הקו הסגול של הרכבת הקלה מתקדם: הסתיימה הסגירה הפיננסית של השלב השני

עם הסגירה הפיננסית, תוכל שותפות שותפות שפיר-כאף להתחיל בעבודות ההקמה של התשתיות והמערכות הטכנולוגיות הרכבתיות ולהזמין את קרונות הרכבת • הקו צפוי להתחיל לפעול ב-2027

הרכבת הקלה / צילום: Shutterstock
הרכבת הקלה / צילום: Shutterstock

משרדי האוצר והתחבורה הודיעו כי הסתיימה הסגירה הפיננסית של זכייני השלב השני בפרויקט הקו הסגול של הרכבת הקלה בגוש דן. הבנק הבינלאומי HSBC בשיתוף בנק לאומי יעמידו לשותפות שפיר-כאף מימון של מיליארד יורו.

היום (ג') נחתמה הסגירה הפיננסית של הפרויקט בטקס שהתקיים במשרדי נת"ע, בהשתתפות יו"ר נת"ע עו"ד מיה ליקוורניק, מנכ"ל נת"ע חיים גליק, משנה למנכ"ל ומנהל הקו הסגול דן ארי, נציגי משרדי התחבורה והאוצר, נציגי בנק HSBC ונציגי הזכיין משותפות שפיר ו- CAF הספרדית.

עם הסגירה הפיננסית, תוכל שותפות החברות להתחיל בעבודות ההקמה של התשתיות והמערכות הטכנולוגיות הרכבתיות ולהזמין את קרונות הרכבת, זאת לאחר שזכתה במכרז ההקמה לפני כ-13 וחצי חודשים.

במשרדי הממשלה ציינו כי "כי לסגירה הפיננסית, המהווה הבעת אמון של בנק HSBC הבינלאומי, בנק לאומי וסוכנות האשראי הספרדית ליצוא CESCE, חשיבות רבה והבעת אמון בכלכלה הישראלית. המימון שיעמידו הבנקים נעשה במסגרת 'מימון ירוק', בו הבנק מממן פרויקטים בעלי אופי סביבתי, במטרה להוריד רכבים מהכביש ולעודד תחבורה ציבורית. שותפות שפיר-כאף עמדה בפני קריטריונים רבים ומורכבים על מנת לעמוד בדרישות לזכייה 'במימון הירוק' הזה".

הבעת אמון במשק 

הסגירה הפיננסית אכן מהווה הבעת אמון במשק הישראלי ואולם היא לוותה בשאלות ובדיקות של המצב הפוליטי בישראל בעקבות המהלכים לשינויים במערכת המשפט שמקדמת הממשלה. עוד מהמורה שהשותפות עברו בדרך היא השינוי בתנאי הריבית מאז זכייתן במכרז ועד לסגירה הפיננסית.

המשמעות היא שהחברות יתחילו לבצע בהדרגה במקטעי הקו הסגול עבודות של השלב השני בפרויקט המכונה "אינפרא 2" והוא מהווה התקדמות מהותית בפרויקט, שיושלם בשנת 2027.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב אמרה כי "השלמת הקווים של הרכבת הקלה ובתוכם הקו הסגול, תגרום לאנשים לזנוח את הרכב הפרטי לטובת תחבורה אמינה ונגישה. העשור הקרוב הוא עשור מוטה תשתיות והסעת המונים, ברגע שנדביק את הפער בהשקעות החייבות להתבצע בתשתיות המדינה, נגרום להפחתת הגודש בכבישים, לפיזור אוכלוסייה, פיזור תעסוקה והורדת יוקר המחיה. מערכת התחבורה בישראל תעבור מהסתמכות על רכב פרטי לשימוש יומיומי בתחבורה ציבורית. הקו הסגול, יחד עם פרויקטים נוספים כגון חיבור מדינת ישראל שמצויים בשלבי תכנון וביצוע, הם סיבה לאופטימיות ולראייה חיובית של העתיד. יחד נצלח את תקופת העבודות ונגיע בעזרת השם אל היעד עוד לפני המועד המתוכנן".

ואולם, יודגש שרגב סירבה לחתום על פינוי מבנים בכפר שלם שעליהם עובר תוואי הקו הסגול, כשלפי טענות הסיבות לכך היו פוליטיות. כל זאת חרף התחייבות המדינה לבג"ץ והפצרותיו של המשנה דאז ליועמ"ש ארז קמיניץ ומשרד האוצר.

בתגובה לכך משרד האוצר לא אישר לחברת נת"ע לפתוח את מעטפות המכרז שבו זכו כאמור השותפות שפיר וכאף הספרדית, עד אשר יפונו המבנים על מנת שלא להיות חייבים בקנסות כלפי החברות הזוכות על העיכוב במסירת התוואי לידיהן. בסופו של דבר רק לאחר עזיבתה של רגב את משרד התחבורה המבנים פונו, ומעטפות המכרז נפתחו - כשנה לאחר המועד המתוכנן.

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' מסר כי "מדינת ישראל נמצאת בפיגור גדול בכל הנוגע לתשתיות תחבורה והסעת המונים. הממשלה שלנו החליטה להסתער על האתגר הזה, שהוא אחד החשובים כלכלית וחברתית. העברנו במסגרת חוק ההסדרים את חוק התשתיות הלאומיות שיאפשר לקצר בצורה דרמטית את זמני התכנון והביצוע ואנחנו משקיעים סכומי עתק ברכבות, רכבות קלות, מטרו, ועוד. אני מודה לשרת התחבורה על שיתוף הפעולה. יחד נחבר את ישראל".

70 מיליון נוסעים בשנה

הקו הסגול צפוי להיפתח לציבור במהלך שנת 2027, ולהסיע כ-256 אלף נוסעים ביום, בתדירות שיא של 4 דקות, שהם כ-70 מיליון נוסעים בשנה. התוואי באורך של 29 קילומטרים כולל 46 תחנות ומחבר את החלקים המזרחיים של מטרופולין תל אביב, יהוד-מונסון, אור יהודה וגבעת שמואל, דרך רמת גן וגבעתיים, למרכז תל אביב. בתל אביב יעבור הקו בין היתר ברחובות אלנבי, בן יהודה וארלוזורוב, שבהם כבר מבוצעות עבודות הכנה והעתקת תשתיות.

הקו הסגול יצטרף לרשת קווי הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב, הכוללת את הקו האדום שיופעל בקרוב, לפי ההבטחות; הקו הירוק שיחבר את צפון המטרופולין ודרומו, שהעבודות עליו כבר החלו וצפוי להיפתח בשנת 2028; הקו הכחול והקו החום שיופעלו בשלב הראשון כקווי מערכת אוטובוסים מהירים BRT; שלושת קווי המטרו; ורשת נתיבי העדפה "מהיר לעיר".

לפי ההודעה, הזכיין יתחיל את העבודות כבר בשבועות הקרובים, בהמשך לעבודות העתקת התשתיות והסדרת הרצועה המבוצעות בימים אלה. הפרויקט מבוצע במתכונת PPP וממומן באמצעות שיתופי פעולה עם המגזר הפרטי, בהמשך להשלמה הפיננסית של הפרויקט על ידי הזכיין.

מנכ"ל נת"ע חיים גליק אמר כי: "הימים האלה הם ימים של גאווה ושמחה בנת"ע, עם הבשורה על פתיחת הקו האדום הקרבה, והיום על כניסת הזכיין לקו הסגול. רשת הרכבות הקלות קורמת עור וגידים, ולא יחלוף זמן רב עד שתהפוך לחלק משמעותי מחיינו. אני גאה על הידע והניסיון הרב שנת"ע מביאה עימה לקווים הבאים, ואני בטוח שהדבר יבוא לידי ביטוי במהירות הקמתן וטיובן. כך אני מבטיח יהיה גם בשלושה קווי המטרו ההכרחיים כל כך".

אורן כהן, מנכ"ל הזכיין: "העמידה של שותפות שפיר-כאף באבן דרך מרכזית זו בפרויקט מהווה הבעת אמון של המערכת הבנקאית בארץ ובעולם ביכולות השותפות ובאיכות הפרויקט. הסגירה הפיננסית היא תוצאה של שיתוף הפעולה ויחסי האמון שנבנו בין כל בעלי העניין בפרויקט והדחיפה והסיוע של משרדי התחבורה והאוצר ושל נת"ע. חבילת המימון כוללת הכרה ב'מימון ירוק' מצד המלווים האירופאים, וזאת בפעם הראשונה לפרויקט תחבורתי בארץ. שותפות שפיר - כאף הוכיחה מחויבות, מצוינות ויכולת ביצוע בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים ואנו בטוחים שהניסיון שלנו בתחום יביא לביצוע מהיר ואיכותי של הפרויקט".