דוח שוק העבודה: זינוק היסטורי בהשכלה ותעסוקת נשים ערביות

בשנת 2020 רבע מהנשים הערביות בין הגילאים 30 ל-34 החזיקו בתואר אקדמי - כמעט פי שתיים ביחס ל-2010, כך לפי דוח של משרד העבודה • נתון זה מצטרף לנתוני המועצה להשכלה גבוהה, שמראים גם הם עלייה ניכרת במספר הסטודנטיות הערביות

עליה ניכרת במספר הסטודנטיות הערביות / צילום: Shutterstock, freevideophotoagency
עליה ניכרת במספר הסטודנטיות הערביות / צילום: Shutterstock, freevideophotoagency

על פי דוח שוק העבודה לשנת 2022 שמפרסם היום (ד') משרד העבודה, בעשור האחרון ישנו זינוק דרמטי ברכישת השכלה גבוהה מצד נשים ערביות, דבר המשפיע גם על רמות ההשתתפות בשוק התעסוקה.

על פי הדוח, בשנת 2020 רבע מהנשים ערביות בין הגילאים 30 ל-34 החזיקו בתואר אקדמי - כמעט פי שתיים ביחס ל-2010, אז 13% בלבד מהנשים הערביות בגילאים הללו החזיקו בתואר אקדמי. בקרב בנות 29-31, אחוז המחזיקות בתואר כבר עומד על 27%.

סבסוד משכנתאות וערבויות מדינה: ההצעות של סמוטריץ' נגד הבנקים | בלעדי
למרות העלאות הריבית: שוק העבודה נשאר חם 
סמים וקריפטו: הצצה למסלול המיליונים שמתדלקים את פעילות הטרור בג'נין 

נתון זה מצטרף לנתוני המועצה להשכלה גבוהה, שמראים גם הם עליה ניכרת במספר הסטודנטיות הערביות: שיעור הנשים בקרב הסטודנטים הערבים לתואר ראשון נשאר דומה בשנים האחרונות ועומד על כ-69%, בעוד שיעור הערבים מקרב כלל הסטודנטים עלה מ-16% ב-2014 ל-20% היום - כמעט כמו שיעורם באוכלוסייה.

תשואה של 45% לשכר

תואר אקדמי הוא לעיתים השכלה נושאת-תשואה בשוק העבודה, הן מבחינת ההשתתפות בשוק העבודה והן מבחינת השכר. כלומר, להשכלה אקדמית יש השפעה ישירה על השכר, ואנשים עם השכלה אקדמית ירוויחו יותר מאשר בלעדיה, אפילו לאחר פיקוח על משתני רקע כמו משלח יד וענף כלכלי, מגדר, מוצא ולאום, ומיקום גיאוגרפי. על פי מחקר של מרכז טאוב, תואר ראשון נושא בחובו תשואה של 45% לשכר. המשמעות היא שרכישת תואר אקדמי היא אפיק התקדמות חברתי משמעותי עבור אוכלוסיות חלשות ככלל ונשים ערביות בפרט.

במקביל, ניתן לראות שגם ההשתתפות בשוק העבודה של נשים ערביות, שהוא נמוך מאוד בהשוואה למגזרים אחרים - בעליה משמעותית. על פי דוח שוק העבודה, ב-2014 שיעור הנשים הערביות שהשתתפו בשוק העבודה עמד על 33% בלבד, לעומת 69% בקרב חרדיות ו-78% בקרב יהודיות שאינן חרדיות. אך ב-2022, שיעור ההשתתפות שלהן זינק ל-42%. מדובר בעליה דרמטית תוך שנים ספורות, שמייצגת מגמת השתלבות של נשים ערביות בשוק העבודה הישראלי.

מנכ״ל משרד העבודה ישראל אוזן: "עתיד שוק העבודה הישראלי תלוי ביכולות של אוכלוסיות שונות להשתלב בו בכלל ובתחומים נדרשים המאפשרים שכר גבוה בפרט וזוהי משימה לפתחנו. ניכר כי בעשור האחרון היה שיפור משמעותי בתעסוקה בקרב נשים ערביות וחרדיות יחד עם עלייה חדה בהשכלה. בקרב הנשים החרדיות עלה שיעור האקדמאיות מ-9% ל-15% ובקרב הערביות הוא הכפיל את עצמו ל-25%. אלו נתונים מעודדים. אנו פועלים לחיזוק ולהרחבת הנגישות של מערכות ההשכלה וההכשרה לכלל המגזרים, ובהם לימודי ההנדסאות וההכשרות המקצועיות כדי שימשיכו לסייע בהתאמת כישורי העובדים וההתאמתם לדרישות השוק".