מנכ"ל נטפים: "אנחנו דואגים שיותר חקלאים יגדלו יותר מזון עם פחות משאבים"

גבי מיודובניק הסביר בכנס ה-ESG של גלובס ובנק דיסקונט על חקלאות מדייקת, וסיפר כיצד נטפים מטמיעה פרויקטים מחוץ לגבולות המדינה ומהם היעדים של החברה • מיודובניק: "אנחנו עוסקים יום וליל לשכנע עוד חקלאים בעולם איך לעבוד ולגדל את היבול בשיטה יותר מקיימת"

גבי מיודובניק, נשיא ומנכ''ל נטפים, בכנס ESG / צילום: שלומי יוסף
גבי מיודובניק, נשיא ומנכ''ל נטפים, בכנס ESG / צילום: שלומי יוסף

"איזה פריבילגיה יש לי שאני מנהיג חברה בטבע של מה שאנחנו עושים זה לעשות קיימות בעולם", כך נשיא ומנכ"ל נטפים, גבי מיודובניק, פתח את נאומו בכנס ה-ESG של גלובס ובנק דיסקונט שנערך במרכז הכנסים של הרצוג. נטפים הינה חברת ההשקיה הגדולה בעולם המובילה בפתרונות השקיה חכמים, אשר שמה לה למטרה להיאבק במחסור במים, בקרקע ובמזון ברחבי העולם, לטובת עתיד בר קיימא.

מנכ"ל שיבא: "הרופאים שלנו רוצים לעשות אימפקט עולמי"
מנכ"לית מיקרוסופט ישראל: למדינה יש פוטנציאל להפוך למעצמת קיימות
מנכ״ל מקינזי: ״עובדים עם הגופים הכי מזהמים. רק ככה משפיעים״

"אנחנו יוצרים עתיד יותר טוב לעולם. אנחנו נמצאים בתקופה שבה המשאבים פוחתים והצורך בהם עולה. כולנו מכירים את זה שהאוכלוסייה העולמית גדלה. אנחנו נצטרך להאכיל 10 מיליארד אנשים" אומר מיודובניק.

נטפים מספקת פתרונות למיליוני חקלאים, החל ממגדלים קטנים ועד חברות חקלאיות גדולות, בלמעלה מ-110 מדינות. החברה נוסדה בשנת 1965, הובילה את מהפכת ההשקיה בטפטוף, ובכך, יצרה מעבר פרדיגמטי להשקיה מדייקת. כיום, החברה מספקת פתרונות מגוונים של השקיה חכמה, לאור מצב המים בעולם והבזבוז שנהוג אצל חקלאים במדינות שונות.

במהלך הכנס, הסביר מיודובניק כי 70% מהמים בעולם מנוצלים לצרכים חקלאיים, אך אלו משקים 24% בלבד מהשטחים החקלאיים בעולם. בנוסף, 75% מהחקלאים בעולם משקים את השדות שלהם בהצפה, שיטה שאינה יעילה ואינה מקיימת. "אנחנו עוסקים יום וליל לשכנע עוד חקלאים בעולם איך לעבוד ולגדל את היבול בשיטה יותר מקיימת; זאת במטרה לאפשר לייצר יותר מזון, עם השקיה מדייקת - בשימוש בשיטת הטפטוף וההמטרה". אומר מיודובניק.

עוד הסביר מיודובניק כי השקיה מדייקת מסייעת רבות לצמח. הבנת הצרכים שלו מגדילה את איכות וכמות היבול, ובכך ניתן לגדל יותר מזון עם פחות משאבים. "המטרה היא להנגיש לחקלאים את הידע איך לייעל את השימוש במשאבים. מעט חקלאים מכירים את הטכנולוגיה שלנו, ולרבים מהם אין להם דרך לממן אותה. אנחנו מנסים למצוא פתרונות כדי שתהיה יותר גישה לחקלאים ליהנות מהפתרונות שלנו, כדי לשפר להם את החקלאות בצורה דרמטית". אומר מיודובניק. "מלבד חיסכון במים, חשוב גם לחסוך משאבים, גם המשאב האנושי הוא מאוד חשוב, הטכנולוגיה יכולה לסייע להפחית את כוח האדם העוסק בחקלאות, בעידן שבו פחות אנשים רוצים לעבוד בחקלאות".

ה"ווי וורק" של החקלאות

מלבד הקשר הישיר של נטפים לתחום ה-ESG מעצם קיומה כחברה חקלאית שמקדמת פתרונות ירוקים, החברה משלבת גם עסקים עם מדינות זרות המשתלמים לשני הצדדים. דוגמה לכך, היא מודל המכונה "הווי וורק של החקלאות" - פרויקט ייחודי שנועד לפתח את החקלאות המקומית ואת הכלכלה ברואנדה: הכשרת 56 אלף דונם לחקלאות, המיועדים לחקלאים מקומיים ולחברות בינ"ל.

במסגרת הפרויקט, מוכשרים שטחי חקלאות, החל מחיבור למקור מים ופריסת התשתית ועד להתקנת מערכות השקיה מתקדמות. מיודובניק מספר: "הממשלה מרוויחה מזה הרבה, מכיוון שהקרקעות מיועדות לגידולים ליצוא, מה שמסייע למטבע חוץ. בנוסף, 40% מהשטחים הולכים לחקלאים קטנים, שנחשפים לראשונה למערכת השקיה, וזה שילוב של ביזנס עם קיימות ותרומה חברתית".

כך ניתן לצמצם את פליטת המתאן מהאורז וגם להרוויח עסקית

אורז הוא הגידול החקלאי המוביל בעולם, וכיום יותר מ-40 אחוז מהמים בחקלאות משומשים לטובת גידול אורז, יצרן המתאן הגדול בעולם. מיודובניק מסביר: "במשך 20 שנה עבדנו במחקר ופיתוח על איך הופכים את האורז לפיתוח שאפשר לגדל בטפטוף. היום אנחנו יודעים להראות לחקלאים שניתן לגדל אורז גם ללא הצפה. למרות שזה תורם להפחתת פליטת המתאן, אנחנו מתקשים מאוד לשווק את השיטה לחקלאים במדינות שונות בעולם, והסיבה לכך היא שרוב החקלאים של האורז הם קטנים ומעניין אותם קודם כל לשרוד. על מנת לגרום להם להשקיע במערכות כאלה, הבנו שצריך לשלב משהו עסקי שייתן תמורה ללקוח. ולכן, בנינו מנגנון שיעזור לחקלאים האלה להשקיע בעולמות הטפטוף ובשביל האימפקט המשמעותי שזה יכול לעשות בעולם".

*** גילוי מלא: הכנס בשיתוף בנק דיסקונט