מלחמת השבבים: סין תגביל יצוא מתכות לצ'יפים לארה"ב

סין תגביל את היצוא של חומרים לייצור שבבים, בעוד ארה"ב בוחנת גם היא הגבלות חדשות על סין • לדברי בייג'ין, מדובר במהלך שמטרתו להגן על הביטחון הלאומי ועל האינטרסים של המדינה • ממשל ביידן שוקל בימים אלה הגבלות נוספות על יצוא שבבי בינה מלאכותית לסין

פס ייצור שבבים במחוז ג'יאנגסו בסין / צילום: Reuters, China Daily
פס ייצור שבבים במחוז ג'יאנגסו בסין / צילום: Reuters, China Daily

מלחמת הסחר בין סין לארה"ב מחריפה ותעשיית המוליכים למחצה נקלעת לאש הצולבת. ביום שני השבוע, הודיע ​​משרד המסחר של סין על נהלי הפיקוח החדשים שמתוכננים לחול על יצוא מתכות מסוימות בשימוש נרחב בתעשיית המוליכים למחצה, ויכנסו לתוקף ב-1 באוגוסט.

ספרד הפכה לכלכלה הראשונה באירופה שעומדת ביעד האינפלציה
אקזיט בתוך המשפחה: הדור השלישי במשפחת שטראוס מסדיר את הבעלות בענקית המזון
למעלה ממאה אלף איש זכו עד כה בתוכנית מחיר למשתכן. אלה הערים המובילות ומה קרה למחירים?

ההגבלות החדשות יחולו על יצוא שתי מתכות, גליום וגרמניום, ועל התרכובות הכימיות שלהן, שבייג'ין מגדירה כאסטרטגיות. גליום וגרמניום הן מתכות החיוניות לחלקים מתעשיית המוליכים למחצה, התעשייה הביטחונית, הטלקומוניקציה וכלי הרכב החשמליים (לפי בלומברג). גרמניום משמשת גם בטכנולוגיית אינפרה אדום, כבלי סיבים אופטיים ותאים סולאריים.

מעתה, יצואנים יצטרכו לעבור הליכים לקבלת רישיונות יצוא ממשרד המסחר, אמר המשרד בהצהרה, כאשר מי שמייצא מוצרים אלה ללא רשות או מעבר לכמות המותרת ייענש. כמו כן נמסר, כי הם גם ויידרשו לדווח על פרטי הקונים בחו"ל ולהצהיר לשם מה ישמשו המתכות.

לדברי בייג'ין, מדובר במהלך שמטרתו להגן על הביטחון הלאומי ועל האינטרסים של סין, היצרנית הגלובלית הדומיננטית של שתי המתכות (על פי מחקר של האיחוד האירופי על חומרי גלם קריטיים השנה, CNBC). סין אחראית לכ-94% מייצור הגליום בעולם, ועד כה יישמה מדיניות של סבסוד ממשלתי ששימרה זמינות של מתכות אלה במחירים נמוכים יחסית בשוק. על אף שהמתכות אינן נדירות ולא מסובך במיוחד למצוא אותן, העלות הכרוכה בהפקתן יכולה להיות גבוהה באופן יחסי.

גליום וגרמניום מתקבלות כתוצרי לוואי של עיבוד חומרים אחרים כמו פחם ובוקסיט (המשמש לייצור אלומיניום). מכיוון שההיצע שלהם מוגבל, עלייה במחירים שלהם עשויה לתמרץ ייצור ממקורות אחרים. בינתיים, מניות יצרניות הגרמניום הסיניות זינקו ביום שלישי בציפייה לעליית מחירי חומרי הגלם.

המאבק העולמי על העליונות הטכנולוגית

הצעד של סין הוא חלק ממאבק עולמי גובר על עליונות טכנולוגית, והוא מגיע שעה שוושינגטון שוקלת גם היא הגבלות חדשות על משלוח של שבבי היי-טק לסין, כך על פי דיווחים בתקשורת.

כזכור, באוקטובר 2022 הטיל ממשל ביידן מגבלות יצוא לסין שמטרתן לאלץ חברות להפסיק לתמוך במפעלי תכנון ויצור שבבים במדינה, מהלך שבענף השבבים הוגדר כ"הדבר הקרוב ביותר למלחמה טכנולוגית", ואסר על יצוא שבבי ה-AI המתקדמים מתוצרת חברות ענקיות כמו אנבידיה.

כעת, על רקע חששות כי סין תוכל להשתמש בשבבי בינה מלאכותית של אנבידיה ואחרות לפיתוח נשק ולהאקינג, ממשל ביידן שוקל בימים אלה הגבלות נוספות על יצוא שבבי בינה מלאכותית לסין, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל בסוף החודש שעבר. ההגבלות צפויות לחול כבר החודש. על ההגבלות הקודמות אנבידיה הגיבה עם בניית גרסה חדשה של שבב ה-AI שלה לשוק הסיני. אבל תחת הבקרות החדשות הנבדקות, אפילו השבב הזה, ה-A800, יהיה מוגבל ליצוא ללא רישיון, כך דיווח הג'ורנל.

לאסטרטגיה של סין יש יתרונות לטווח קצר, הסביר כריסטופר אקלסטון, מנהל חברת ההשקעות הלגרטן ושות' לפי בלומברג. אך בטווח הארוך, היא עלולה לגרום לאובדן דומיננטיות השוק שלה, כשאזורים אחרים יתחילו להפיק מתכות אלו באופן עצמאי.

אכן, "ניסיונות הסינים בעבר למנף את הדומיננטיות הזו על ידי הגבלת היצוא, הפחיתו את הזמינות העולמית והעלו את המחירים העולמיים. מחירים גבוהים יותר דרבנו תחרות זרה על ידי הפיכת מיזמי כרייה ועיבוד מחוץ לסין לתחרותיים יותר", כתבו האנליסטים של קבוצת Eurasia, אנה אשטון, שיאומנג לו וסקוט יאנג (CNBC). למעשה, "זוהי יריית אזהרה שנועדה להזכיר למדינות כולל ארה"ב, יפן והולנד שלסין יש אפשרויות לתגמול, ולהרתיע אותן מלהטיל הגבלות נוספות על גישה לסינים לשבבים וכלים מתקדמים", כתבו האנליסטים.

הולנד אמורה גם היא להקשות על יצרני השבבים של סין בקיץ הקרוב על ידי הגבלת מכירות נוספת של ציוד לייצור שבבים. ביום שישי בשבוע שעבר, הודיעה ממשלת הולנד על הגבלות יצוא חדשות על ציוד מוליכים למחצה מתקדם, שימנעו גם מ-ASML, אחת משחקניות המפתח בתעשיית השבבים הגלובלית, המחזיקה בכמעט מונופול על המכונות הדרושות לייצור המוליכים למחצה המתקדמים ביותר - למכור חלק מהמכונות שלה לסין.

מדינות נוספות מנסות לאבטח את שרשראות האספקה ​​שלהן ולבנות את תעשיות השבבים המקומיות, תוך התמקדות בתחומים שבהם הם חזקים באופן מסורתי. כך, בשבוע שעבר, הציעה קרן בגיבוי ממשלת יפן רכישה בסך 903.9 מיליארד ין (6.3 מיליארד דולר) של ענקית החומרים המוליכים למחצה JSR.