המשבר בהייטק: 52% מהחברות קיצצו עובדים במחצית הראשונה של השנה

עפ"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שירותי ההייטק חוו ירידה בהיקף התעסוקה במחצית הראשונה של 2023 • גם בחברות שאינן הייטק חלה ירידה בהיקף התעסוקה במחצית הראשונה של השנה, אך פחותה בהרבה

52% מהחברות קיצצו עובדים / אילוסטרציה: Shutterstock
52% מהחברות קיצצו עובדים / אילוסטרציה: Shutterstock

על פני סקר הערכות המגמות בעסקים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), 52% מחברות שירותי ההייטק חוו ירידה בהיקף התעסוקה במחצית הראשונה של 2023. זו עלייה גם לעומת המחצית השנייה של 2022, בה 22% מהחברות הללו דיווחו על ירידה במצבת כוח האדם.

גם בחברות שירותים שאינן הייטק הייתה ירידה בהיקף התעסוקה במחצית הראשונה של 2023, אך פחותה בהרבה: 21% בלבד מהחברות דיווחו על ירידה בכמות כוח האדם, לעומת 11% במחצית השניה של 2022. כלומר, מדובר בהיחלשות של שוק העבודה - שמתרכזת בעיקר בענף ההייטק.

משרד הכלכלה בדק: באיזה סופרמרקט הכי משתלם לקנות, ומה קרה לבשורה של קרפור?
טוב לעובדים, קשה למעסיקים: הטופס החדש שכל פורש לפנסיה חייב להכיר

עם זאת, כ-33% מהמנהלים בחברות בענפי שירותי ההייטק דיווחו שלא הייתה כל פגיעה כלכלית בחברתם בחצי השנה האחרונה. זאת לעומת 54% בענפי השירותים שאינם הייטק שדיווחו שלא הייתה כלל פגיעה כלכלית בחברה שלהם.

מה הסיבה לכך? 36% מחברות שירותי ההייטק דיווחו כי מדובר על ירידה בביקושים למוצרים אותם הם מספקים. זאת אולי בשל הירידה הכללית בביקושים בעולם בשל האינפלציה וההאטה הכלכלית. גם עליות הריבית מקשות על גיוס הון חדש, מה שכנראה גורם לכך ש-20% מחברות ההייטק דיווחו על פגיעה כלכלית בשל קשיים בגיוס הון.

עדות לקיצוצים בתחום אפשר לראות בהודעת הלמ"ס שפורסמה ביוני. כך, מספר המשרות הפנויות של מתכנתים ממשיך לרדת, ועומד על 5,872 בממוצע מרץ עד מאי 2023, לעומת 6,035 בממוצע פברואר עד אפריל. בשיא הביקוש למתכנתים, בין דצמבר 2021 לפברואר 2022, היו לא פחות מ-14,239 משרות פנויות של מתכנתים.