורי". לדברי רוזנבוים, אמסלם מייחס לה שלא בצדק "מעשים פליליים ופגיעה בטוהר המידות". 

חילוקי דעות מרובים 

חלופת המכתבים מגיעה על רקע חילוקי דעות מרובים בין רשות החברות לבין אמסלם כשר הממונה עליה, למשל בכל הנוגע להדחת יו"ר הדואר, חשדות לפגמים במכרז לאיתור יועץ משפטי לחברת נתיבי ישראל, הדחת מנכ"ל רכבת ישראל, אי-מינוי יו"ר דירקטוריון לחברת החשמל, חלוקת בונוסים לעובדים בחברות ממשלתיות, עיכוב הפרטת הדואר, משיכת דיבידנדים מחברות ממשלתיות וכנראה מעל הכול - המחלוקת סביב "נבחרת הדירקטורים" שמציבה רף לקבלת דירקטורים לחברות ממשלתיות.

אמסלם דרש להיפגש עם עובדי רשות החברות תוך עקיפת הנהלת הרשות, זאת כנראה כדי לקדם את עמדותיו באופן ישיר. הוא גם ביקש מהאוצר לעצור את כל המכרזים של רשות החברות, ואף למקם במשרד בתוך רשות החברות את יועצו הפוליטי.

במכתבו, השר אמסלם מלין על כך שהוא לומד על ההתנהלות מתוך הפרסומים בכלי התקשורת, טוען כי "המידע המגיע אליי מעובדי הרשות, בעבר ובהווה, הוא לעניות דעתי חמור מאוד", ומסכם ש"במצב כיום, אני קובע שאיני יכול לממש את סמכותי החוקית, ואיני יכול לקחת אחריות על התנהלות רשות החברות כפי שממשלת ישראל הטילה עליי".

תגובת רשות החברות: "הרשות מפקחת על כמאה חברות ממשלתיות המנהלות היקף נכסים של כ-250 מליארד ש"ח ובהן מועסקים כ-57 אלף עובדים. לכן, יש חשיבות עליונה לכך שמנהלת רשות החברות תשמש שומרת סף המבטיחה התנהלות של כלל החברות הממשלתיות בהתאם לכללי מנהל תקין ולהוראות הדין. מנהלת רשות החברות לא תסטה מדרך זו גם אל מול לחצים לא לגיטימיים ואל מול טענות חסרות שחר המוטחות בה, המיועדות לסלק מהדרך את מי שמונעת סטיה מהוראות הדין.

"מנהלת רשות החברות תמשיך לעמוד איתנה על משמרתה, לתת גיבוי מלא לעובדים המעולים של הרשות, ולהמשיך ולהקפיד, קלה כחמורה, על כל הוראות הדין והמנהל התקין".

"כמעט מיותר לציין, כי הטענות המופיעות במכתבו של השר הינן עלילות שווא, ונועדו רק למטרה אחת - למצוא את התואנות שיצדיקו הדחה ממניעים פוליטיים, לאחר שמנהלת הרשות לא נתנה יד לפעילות פסולה ולא תקינה".