אלונה בר און: "בדרך כלל מנהלים מתחילים מקיצוץ הוצאות, בגלובס התחלנו מהנחת תשתית של ערכים"

מו"לית גלובס הציגה בכנס ה-ESG של גלובס ובנק דיסקונט את המהפך שעבר העיתון - גיבוש ערכים חזון ואתיקה, פרסום דוח אמון שנתי, גיוון מגדרי, בדיקת עובדות וערך לקוראים - ואת ההשפעה החיובית על הביצועים הכספיים

אלונה בר און, מו''ל גלובס, בכנס ESG / צילום: שלומי יוסף
אלונה בר און, מו''ל גלובס, בכנס ESG / צילום: שלומי יוסף

"אני שמחה ונרגשת להיות פה היום, משום שזהו כנס מאוד משמעותי עבורנו בגלובס", אמרה היום (ד') אלונה בר און, מו"לית גלובס, בדברי הפתיחה שלה בכנס ESG של גלובס ובנק דיסקונט שנערך במרכז הכנסים של הרצוג, "ואני מקווה ומאמינה שגם עבור השותפים שלנו, שהיה להם מספיק חשוב ליזום את הכנס הזה - בנק דיסקונט, המנכ"ל אורי לוין והאנשים שעומדים מאחורי זה - אז כל הכבוד".

מנכ"ל דיסקונט, אורי לוין: "לא מספיק להיות מנהל שמוביל את החברה שלו להישגים, צריך מנהיגות ערכית"| כנס ה-ESG
"טרף קל": 250 מיליון שקל כבר התאדו בפרשה שמטלטלת את שוק ההון בישראל
התחרות בין הבנקים מגיעה להלוואה הכי יקרה: כמה תשלמו על המינוס?

בר און התייחסה לתהליך שעבר העיתון בחמש וחצי השנים האחרונות, ושיתפה את הקהל במצגת בה היא הציגה את פירמידת ה-TURN AROUND של גלובס, בה ניתן היה לראות את השינוי שעבר העיתון מהיום שנקנה בכינוס נכסים ועד לזמננו אנו, כששנת 2023 היא השנה הרווחית הראשונה שלו זה 20 שנה.

"ערכים חזון ואתיקה"

"בדרך כלל מנהלים מתחילים מקיצוץ הוצאות, בגלובס התחלנו מלהניח תשתית של ערכים", אמרה בר און והתייחסה לתשתית המצויה בבסיס הפירמידה של גלובס - "ערכים, חזון ואתיקה". מעליהם נמצא ההון האנושי של העיתון, ולדבריה השילוב של ההון האנושי עם ערכים של חזון ואתיקה, מאפשר לפתח מוצר מותאם שאותו אפשר לשווק ולהפיץ - ובסופו של דבר הוא זה שמגדיל הכנסות ובקצה הפירמידה מביא לייעול הוצאות.

תהליך זה סותר לכאורה את ההתנהלות המקובלת, הוסיפה בר און, שמתחילה מצמצום וייעול הוצאות, אך בהתייחסות לשקף שעוקב אחר הרווחיות של העיתון כולל ההפסד התפעולי, ניתן היה לראות כיצד השיטה של גלובס אכן עובדת. 

"דוח האמון שלנו משקף בעיניי את העשייה של גלובס. הוא ראשון מסוגו בענף העיתונות, בארץ ובעולם", ציינה בר און בהתייחסותה לדוח האמון השנתי שמפרסם גלובס מזה חמש שנים. "הדוח הזה הוא פרשנות של העיתון למה שצריך לעשות גוף תקשורת כשהוא רוצה לשקף אחריות תאגידית. זהו דוח וולנטרי, וגלובס הוא לא גוף ציבורי ומפוקח. מטרת הדוח היא לייצר יחסי אמון בין בעלי העניין לעיתון. זהו דוח חשוב, והוא מעודד תהליכי למידה, מדידה ושיפור, ומציע שקיפות ציבורית כדרך לבניית אמון".

מדוע יש צורך בדוח אמון?

בר און התייחסה לשאלה מדוע עיתון צריך דוח אמון, וציינה מספר שאלות שעשויות להתעורר אצל הקוראים, וביניהן לדבריה השאלה החביבה על חובבי גלובס - האם אתם עיתון ימני או שמאלני? "התשובה, אגב, היא לא ולא", היא ענתה. "עוד שאלות שעלולות להתעורר אצל הקוראים כוללות - מה אתם עושים כשאתם טועים, איך מתבטא ייצוג נשי, ואיך מיישמים גיוון?".

על-מנת להדגים זאת, הדגימה בר און באמצעות העיתון של אתמול, כיצד מצליח גלובס לענות על שאלות אלה. אם באמצעות מדור הדעות, בו ישנו גיוון בדעות וכמו כן ייצוג מגדרי שוויוני. "השער האחורי שלנו עונה על ערך - הערך שלנו הוא יצירת ערך לקורא ולגרום לו להבין את המציאות שאיתה הוא מתמודד, וזאת אנחנו עושים באמצעות בדיקת עובדות, חתירה לאמת וענייניות".

בר און סיפרה גם על מדור המשרוקית של גלובס: "המדור מתמודד עם הדבר הזה שנקרא בדיקת עובדות ואיך נראית בדיקת עובדות", אמרה, וציינה כי "גלובס הוא הגוף היחיד בארץ עם תקן ה-IFCN".

לגבי נושא הגיוון המגדרי בעיתון, שמתבטא בין היתר בכנסים שגלובס מארגן, ציינה בר און: "אנחנו כמעט ולא עושים כנסים שבפאנל בהם יש פחות מ-40% נשים".

עוד התייחסה בר און לחשיבות של ערכי ה-ESG לעיתון, ואמרה: "המקום ממנו הגיעו העציצים שמחולקים בכנס וכמו כן היין מכילים את ערכי ה-ESG, כמו גם השימוש אצלנו בעיתון בכלים רב-פעמיים".

לבסוף סיכמה בר און: "אנחנו מאוד משקיעים בתודעה שלכם, ואנחנו לא לוקחים כמובן מאליו את זה שאתם פה, ועשינו מאמץ ליצור תוכן שאתם תלמדו ממנו". 

*** גילוי מלא: הכנס בשיתוף בנק דיסקונט