נגיד בנק ישראל: הריבית תישאר גבוהה לאורך זמן. דרושה עוד תחרות בענף הבנקאות

פרופ' אמיר ירון: "הנתונים נותנים לנו אפשרות לקחת נשימה, אך המאבק באינפלציה עודנו בעיצומו, הריבית תישאר ברמתה הגבוהה לאורך זמן, וזה כשלעצמו יביא את האינפלציה לכיוון היעד"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: דוברות בנק ישראל
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: דוברות בנק ישראל

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון ,הסביר היום (ב') בראיונות לערוצי הטלוויזיה את השיקולים מאחורי הותרת הריבית על כנה. לדבריו, "הנתונים נותנים לנו אפשרות לקחת נשימה, אך המאבק באינפלציה עודנו בעיצומו, הריבית תישאר ברמתה הגבוהה לאורך זמן, וזה כשלעצמו יביא את האינפלציה לכיוון היעד". 

● הבעיה היא לא הריבית, אלא היעדר היכולת של הנגיד לספק ודאות

הנגיד ירון הדגיש שלמרות ההפסקה בהעלאות הריבית, שכעת עומדת על רמה של 4.75%, אין הדבר אומר שבנק ישראל הפסיק לחלוטין עם הריסון המוניטרי. "במידה ונראה את התוואי לא מתמתן אנחנו בהחלט נוכל להמשיך ולהעלות את הריבית". הנגיד הוסיף שלא שוללים בבנק העלאות ריבית נוספות והכל תלוי בשינויים בנתונים.

הנגיד נשאל גם על הרפורמה המשפטית, כאשר מעבר לכביש המוביל למשרדו בבנק ישראל מתנהלת הפגנה על חקיקת ביטול עילת הסבירות בכנסת. הנגיד ירון נשאל על השפעות הכלכליות של חוסר היציבות הפוליטית, "אנחנו רואים שהשקל מתנהל לפי רוב בהלימה לשוק המניות, כעת קיים פיחות עודף של כ-10% בשער החליפין של השקל אל מול הדולר, זה מתורגם ל-1% אינפלציה עודפת בשוק וזה משהו שאנו רואים כבר כעת".

ירון חזר והדגיש כי הספרות הכלכלית מציינת את הקשר החיובי בין חוזקתם ועצמאותם של המוסדות, בכלל זה בית המשפט, לבין חוזק הכלכלה. הנגיד קורא לביצוע שינויים בהסכמה ולא באופן חד צדדי. "התחזית של הבנק מאפריל מנתחת את מה שקורה בעולם הפוליטי, במידה והשינויים יעלו את פרמיית הסיכון בישראל, וזה אומר שהשקל ימשיך בעודף הפיחות, ההשקעות יפחתו והייצוא יירד, זה יתורגם לתוצר נמוך יותר ולפגיעה בצמיחה", הזהיר הנגיד. 

● בנק ישראל מעריך שהצמיחה תעלה אך מזהיר מפגיעה בהשקעות בהייטק. ומה יקרה לאינפלציה?

בראיונות השונים התייחס ירון גם לפיקדונות של הציבור בסקטור הבנקאי, הוא נשאל מדוע לקח כל-כך הרבה זמן לבנק ישראל להתייחס לנושא, הנגיד הדגיש בבנק התמקדו ביתרות החובה ובעולם המשכנתאות. נעשו מהלכים בכיוון הנכון, אמר ירון, ובנקים שונים ביצעו צעדים שונים בהעלאת הריבית על הפיקדונות והיתרות בעו"ש. הנגיד הדגיש כי "הכל תלוי בהגדלת התחרות במערכת הפיננסית, זה תהליך ארוך שלוקח זמן".

בעניין הישארותו לחמש שנים נוספות ולקדנציה נוספת, הנגיד אמר שהדברים יתכנסו ככל הנראה באיזור החגים "ואז אקבל את החלטתי בהתאם".